…pro Váš lepší zítřek
Zdravý životní styl

Každodenní rituály, díky kterým budete v pohodě

Udržet se dlouhodobě ve formě, to je snem nejen mladých žen, ale i všech pracovně vytížených lidí. Jaké návyky si osvojily úspěšné slavné osobnosti, aby se ze své profese nezbláznily? A které rituály mohou pomoci i vám, aby byl každý váš den plný energie a radosti ze života?

Bc. Klára Kubáčková,
06 dubna 2020 7 minut čtení


0

Titulní stránky novin dnes a denně plní řádky o nepříznivém psychickém stavu známých osobností. Na ulicích denně potkáváme zakaboněné tváře bohatých a úspěšných manažerů. Lidé, kterým v životě, zdá se, nic nechybí, dnes a denně propadají úzkostem, depresím a někteří i syndromu vyhoření. Zdá se, jako by si v jejich životě úspěch vybíral svou daň.

Hrozí vám syndrom vyhoření? A jak se mu bránit?

Klára Kubáčková |9 minut čtení

Znamená to, že by člověk v životě raději neměl o nic usilovat? Vůbec ne. Vést svůj život k nějakému cíli prospívá vašemu zdraví – jak po fyzické, tak po psychické stránce. Jak tedy úspěšně zvládat své životní poslání, ať už je jakékoliv, aniž bychom kvůli němu museli skončit v péči odborných lékařů?

Rovnováha = základ úspěchu

Ať už ve vašem životě hraje klíčovou úlohu kariéra, rodina, sport, nebo cokoliv jiného, vždy byste měli mít správně stanovený pomyslný žebříček hodnot. Zvládat dlouhodobě cokoliv na plný výkon je jednoduše nemožné. Ať už si to připustíte, nebo ne, upustit páru občas potřebuje každý.

Odborníci dlouhodobě poukazují na to, že pro lidskou psychiku je důležitý jak určitý životní směr, tak kvalitní odpočinek. Pokud tedy jste pod jakýmkoliv tlakem, necháváte-li svou psychiku dlouhodobě trpět, dříve či později se dostaví negativní důsledky.

Máte ve firmě vysoké postavení? Držíte při životě chod celé domácnosti? Pečujete dlouhodobě o někoho nemocného? Nebo je před vámi jinak náročné období? Vyzkoušejte několik jednoduchých triků, které vám pomohou udržet se po psychické stránce ve formě.

Ráno dělá člověka

Už popatnácté vypínáte budík. Převalujete se na posteli a bolestně si uvědomujete, že je před vámi další náročný den. Donutíte se vstát, ale do radosti máte daleko. Jak to jenom dělá ta vaše kolegyně, že je po ránu vždy tak vysmátá?

Brzké ranní vstávání je příjemné jen málokomu. Pokud si ale uvědomíte, že ráno dělá den, může to s vaším pohledem na tuto část dne významně zamávat. Vstáváte-li totiž pravidelně s nechutí a odporem, pak se to pravděpodobně odrazí na vaší náladě po celý den. Co kdybyste si tedy ze svého rána udělali každodenní rituál, který bude příjemný a nastartuje vás do dalšího úspěšného dne?

Pro lidskou psychiku je důležitý jak určitý životní směr a plnění cílů, tak kvalitní odpočinek.

Jak mít ráno v oblibě

Každý jsme jiný a máme různé okolnosti. Každý z nás ale může začít rána milovat. Nevěříte? Pak si to vyzkoušejte na vlastní kůži. Ke svému vstávání přistupte aktivně. Už večer, ještě předtím, než usnete, se zkuste naladit na to, že si ráno chcete užít. Zkuste se plně probudit hned po prvním zazvonění budíku. Nemusíte hned vstávat. S čistým svědomím si můžete vychutnat ještě pár minutek ve vyhřáté posteli. Nastartujte ale už svou mysl.

Namísto toho, abyste hned kontrolovali příchozí e-maily nebo nejnovější zprávy na svém telefonu, si raději užijte oněch pár klidných minut plnými doušky. Zhluboka se nadechněte a přemýšlejte nad tím, co pozitivního vám dnešní den přináší. Vychutnejte si to, že jste zdraví a plní síly. Máte nějaké zdravotní omezení? Nezaměřujte se na něj. Raději přemýšlejte o tom, za co můžete být vděční.

Pohyb nikdy nezklame

Mnohým se osvědčilo nastartovat svůj den aktivně. Pro někoho to znamená meditaci, další jde vyvenčit psa, někdo protáhne své svaly na karimatce v obýváku, jiný si jde zaběhat nebo zaplavat. Ať už dáváte přednost jakémukoliv pohybu, začít den protažením těla jistě není na škodu. Má to příznivý vliv nejen na vaše fyzické zdraví, ve velké míře ale pohyb ovlivní i vaši psychiku.

