…pro Váš lepší zítřek
Z pesimisty optimistou - je to snazší, než se zdá
i
Zdravý životní styl

Z pesimisty optimistou - je to snazší, než se zdá

Lidská mysl má sklony lépe si vybavovat negativní prožitky, situace a myšlenky než ty pozitivní. Z části za to může naše vnitřní nastavení, které již odmalička posiluje výchova a školský systém postavený na zákazech, příkazech a ukázce chyb. Z větší části si ale za to můžeme sami. Vždyť nikdo z nás se nenarodil jako pesimista. Jenže, co dělat, když je kolem tolik špatných emocí? Jak se vymanit ze sevření negativních myšlenek?

Bc. Martina Janoutová,
18 června 2020 8 minut čtení


Je pondělí ráno a vy jako obvykle spěcháte na poslední chvíli do práce. Budík jste totiž odkládali, jak jen to šlo. Když už ale zazvonil popáté, nedalo se dělat nic jiného, než ospale vstát a s myšlenkou, že začíná další dlouhý pracovní týden, se obléknout do toho prvního co vám padne pod ruce. Po obvyklé úpravě zevnějšku a rychlé snídani jste konečně vyběhli z bytu, když v tom vám před očima ujel ranní spoj. Nezbývá tedy nic jiného než vyrazit pěšky. Jako na potvoru ale začalo pršet a vy nemáte tu správnou obuv ani deštník.

V duchu proklínáte všechny svaté za to, co se vám zase přihodilo.

Když nakonec dorazíte se zpožděním do práce, šéf už na vás čeká s naštvaným výrazem a hromadou úkolů. To ten den pěkně začal. A aby toho nebylo málo, počasí se za okny kanceláře změnilo k nepoznání – je krásně slunečno. V hlavě vám víří myšlenky, že musíte tvrdnout v práci a zaručeně až půjdete odpoledne domů, bude zase pršet.

Negativní scénáře se vám v mysli střídají jako útržky z katastrofických filmů.

O pracovní pauze vaše kolegyně nešetří zlostnými slovy na šéfa a vy se k ní po krátké úvaze nad svým nevydařeným pracovním ránem, za které může zpropadené počasí, přidáváte. Následující hodiny se pak odvíjí v duchu negativních myšlenek, únavy a nechuti k práci.

Možná se v tom poznáváte. Jen si v duchu přiznejte, kolikrát jste zanadávali nad nepřízní počasí, osudem nebo svým nadřízeným. Jenže přináší vám to radost? Žije se vám dobře? Nebyli byste raději strůjcem svého štěstí? Pokud už máte dost negativ, které slýcháte všude kolem sebe a rádi byste opět viděli svět v pestrých barvách, je pro vás ten správný čas poznat sílu pozitivního myšlení.

Zdravý životní styl

Jak se vyrovnávat se špatnými zprávami z médií

6 minut čtení

Co znamená pozitivní myšlení

Mnoho lidí se mylně domnívá, že pesimismus a optimismus jsou trvalé a neměnné vlastnosti. Řada vědeckých výzkumů však dokazuje, že optimismu se lze naučit. Na každý problém či překážku se totiž můžete podívat ze dvou úhlů – pozitivního a negativního. Optimista si vybírá směr pozitivní, avšak překážku vnímá a nepopírá ji. Jen ji přijímá jako výzvu nebo jakousi zkoušku, která povede k dalšímu seberozvoji. A právě to byste měli udělat i vy, pokud chcete změnit své myšlení. Pozitivním naladěním do svého života přivítáte změny, které povedou k tomu, že se budete cítit šťastnější a zdravější.

Optimista není ani naivní, ani slepý. Moc dobře si je vědom problémů a překážek. Vnímá je ale jako příležitost projevit se pozitivně.

Uvědomit si je potřeba také to, že pozitivní přístup není o skrývání svých skutečných pocitů, i když mohou být negativní. Smutek, hněv i bolest jsou přirozenou součástí každého člověka a je třeba se s nimi naučit pracovat. Nejlepším způsobem je prozkoumat, z jakého koutu duše pramení, prožít je a nechat je odeznít. Být optimista zkrátka neznamená neustále se na vše usmívat. Předstírání nebo popírání nikdy nevede k ničemu dobrému. Kromě toho z negativních pocitů a myšlenek můžete vytěžit cenné informace o své osobnosti.

