…pro Váš lepší zítřek
Zdravý životní styl

Jak zhubnout a nesklouznout k posedlosti kaloriemi a zdravotním problémům

Těžce shozená kila už máte zase zpět. Tentokrát jste rozhodnutí se svou nadváhou definitivně zatočit – ať to stojí, co to stojí. Přemýšlíte nad každým soustem. Počítáte každou kalorii. Nakonec se ale vše vrací do zajetých kolejí. Můžete i vy zhubnout a svou váhu si trvale udržet? A jak předejít zdravým hubnutím zdravotním problémům?

Bc. Klára Kubáčková,
01 července 2020 5 minut čtení


0

Cesta k dokonalé postavě je obvykle spletitá. Mnohdy ji provází neúspěchy. Bývá protkaná řadou extrémů. A často je ovlivněná naší vlastní představou o tom, jak bychom měli vypadat. Pokud i vy patříte k lidem, kteří touží po úspěšném úbytku na váze, pak se ještě před tím, než se pustíte do jakékoliv diety, zamyslete nad třemi základními otázkami:

  1. Skutečně potřebujete zhubnout, nebo si tlustí jen připadáte?
  2. Usilujete o rychlý úbytek na váze, nebo vám jde v prvé řadě o vaše zdraví?
  3. Stačí vám shodit pár kil před začátkem plavkové sezóny, nebo si chcete svou nižší váhu udržet natrvalo?

Chcete, nebo potřebujete?

Rozdíl mezi tím, jak vnímáme sami sebe a jak nás vnímá naše okolí, je často větší, než si připouštíme. Z titulních stránek módních časopisů se na nás usmívají štíhlé, sympatické dívky s dokonalými těly. Internet je protkaný fotografiemi dokonale vypracovaných těl mnoha sportovců. A tak není divu, že nás dříve či později tyto vzory ovlivní v tom, jak pohlížíme sami na sebe.

Řada lidí přitom ve skutečnosti hubnout nepotřebuje. Jejich váha není příliš nízká, ale ani příliš vysoká. Tlustí si totiž pouze připadají. Neodpovídají totiž ideálu krásy, který je jim denně předkládán. Na druhou stranu poslední průzkumy odhalují, že celosvětově přibývá mladých i dospělých lidí s nadváhou.

Jediná metoda, která funguje

Způsobů, jak zhubnout, existuje celá řada. Mnozí se upínají k vynechávání jídel, užívání nejrůznějších zázračných tablet na hubnutí nebo ke cvičení. Která cesta je ale tou nejsprávnější?

Vynechávání jídel či různé jednostranně zaměřené diety mohou přinést rychlý výsledek, ze kterého budete mít radost. O jejich vlivu na lidské zdraví se dá ale dlouze diskutovat. A zkušenosti ukazují, že zbavení se přebytečných tuků pomocí tzv. rychlých metod obvykle není na dlouho. Nejen že tímto způsobem hubnutí pravděpodobně ohrozíte své zdraví, zřejmě ale poté, co se vrátíte k běžnému stravování, opět přiberete. Jak tedy postupovat správně?

Jedinou účinnou metodou, jak zhubnout zdravě a trvale, je zaměření se na své zdraví a dlouhodobou spokojenost. To se neobejde bez úpravy životního stylu a zbavení se škodlivých návyků, které si s sebou nejspíš nesete po celý život. Pokud se vám ale tato změna podaří, nebudete už se muset zaměřovat na neustálé hlídání si váhy a ničit si zdraví tím, že budete podstupovat jednu dietu za druhou. Změnou uvažování totiž dosáhnete vhodné váhy na celý život.

Mnozí lidé ve skutečnosti zhubnout nepotřebují. Tlustí si pouze připadají.

Přemýšlejte, jak jíte

Toužíte-li změnit svůj životní styl, neobejde se to bez sebezkoumání. To neznamená, že nyní musíte podrobit detailnímu výzkumu každé sousto. Zjistěte si ale základní informace o tom, jak mít vyvážený jídelníček. Jedině tak zůstanete dlouhodobě zdraví a zároveň se vám podaří udržet si váhu na přijatelné úrovni.

S tím souvisí i to, jaké máte při jídle návyky. Snažte se jíst pomalu – tak, aby si váš mozek stihl včas uvědomit, že už jste plní. Díky tomu předejdete nezdravému přejídání. Snažte se také vnímat každé jídlo a vyhnout se zlozvykům například v podobě jídla u televize.

Nahrazujte nezdravé zdravým

Je přirozené, že máme chuť spíše na to, co je nezdravé. Budete-li myslet na to, abyste se pravidelně sytili zdravějšími věcmi, prospějete tím svému zdraví hned v několika ohledech. Tělu dodáte potřebné vitamíny, zajistíte si úbytek prázdných kalorií a časem vás nezdravé jídlo přestane lákat. Mozek navíc v takovém případě vnímá, že jíte, a tak můžete zahnat i velkou chuť na sladké, aniž byste zhřešili.

Pravidelně cvičte

Bez pohybu to nepůjde. Nemusíte být zrovna profesionálními sportovci, abyste dosáhli štíhlé postavy. Snažte se ale myslet na to, abyste měli dost pohybu. Zvláště pokud máte sedavé zaměstnání, budete muset do svého života pohyb zařadit vědomě. Začněte třeba tím, že pro tentokrát nepojedete výtahem, ale půjdete raději pěšky. Nebo zaparkujte kousek dál od svého zaměstnání a zbytek cesty dojděte. Pohyb vaše tělo potřebuje. Čím více se navíc budete hýbat, tím snáz dosáhnete své vysněné postavy.

Stane-li se z hubnutí posedlost, nejen že tím pravděpodobně nedosáhnete trvalé změny životního stylu, dost možná ale přijdete i o všechny své přátele.

Zapomeňte na posedlost

Je snadné sklouznout k úzkostnému a stresujícímu pocitu, že něco nesmíte, nebo musíte. Při hubnutí se proto snažte o rozumnost. Je dobré mít přehled o tom, kde se v cestě ke svému cíli nacházíte. Stejně jako je dobré mít přehled, kolik kalorií přijímáte. Pokud se ale z vašeho chtění zhubnout stane posedlost, nejen že vám takové odhodlání dlouho nevydrží a pravděpodobně se zase brzy vrátíte k původnímu způsobu života, nejspíš u toho ale přijdete i o všechny své přátele. S člověkem, který nemluví o ničem jiném než o váze, totiž obvykle nechce mít nikdo nic společného.

Poraďte se s odborníkem

Pokud cítíte, že máte sklony k extrémům, může vám v hledání nového životního stylu pomoct i někdo další. Motivaci vám může dodat kamarád, který s vámi bude chodit pravidelně běhat, nebo také výživový poradce, který vám poradí, jak správně postupovat a třeba vám i stanoví konkrétní jídelníček. Díky tomu vás vaše odhodlání jen tak neopustí. Dejte si ale pozor na to, abyste se neupínali na chtění zhubnout někoho dalšího. Jinak by se vám mohlo snadno stát, že jakmile motivace opustí vašeho přítele, vytratí se stejně rychle i ta vaše.

Rozumnost především

Snadno se řekne, ale hůř udělá. Jen málokdy toto úsloví platí tak, jako v případě hubnutí. Cesta za vysněnou postavou není jednoduchá. Pokud si ale ve všech ohledech zachováte rozumnost, nemusí být tento cíl nedosažitelný, ani příliš složitý. A výsledek pak bude stát určitě zato.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
7
0

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.