Zajímavosti

Přehled diet: Od děsivých k absurdním až po ty, které fungují

Zkoušíte jednu dietu za druhou, ale máte pocit, že žádná nefunguje? Nevíte, co děláte špatně a proč vaše váha pořád stojí na místě, ba dokonce se zvyšuje? Možná je to špatně nastavenou dietou.

Mgr. Lenka Bocková,
25. března 2021 9 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK

Snaha zhubnout může člověka zavést až do pořádných extrémů. Důležité není striktně dodržovat nějaký druh diety, ale soustředit se na to, aby byl cílem zdravý životní styl.

Každá dieta musí být nastavená tak, aby tělu dodávala dostatek živin, tedy vitamínů a minerálů, aby byla dlouhodobě udržitelná a hlavně neškodná.

Podivné metody nedávné minulosti

Některé současné diety jsou stále velmi podivné a mnoho dietologů by je jistě nedoporučilo, ale můžeme být rádi, že se dnes již nesetkáváme s některými poměrně děsivými dietami minulosti.

Existovalo jich mnoho, v každém století bylo trendem něco jiného a my si představíme některé z nich:

Parazit ve střevech

Přelom 19. a 20. století nabízel jednoduchý, avšak poměrně radikální způsob, jak zhubnout – nastěhujte si do střev tasemnici! Mělo se jednat o rychlý způsob, jak se zbavit nadbytečných kil. Jakmile se boubel dostala do těla, postupně se vyvinula v dospělou tasemnici.

Díky ní sice lidí zhubli dostatek kilogramů, ale nebylo jim vůbec dobře. Tasemnice totiž způsobuje řadu zdravotních problémů jako je zvracení nebo průjmy, ale i horší obtíže. Dospělé tasemnice navíc bylo někdy těžké se zbavit.

Metoda „rozkousej a vyplivni“

Jsme opět na přelomu 19. a 20. století, kdy vzniká další podivuhodná metoda hubnutí. Stojí za ní americký výživový poradce Horace Fletcher. Ten tvrdil, že veškerou potravu stačí rozkousat, pořádně požvýkat a vyplivnout. Tělo si podle něj živiny získá i tak. Není třeba nic polykat.

Cigarety jako trend i metoda hubnutí

Začátek 20. století přinesl novou módní věc: kromě samotných cigaret to byla také cigaretová dieta. Lidé prostě místo přijímání potravy kouřili cigarety. To mělo sice za následek úbytek na váze, ale způsobovalo to také vážné zdravotní obtíže.

Last Chance Diet

Dieta poslední šance – tak byl nazýván program na hubnutí doktora Roberta Linna. Dieta pochází z 70. let minulého století a měla lidem pomoci zhubnout v případech, že prostě nic jiného nezabírá. Jídelníček této diety by se vám ale moc nelíbil.

Zapovězena byla konzumace jakéhokoliv jídla kromě doktorova speciálního koktejlu. Ten se ovšem skládal ze všech možných zbytků z jatek jako jsou rohy, kůže, paznehty nebo kosti. A protože to nebyla žádná pochoutka, do koktejlu bylo přidáváno barvivo a spousta chemických látek, které měly z podivné směsi vytvořit něco alespoň trochu poživatelného.

Výsledky speciální diety však byly fatální. Docházelo dokonce i k úmrtím, takže byl koktejl nakonec stažen z trhu.

Diety současnosti, které nezkoušejte

Dnes se nám výše zmíněné „diety“ zdají absurdní, ale v současnosti lze najít podobně děsivě vyhlížející hubnoucí metody. Některé z nich jsou na první pohled velmi nesmyslné, jiné jsou bohužel krutou realitou.

Vatová dieta

Svět modelingu je nekompromisní a nedovoluje žádný gram tuku navíc. Ideálem přehlídkových mol stále dominují skoro až rachitické postavy, které nám, běžným smrtelníkům, přijdou až přes čáru. Toto je ale svět módy. Vysoká a štíhlá postava je zde základem a nezískáte ji zadarmo.

Některé dámy se proto uchylují k velmi drastickým metodám, mezi které patří i polykaní vaty namočené v džusu. Tato metoda sice pomáhá udržovat štíhlou postavu, ale rozhodně ne zdravou. Vata není stravitelná, takže se ukládá v žaludku, případně projde do střev a vytváří chuchvalce, které se v extrémních případech musí odstranit chirurgicky.

Podobnou metodou hubnutí je také pojídání vlasů, což má za následek to stejné.

Dieta založená na stravě batolat

Jídlo malých dětí spočívá v rozmixované zelenině, masu a bramborách nebo jejich kombinacích. Pro děti je tato strava velmi zdravá a výživná, tak proč ne pro dospělé? Přesně to si řekla fitness trenérka Tracy Anderson a přišla s redukčním programem zvaným „Baby Food Diet“, který spočíval v konzumaci dětských výživ a rozmixované zeleniny.

Na dietě samotné není nic až tak špatného, jedná se o zdravá jídla, jejichž konzumace vám pomůže zhubnout, nicméně z dlouhodobého hlediska je dieta nevhodná. Jídla nejsou dochucována, neobsahují sůl a živiny, které dospělé lidské tělo potřebuje.