Role oběti a role tvůrce

Stejně jako máte na výběr, z jakého hlediska budete pohlížet na problémy, tak si můžete vybrat i roli ve svém životě. Nutno ale podotknout, že jen jedna z nich vede k vašemu lepšímu já. Pomoci uvědomit si, kterou zvolit, vám mohou následující příklady:

  • Život není růžový, především pak s vámi se vůbec nemazlil. Přichystal vám nudnou práci, náročného šéfa a nepříjemné kolegy. Když venku leje jako z konve, obvykle vám končí pracovní doba. Lidé vás štvou svými tlačenicemi v supermarketech, tramvajích a čekárnách. Také určitě není žádná náhoda, že právě vy bydlíte v bytovce, ve které věčně nefunguje výtah. Okolnosti vám zkrátka nehrají do karet, a tak jste nuceni žít tak, jak se vám nelíbí. Opravdu to tak je? Ujmout se role oběti, je snadné. Stačí tvrdit, že za vše nepříjemné, co se vám děje, mohou ostatní. Bohužel ale to vy žijete svůj život, ne nikdo jiný. Čas vám utíká mezi prsty a jen se trápíte. Být tomu tak ale nemusí.
  • Chystáte se do práce a venku prší. Při pohledu z okna krčíte rameny a v duchu si myslíte: „Co se dá dělat. Vždyť mě přece žádný déšť nerozhází.“ Nepříznivé počasí berete to jako ideální příležitost obléct si teplejší kabát. A ačkoliv je vaše práce náročná a možná i nudná, snažíte si ji co nejvíce zpříjemnit a dělat z dobrého přesvědčení. Nikdo vás do ní nenutí a kdyby ano, najdete si jinou. Po práci vyrážíte na nákupy místo do přeplněného supermarketu do menšího obchůdku, který máte nedaleko. A když po příchodu domů, nejede výtah, myslíte jen na to, že alespoň budete mít dávku pohybu. Role tvůrce vás činí šťastnějším. Svůj život máte pod kontrolou a tvoříte si ho tak, jak chcete.

Mezi oběma rolemi je obrovský rozdíl. Zatímco oběť svůj život přežívá, tvůrce ho prožívá. Důležité je uvědomit si, že ať už se vám děje cokoliv, vždy máte možnost vědomě se rozhodnout a zvolit si pozitivní postoj. A právě v tom tkví vaše svoboda. Jestliže je však váš problém složitější, zeptejte se sami sebe, jakou chcete mít budoucnost. Podle toho si vyberte buď pozitivní, anebo negativní směr a roli tvůrce nebo oběti.

Negativní emoce stojí za vznikem nemocí

Možná vás teď ale napadá, jak se vypořádat s negativními emocemi, když vás potká něco nepříjemného nebo vás něco naštve. Negativní emoce k nám patří stejně jako ty pozitivní a nikdy se jim nelze zcela vyhnout. To nejhorší, co ale můžete udělat, je neustále je v sobě ukládat a potlačovat. Nahromaděná negativní energie v těle totiž vytváří přetlak, který se může zformovat ve zdravotní problém nebo psychosomatické onemocnění. Pokud tedy chcete žít pozitivněji, je potřeba se umět s negativními myšlenkami vypořádat. A půjde vám to lépe, když budete vědět, jak emoce fungují.

Emoce rodí náš limbický systém, který funguje rychleji než prefrontální kortex neboli ta část mozku, která je odpovědná za naše vědomé chápání a rozhodování. To znamená, že se emoce v našem mozku objeví již o několik sekund dříve, než si vlastně uvědomíme situaci, ve které se právě nacházíme. To mnohdy způsobuje afektované chování. Pokud vás tedy například něco naštve, nejdříve chvíli vyčkejte, zhluboka se nadýchněte a celou situaci s rozumem v hrsti zhodnoťte. Možná nakonec zjistíte, že problém není tak veliký, jak vám v první chvíli napovídal limbický systém.

5 tipů, jak postupně přeměnit pesimistické chování v pozitivní

  • Setkávejte se s inspirativními lidmi. Říká se, že naše priority, chování a myšlení jsou průměrem životů pěti lidí, se kterými trávíme nejvíce času. Proto se snažte obklopovat jen těmi, kteří vás inspirují, motivují a budou vám oporou na cestě za pozitivním myšlením.
  • Představte si, že vše dopadlo dobře. Ať už máte před sebou nelehký úkol, anebo jdete za svým cílem, vidina toho, že vše dopadne tak, jak si přejete, vás posílí a dodá vám vnitřní sebedůvěru.
  • Zaveďte si deník vděčnosti. Každý večer před spaním si zapište do notýsku alespoň tři pozitivní věci, které se vám v uplynulém dni staly. Díky tomu postupně obrátíte svoji pozornost na pozitivní věci a dost možná zjistíte, že žijete spokojený život plný radostí, které jste dříve považovali za samozřejmé.
  • Mějte se rádi i se svými nedokonalostmi. Jak byste mohli být šťastní, kdybyste se neměli rádi? To přece nelze. Sebeláska je klíčem k pozitivnímu myšlení. Jen musíte přijmout, že ne vždy a vše na vás je dokonalé. Mějte se rádi se vším všudy a nebojte se pochválit – klidně i nahlas, když se vám něco povede.
  • Meditujte. Díky meditacím se naučíte mít svou mysl pod kontrolou a emoce na uzdě. Pomohou vám také dostat se do stavu zklidnění, během kterého budete mít čas konstruktivně přemýšlet. K jakémukoliv zdánlivě nevyřešitelnému problému se tak najednou objeví hned několik možností, jak jej můžete vyřešit.
9

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.