Chceme žít v pohodě a harmonii, ale naše každodenní starosti nám to tak úplně nedovolují. Přesto jsme to my, kdo určuje směr našeho života, tak proč si ho jednoduchými kroky nezlepšit?


Vylepšit své každodenní návyky nemusí být složité, i když se to tak na první pohled možná zdá. Stačí se pouze řídit svou intuicí a dělat věci přirozeně. Všechny návyky, o kterých vám řekneme, jsou velmi přirozené a snadno je zařadíte do svého života. Díky nim se navíc můžete cítit lépe, budete více produktivní a uděláte něco i pro své tělo.

Snídejte

Všichni známe rčení, že snídaně je základem dne. Díky ní dodáte tělu dostatek makroživin, včetně vitamínů a minerálů. Pravidelná snídaně vám také může pomoci zhubnout – důležité je připravovat si jídlo doma a nevsázet na hotové produkty. Při přípravě domácí stravy totiž vždy přesně víte, co jíte a můžete snáze kontrolovat příjem tuků, sacharidů a soli. Ranní jídlo vám pomůže doplnit energii, kterou tělo přes noc zpracovalo. Zajistí vám navíc delší sytost a stabilní hladinu glykemie v odpoledních hodinách, takže nebudete cítit nutkání dát si něco sladkého, abyste doplnili cukr. Snídaně také zajišťuje dostatek energie na celé dopoledne, což znamená, že nebudete pociťovat únavu a budete se lépe soustředit.

Naučte se snídat – vaše tělo vám poděkuje

Lenka Bocková |7 minut čtení

Nezapomínejte na pohyb

Pravidelné fyzické aktivity jsou důležité nejen pro tělo, ale také pro mysl. Při cvičení se uvolňují endorfiny, takzvané hormony štěstí, které navozují dobrou náladu. Cvičení je velmi návykové a může se stát také životním stylem. Pokud zrovna netíhnete k pravidelným fyzickým aktivitám, zkuste se alespoň párkrát týdně protáhnout nebo se projít. Vaše tělo bude pružnější a můžete také zamezit kardiovaskulárním onemocněním jako jsou křečové žíly nebo trombóza.

Za pravidelné cvičení se považuje fyzická aktivita prováděná alespoň 3x týdně. Pokud ale není cvičení zrovna váš koníček, zkuste alespoň chodit na delší procházky, nebo si najděte nějaký sport, který vás bude bavit (tenis, plavání, volejbal apod.). Zkuste si také určit pravidelnou dobu, kdy budete sport provádět, lépe jej včleníte do svého denního harmonogramu. Cvičit můžete například každé ráno – v tomto případě si však dejte pozor, abyste kvůli včasnému vstávání neomezovali spánek, ten je také velmi důležitý.

Pravidelná fyzická aktivita může výrazně vylepšit váš život – nebudete cítit ztuhlost končetin a zamezíte také různým onemocněním. Cvičení vám pomůže posílit svalstvo a zajistí také správné držení těla, díky tomu se můžete zbavit bolestí zad.

Dodržujte pitný režim

Voda je pro člověka velmi důležitá, vždyť přes 50 % lidského těla tvoří právě ona. Tekutiny je třeba dodávat tělu pravidelně, jinak se mohou objevit různé nepříjemnosti. Bez jídla vydrží člověk i celý měsíc, ale bez vody přibližně pouze 2-3 dny. Pokud nejsou tělu tekutiny dodávány pravidelně během dne, může se dostavit bolest hlavy, někdy velmi silná, která může mít vliv na pracovní výkonnost.