Breathariánství

Breathariáni jsou lidé, kteří se celý život postí. Jejich životní styl zcela vynechává jídlo. Energii čerpají ze vzduchu, různých elementů a přírody. Breathariánská dieta je založena právě na tomto principu, ten je však z dlouhodobého hlediska neudržitelný. Tělo bez potřebných živin nedovede správně fungovat. Dlouhodobý půst vede k vyhladovění a může skončit tragicky.

Jak detoxikovat organismus a vrátit ho do normálu

Lenka Bocková |6 minut čtení

Dlouhodobě udržitelné plány

Svět nabízí mnoho nejrůznějších diet. Některé z nich jsou podivné, jiné naprosto děsivé. Které jsou však ty, co opravdu fungují? Je některá z nich trvale udržitelná? Lze zhubnout bez JOJO efektu a udržet si zdravý životní styl? Odpověď je samozřejmě ano.

Cesta za zdravým stravováním je vlastně poměrně jednoduchá, ale vyžaduje trochu učení. Je třeba pochopit, jaké potraviny jsou pro tělo prospěšné a jaké ne. Musíte se naučit své touhy a chutě držet na uzdě.

Časem své tělo na zdravou stravu naučíte a nebude vám připadat nijak divné zakusovat k večeři zeleninu místo hamburgeru z fastfoodu.

Středomořská dieta

Patří mezi nejvyhledávanější redukční programy, protože je velmi pestrá a chutná. Základem je spousta čerstvé zeleniny, nechybí ani pečivo (především to celozrnné), dále ořechy a semínka, které obsahují mnoho vitamínů a zdravých olejů, ale také olivový olej, ten je pro tělo také velmi prospěšný, navíc je často doporučován při dietách.

Výhodou této diety je pestrost nabídky jídel. Její název připomíná letní dovolenou u moře. Jídelníček se hodně podobá řeckým nebo chorvatským jídlům: najdete v něm ryby a mořské plody, zeleninové polévky, sezónní zeleninu. Připravovat si můžete nejrůznější saláty se sýrem a bylinkami. Malou nevýhodou této diety je vyšší pořizovací cena surovin.

Pomůže zhubnout?

Středomořská dieta je dlouhodobě udržitelná. Obsahuje sice na první pohled mnoho tuků (v sýrech a olejích), ale jedná se o zdravé tuky, které jsou tělu prospěšné.

Tato metoda přispěje k redukci váhy a je možné z ní vytvořit životní styl. Je plná všech důležitých látek, které lidský organismus potřebuje, je velmi zdravá a chutná.

Krabičková dieta

Není krabička jako krabička. Myslíme tím to, že pokud si krabičku s jídlem připravujete doma, naházet si do ní můžete v podstatě cokoliv. To, že omezíte velikost porce ještě neznamená, že zhubnete. Každá účinná dieta je založena na kalorickém deficitu, který pomáhá tělu spálit uložené zásoby tuku. Krabičková dieta se vyplatí, pokud je připravena odborníky na stravování. Dietu si lze objednat na specializovaných webech, kde jídelníčky sestavuje nutriční specialista.

Pomůže zhubnout?

Pokud je strava pravidelná a je vytvářena profesionálním dietologem, pak ano. Společnosti zabývající se krabičkovou dietou nabízejí individuální sestavení jídelníčku z kvalitních surovin.

Malou nevýhodou je, že se k vám jídlo dostává už připravené, takže se nenaučíte sami přemýšlet o potravinách. Jakmile přestanete odebírat připravené jídlo, snadno můžete sklouznout zpátky k přejídání a nezdravému stravování.

Kalorický (energetický) deficit je stav, kdy tělo přijme méně kalorií, než vydá. Díky kalorickému nedostatku lze efektivně zhubnout přebytečná kila.

Všechny moderní redukční diety pracují s kalorickým deficitem, pouze se liší v tom, jakým způsobem je ho dosaženo. Setkat se můžete s tzv. low-carb dietou, která omezuje příjem sacharidů, nebo s low-fat dietou, jež se zaměřuje na omezení konzumace tuků.

Jinak řečeno: energetický výdej musí vždy převýšit příjem. Organismus tento deficit vyrovná tím, že začne spalovat své tukové zásoby.

Tři kroky k dosažení a udržení štíhlé postavy

  • Zdravá a vyvážená strava

    Strava zbavená nadměrné konzumace cukrů a příliš tučných jídel. Prim hraje zelenina a bílkoviny, tedy maso a vejce.

  • Pohybové aktivity

    Pravidelný pohyb je pro tělo důležitý, a to nejen z hlediska hubnutí. Fyzická aktivita pomáhá proti ztuhlosti a udržuje také správnou funkci a průchodnost střev.

  • Pevná vůle

    Uvádíme ji na konec, ale možná by měla být na prvním místě. Dlouhodobě udržitelné diety chtějí čas. Hubnutí sice často přichází hned, ale po malých částech.

    Nečekejte, že za měsíc zhubnete třetinu své váhy. Správně nastavený jídelníček doplněný o pohyb však dokáže divy. Důležité je vydržet a nevzdávat to.

SDÍLEJTE ČLÁNEK

3
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.