Psychologie

Návyky, které vám pomohou zůstat ve formě i po čtyřicítce

Čtyřicátý rok je pro lidské tělo v mnoha směrech jakýmsi pomyslným milníkem. Pro lidský organismus znamená mnoho změn. Metabolismus zpomaluje, mění se ale i stavba těla a způsob ukládání tuků. To, co vaše tělo sneslo před čtyřicátým rokem, se nyní nesmazatelně podepisuje na vašem zevnějšku. Přesto pokud svůj životní styl přizpůsobíte svému věku, můžete být fit ještě spoustu dalších let.

Bc. Klára Kubáčková,
18 listopadu 2020 8 minut čtení


0

Přerod mezi mládím a stářím někdy doslova bolí. To, co jste ještě nedávno zvládli, je pro vás nyní téměř nepředstavitelné. Několik dní za sebou ponocovat, spát na zemi ve stanu, přehnat to s alkoholem, jíst delší dobu nezdravá jídla, ale také držet nezdravé diety – to všechno už si dnes pravděpodobně pořádně rozmyslíte. Zatímco ještě před pár lety se ze všech podobných přešlapů vaše tělo rychle otřepalo, nyní každé takové jednání zanechává na vašem těle nesmazatelnou stopu.

S přibývajícím věkem jde všechno hůř. Dokonce i získávání nových, zdravějších návyků. Jenže pokud je to náročné dnes, jaké to pro vás bude za dalších dvacet, třicet let?

Co se to s vámi děje

Jakmile se váš věk přehoupne přes čtyřicítku, zpomalí se váš metabolismus. Tuk se začíná ukládat do jiných míst a celkově ubývá svalové tkáně. Hubnutí je náročnější a s tím roste i riziko metabolických nemocí.

Pokud se chcete i v dalších letech udržet fit, budete pravděpodobně muset přehodnotit své návyky. Každý má jiné okolnosti. Bez ohledu na to, zda bydlíte na vesnici, nebo uprostřed velkoměsta, zda jste sami a máte spoustu volného času, nebo jste obklopeni velkou rodinou a na vašich bedrech leží milion povinností, jedno je jisté: Chcete-li se po čtyřicítce udržet ve formě, budete se muset držet konkrétních zásad. To bude možná znamenat nemalé změny ve vašem životním stylu. Jejich realizace je s přibývajícím věkem stále náročnější, rozhodně to však není nemožné.

O tom, jak překonat zlozvyky a nahradit je novými užitečnými návyky, jsme psali v článku:

Jak trvale změnit své návyky k lepšímu

Klára Kubáčková |10 minut čtení

Jaké návyky si vybudovat

V dnešním článku nepřicházíme s ničím novým. Zřejmě se zde nedočtete o ničem, o čem jste doposud neslyšeli. Přinášíme vám spíše souhrn toho, na co byste nyní měli myslet ještě více, než tomu bylo doposud. A jistě nám dáte za pravdu, že opakování je matka moudrosti. Pojďme tedy na to. Co byste měli dělat, pokud se chcete udržet ve formě?

Štěstí nevychází z toho, kolik peněz či věcí člověk má, ale z toho, jak nastaví svou mysl.

  1. Jezte zdravě a pestře

    Možná to bude znamenat změnu vašich stravovacích návyků. U někoho menší, u někoho větší. Přizpůsobte svůj celkový energetický příjem sníženému energetickému výdeji. Omezujte příjem tuků a jednoduchých sacharidů. Naopak zvyšte příjem zeleniny, mléčných výrobků, libového masa a ryb.

  2. Dodržujte pitný režim

    I když nemáte žízeň, vaše tělo tekutiny potřebuje. Denně byste měli vypít v závislosti na aktuálním počasí alespoň 2 až 3 litry vody. Vyhýbejte se nadměrnému množství konzumace sycených nápojů a omezte i pití alkoholu, kávy či silných černých čajů. Nahraďte je raději neperlivou vodou, ovocnými čaji nebo džusy ředěnými vodou.

  3. Nepodceňujte pravidelný pohyb

    Máte-li nějaká zdravotní omezení, pohyb jim přizpůsobte. Nikdy se ho ale úplně nevzdávejte. Nemusíte podávat žádné nadstandardní profesionální výkony. Bohatě postačí, když se každý den po cestě z práce projdete nebo si dopřejete plavání či jízdu na kole. Díky tomu si udržíte nejen postavu, ale do budoucna získáte také lepší kondici a pohybovou koordinaci.

  4. Vyhněte se hladovkám

    Ráznými dietami sice krátkodobě snížíte svou hmotnost, dlouhodobě tím ale své tělo jen ničíte. Chcete-li svou hmotnost udržet na optimální váze, raději volte pravidelnou zdravou stravu po menších dávkách. Vaše zdraví i postava vás za to brzy odmění.

  5. Omezujte stresové situace

    Každý stres znamená pro váš organismus zbytečnou zátěž. Když budete náročným situacím předcházet, bude to mít pozitivní vliv jak na vaše fyzické, tak i psychické zdraví. A ještě k tomu se nejspíš zlepší i vaše vztahy s lidmi v okolí.