Dalším problémem, jenž může nastat, je zadržování vody, které obvykle trápí ženy. Protože přijaté tekutiny pronikají do všech tělních buněk, je jejich výběr velmi důležitý – slazené nápoje nejsou příliš vhodné, protože obsahují velké množství cukru, jenž může způsobit přibírání na váze. Nežádoucí účinky může mít také sycená voda, která sice tělu nijak neškodí, ale způsobuje zadržování vody v těle, to se může projevovat otoky končetin i větším bříškem

Dopřejte si pravidelný spánek

Spánek je důležitou součástí každého dne, a tak by neměl být podceňován. Kvalitní spánek je velmi důležitý, protože díky němu si může tělo pořádně odpočinout, nabrat nové síly a zregenerovat. A jak dlouho byste měli denně spát? U dospělých osob se obvykle obecně uvádí 7-8 hodin. Délka spánku je však velmi individuální. Někomu postačí 6 hodin, jiný dokáže spát až 10 hodin denně. Spánek však neovlivňuje náš život pouze pozitivně, ale může mít také negativní dopad, a to právě v případě, kdy je spánek delší, než by měl.

Kvalitní spánek je odvozován od jeho délky, záleží však i na jiných faktorech – vhodný polštář i matrace, příliš velké teplo v místnosti apod. Důležité je také usínání.

Pokud se vám nedaří rychle usnout, zkracujete si dobu svého odpočinku, spánek pak může být lehký nebo nekvalitní.

Odnaučil jsem se spát

Ivana Cimbůrková |8 minut čtení

Jací jsou nejčastější strašáci rychlého usínání?

  1. Těžká večeře

    Dopřejete-li si na večeři něco těžšího (např. mastnějšího), žaludek bude stravu dlouho trávit. Kvůli neustálým pohybům a tlakům v žaludku pak možná nebudete moci usnout.

  2. Příliš mnoho alkoholu

    Někdy se stane, že to člověk přežene s alkoholem. Tady platí to stejné, co u těžkého jídla – žaludek bude alkohol velmi dlouho zpracovávat a v důsledku toho možná nebudete moci usnout. Nehledě na to, že se také mohou dostavit žaludeční obtíže.

  3. Vyvarujte se kofeinu, nikotinu a podobným látkám

    Pokud víte, že s vám kofein dělá divy, rozhodně si před spaním nedávejte ani malou kávičku. Podobné účinky (někdy ne tak silné) má i zelený čaj obsahující tein. Tyto látky, a to se týká i nikotinu, působí povzbudivě a nedovolí vám nějakou dobu usnout, i když se budete snažit sebevíc.

  4. Omezte dobu strávenou na telefonu

    Možná jste naučení, že před spaním a ihned po probuzení zkontrolujete telefon a přečtete si nejnovější zprávy ze světa. Světlo z telefonu je však velmi silné a ostré a udržuje člověka bdělého. Jedná se především o modré odstíny obrazovek. Většina telefonů však disponuje speciálním režimem, který ztlumí modré světlo a přepne obrazovku do režimu čtení, který je příjemnější pro oči. Podobně na člověka působí vysedávání u počítače dlouho do noci.

  5. Příliš mnoho světla v místnosti

    Některým lidem nevadí rozsvícená lampička ani televize, jiní nedovedou usnout, když na ně svítí světlo. Pokud máte problém s usínáním, pokuste se zdroj světla nějakým způsobem omezit. V případě, že na vás svítí lampa z ulice, toho moc nenaděláte, ale můžete se pokusit problém vyřešit vhodným zastiňovacím systémem.

Zmínili jsme se, že příliš dlouhý spánek může mít na člověka negativní dopad. Stejně tak, jako může být člověk nevyspaný, může být také přespaný. V takovém případě se můžete cítit paradoxně velmi unaveně, ale také bez nálady. Mohou se dostavit bolesti hlavy, letargie. Práce vám navíc nejspíš nepůjde vůbec od ruky.

Najít rovnováhu mezi dostatečným a přílišným spánkem není složité. Každý člověk pozná, kdy by se ještě prospal a kdy už toho bylo moc. Během života si každý z nás nastaví své vlastní návyky a určí vhodnou délku (i dobu) spánku.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
6
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.