Zdravá snídaně dokáže nakopnout

Když už jste den zahájili zdravě, tak proč v tom nepokračovat? Snídáte každý den v polospánku rutinně to samé? Udělejte změnu! Dopřejte si zdravou, ale chutnou snídani. Vypijte každý den po ránu sklenici vody. Nebo si vymačkejte čerstvou šťávu z ovoce. Neodbývejte se. Hýčkejte se a objevujte nové chutě. To platí nejen o snídani, ale o vaší pestré stravě v průběhu celého dne. Neupadnete díky tomu do stereotypu, který zabíjí.

Zajímavé také je, že společně sdílený kuchyňský stůl s celou rodinou může mít rovněž pozitivní vliv na vaše zdraví a rozpoložení. Kromě toho, že se ve svých nových návycích můžete podporovat, budujete tak i lepší rodinné vztahy. A to se rozhodně odrazí na psychickém zdraví vás všech.

5 důvodů, proč začít jíst každý den společně jako rodina

Klára Kubáčková |5 minut čtení

Dejte si on-line detox

Dnešní doba nám dává najevo, že kdo není po všech stránkách v obraze, není in a do moderního světa se nehodí. Neustálé kontrolování příchozích zpráv na telefonu, procházení nejnovějších příspěvků na sociálních sítích a další podobné aktivity ale ve skutečnosti vedou k naší nespokojenosti. Zkuste čas od času ze svého života vypustit celý on-line svět. Uvidíte, že si začnete více všímat věcí kolem sebe, začnete budovat přátelské vztahy s lidmi kolem vás a v konečném důsledku budete mnohem šťastnější, než kdybyste celý den hleděli do svého mobilního telefonu. Více o tom, jak se zbavit závislosti na on-line světě, se dočtete v článku

Jak bojovat se závislostí na mobilním telefonu

Klára Kubáčková |9 minut čtení

Zkuste čas od času ze svého života vypustit celý on-line svět. Začněte si všímat věcí kolem sebe a budovat skutečné přátelské vztahy. Brzy zjistíte, že jste mnohem optimističtější a šťastnější.

Krátké přestávky během dne

Ne, skutečně nemusíte být celý den v jednom kole. Možná máte pocit, že se na vás valí povinnosti ze všech stran a že není času nazbyt. Nebo potřebujete svému okolí dokázat, že nezahálíte. Ve skutečnosti ale dlouhodobý tlak způsobuje, že nejste schopni udělat vůbec nic. A tak, ač to zní na první pohled nelogicky, když nestíháte, zpomalte.

Nebojte si dát během dne krátkou pauzu. To neznamená, že si v rychlosti uvaříte kávu a vypijete si ji při práci, aniž byste si to vůbec uvědomovali. Naopak. Zastavte se. Pokuste se úplně odstřihnout od všech starostí. Dejte si nohy na stůl a po všech stránkách vypněte svou hlavu. I deset minut plnohodnotného odpočinku dokáže udělat své. A je vždy lepší dopřát si kvalitní odpočinek, který vás plně nastartuje, než jet celý den na půl plynu.

Neodkládejte nepříjemné povinnosti

Do něčeho se vám nechce? Spíše, než abyste nepříjemné povinnosti donekonečna odkládali, raději je vyřešte jako první. Jinak si zkazíte celý den, možná i týden, a úkol budete tlačit neustále před sebou. Když si odbudete nepříjemné hned na začátku, budete už si pak po zbytek dne užívat příjemný pocit, že vás čekají jen samé příjemnější aktivity.

Dávejte si konkrétní cíle

Není nic horšího než nekonečný seznam povinností. Pocit, že váš život se skládá jen z plnění jednoho nepříjemného úkolu za druhým, vám do života nic dobrého nepřinese. Stanovte si proto klidně hned zrána jasný cíl, co v daný den chcete zvládnout. Ale pozor, abyste na sebe neměli příliš vysoké nároky. Nedávejte si nesplnitelné cíle. Jinak by toto předsevzetí bylo spíše kontraproduktivní.

Radujte se z maličkostí

Ať už vám starosti přerůstají přes hlavu, jste nemocní, venku leje jako z konve a nedá se nikam jít, nebo jsou lidé kolem vás nepříjemní, ze svého života se můžete radovat. Jak? Tím, že správně nastavíte svou mysl. Když se naučíte všímat si a vážit si drobností, zjistíte, že váš život je vlastně fajn. Naučíte se tak plně radovat, budete zdravější a kdo ví, možná svým nadšením nakazíte i své okolí.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
7
0

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.