  6. Snažte se být často venku

    Slunce a čerstvý vzduch jsou léky dostupné všem. Bez ohledu na věk, zdraví či jiné okolnosti, čas pod širým nebem může trávit každý z nás. Pobytem venku zlepšíte svou náladu, doplníte vitamin D a získáte lepší imunitu. A to jistě stojí za to.

  7. Hřešte, ale ne často

    Vyšší věk neznamená, že se musíte vzdát všeho, co jste doposud měli rádi. Když se čas od času dopustíte nějakého toho prohřešku, dáte si své oblíbené nezdravé jídlo, vynecháte cvičení nebo si dáte o sklenku vína víc, nic tak hrozného se nestane. Hlídejte si ale četnost těchto prohřešků.

  8. Dopřejte si odpočinek

    Spánek potřebujeme všichni. Díky němu získáváme potřebnou energii a kvalitní odpočinek má vliv i na naše tělesné a psychické zdraví. Nepodceňujte ho proto. Poslouchejte signály svého těla a jděte spát dříve, než vás únava úplně přemůže. Druhý den se budete cítit skvěle a budete připraveni na další perfektně prožitý den.

  9. Buďte pozitivní

    Dobrá nálada je zdrojem štěstí. Hledejte způsoby, jak jí dosáhnout. Snažte se na všem hledat něco dobrého. Zpočátku vám to možná půjde ztěžka, časem si ale zvyknete pohlížet na svůj život z nového úhlu pohledu. Vaše okolnosti se sice nezmění, váš pohled na ně bude ale úplně jiný. Nezapomeňte, že štěstí nevychází z toho, kolik peněz či věcí člověk má, ale z toho, jak sám nastaví svou mysl.

Každá změna vám musí dávat smysl. Abyste dokázali změnit své návyky, musíte si nejprve oblíbit cestu, která k nim vede.

Jak své úsilí podpořit

Jenže odhodlat se ke změně životního stylu a tuto změnu uskutečnit, to jsou dvě zcela rozdílné věci. Aby vám vaše chuť vydržela, musíte si svůj způsob života nejprve zamilovat. Netěšte se pouze na cíl. Naučte se radovat už ze samotné cesty, která k němu vede. K tomu vám mohou pomoci následující tipy:

  1. Stanovte si drobné cíle. Neberte si příliš velké sousto. Velký cíl se vám bude zdát nesplnitelný. Raději si ho rozporcujte na několik drobnějších částí. Vaši motivaci tak nenaruší každé zaškobrtnutí.
  2. Odměňujte se za každý dílčí úspěch. Vytvořte si systém odměn, na které se budete těšit. Snáz tak překonáte dny, kdy se vám do ničeho nechce nebo jste v pokušení se vrátit k nezdravému způsobu života.
  3. Sdílejte své úsilí s někým dalším. Sdílená radost = dvojnásobná radost. A platí to i při cvičení či hledání nových stravovacích návyků. Objevujte společně s někým ze svých blízkých, jaké to je být ve formě. Pomyslný závazek, že jste v tom společně, vám navíc nedovolí to jen tak vzdát.
  4. Učte se zkoušet nové věci a překonávat sami sebe. Váš život tak bude pestrý a bude vás bavit. Objevíte nové věci, o kterých jste doposud nevěděli, že existují. Své dny naplníte příjemnými pozitivními návyky a na ty špatné už si nejspíš ani nevzpomenete.
  5. Snažte se být neustále v pohybu. Není nic horšího, než když jste frustrovaní sami ze sebe, do ničeho se vám nechce a máte pocit, že vlastně ani nevíte, co by vás v životě mělo bavit. Nedopusťte, abyste se do takového stavu dostali. Když budete aktivní ve čtyřiceti, mnohem pravděpodobněji si udržíte skvělou kondici a pevné zdraví až do vysokého věku.
  6. Buďte připraveni, že přijdou i překážky a drobné neúspěchy. Nenechte se jimi vykolejit. Když se na ně předem připravíte, nerozhodí vás ani nepřízeň počasí nebo náhlá změna plánu. V dlouhodobé cestě k vašemu cíli pak takové drobné epizody nebudou hrát žádnou významnou roli.

Motivace – základ úspěchu

Každá změna vám musí dávat smysl, abyste jí dokázali dosáhnout. Připravte si dopředu systém, který vás bude motivovat. Mohou to být drobné odměny, které podpoří řetězec vašich dobrých návyků. Investujte do cvičebních pomůcek nebo sportovního oblečení. Vybavte svou kuchyň novými spotřebiči, díky kterým pro vás bude příprava zdravých pokrmů radostí. Pořiďte si fitness hodinky nebo si do svého mobilu stáhněte aplikaci, která vás podpoří při sportovních výkonech.

Konkrétním činnostem určete místo ve svém denním rozvrhu. A pokud je to potřeba, nebojte se zapsat si vše do kalendáře. Zkrátka hledejte všemožné způsoby, které vás naučí si svůj nový, zdravější životní styl oblíbit. A pak už se jen těšte z radostných výsledků, které vám to přinese.

9
0
SDÍLEJTE ČLÁNEK

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.