Zdraví

Jak detoxikovat organismus a vrátit ho do normálu

Jednou za čas je potřeba organismus očistit a zbavit jej škodlivých látek. Detoxikace není jenom móda, je také důležitým krokem k pevnému zdraví.

Mgr. Lenka Pospíšilová,
01. ledna 2021 6 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK

Většina z nás má nejvíce v povědomí jarní detox: očista po zimě je důležitá, dochází k pročištění těla a nastolení rovnováhy. První novoroční detox je velmi důležitý také pokud byly svátky velmi bohaté, co se stravy týče. O Vánocích se většinou hýbeme pouze z gauče ke stolku s cukrovím. Očista organismu pomáhá zbavit tělo škodlivých látek. Jde o vylučování odpadních látek z těla ven, které zároveň zahrnuje také odkyselení organismu a odvedení přebytečné vody. Přirozená očista probíhá v těle neustále. Podílí se na ní především játra, ledviny a střeva.

Detoxikovat organismus však nemusíme pouze na jaře. Pustit se do něj můžete v podstatě kdykoliv, stačí k tomu pouze pár jednoduchých zásad. V první řadě je potřeba změnit jídelníček.

Změna stravy a podpora střev

Střeva jsou velmi důležitým orgánem v lidském těle: zpracovávají potravu, vstřebávají živiny a odvádí odpadní látky a toxiny. O střeva je třeba se starat, protože problémy s nimi jsou často poměrně nepříjemné. Při nedostatku pohybu může dojít ke snížené peristaltice, což může zapříčinit zácpu. Ta může být doprovázena nafouklým břichem nebo dokonce křečemi v oblasti spodního břicha.

Aby střeva správně fungovala a byl zajištěn hladký průchod potravy, měli bychom se pokusit dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  1. Do jídelníčku patří vláknina. Vláknina napomáhá správné funkci střev a podporuje také pravidelné vyprazdňování, čímž lze zabránit zácpě.
  2. Pravidelný pitný režim. Množství vypité vody za den se odvíjí individuálně od tělesné konstituce, vyvinuté činnosti i ročního období. Pitný režim bychom však měli dodržovat, zamezíme tak bolestem hlavy, ale také malátnosti nebo nadměrné únavě.
  3. Pravidelná strava. Příjem stravy by měl probíhat v pravidelných intervalech. Díky tomu lze udržet tělo v rovnováze. Energie, kterou zpracovává, není dodávána nárazově, takže nedochází k výkyvům cukru a poklesu výkonnosti.
  4. Méně cukru, tuku i alkoholu. Zdravá střeva jsou základ. Pokud chceme organismus detoxikovat a podpořit jeho správnou funkci, vyhnout bychom se měli zvýšenému příjmu sladkostí, stejně jako alkoholu. Stejně tak je vhodné omezit konzumaci bílého pečiva, které má vysoký obsah tuků a sacharidů. Při očistě organismu je dobré vyhnout se také příliš kořeněným, ostrým jídlům a smaženým jídlům.

Tip: Pro podporu detoxikace můžete využít různých doplňků stravy k tomu určených. Pokud rádi využíváte síly přírody, zkuste si uvařit bylinkový čaj: s očistou organismu pomůže heřmánek nebo třezalka, zkusit můžete taky zázvor.

Zeleninové šťávy pro rychlou detoxikaci

Ne vždy máme dostatek času na perfektně vyváženou stravu. Občas nás potká deprese nebo špatný den a prostě se neubráníme něčemu sladkému (nebo mastnému). Čerstvé zeleninové šťávy dodají tělu ztracené vitamíny i minerály. Zeleninové smoothie je plné živin. Je také nabité aminokyselinami a enzymy, které snadno odvádí z těla toxiny. A jaká zelenina je nejvhodnější?

Mrkev

  • obsahuje hodně vitamínu A, C, E betakarotenu, kyselinu listovou a minerální látky
  • zlepšuje kvalitu pleti, působí proti infekcím a podporuje zrakový systém

Okurky

  • diuretická zelenina, která odvádí z těla přebytečnou vodu
  • obsahuje draslík, fosfor, vápník nebo například sodík
  • mají blahodárné účinky na kvalitu nehtů a vlasů

Špenát

  • bohatý na vitamín C, E a železo, které se vstřebává v hemoglobinu
  • nejlepší je v syrovém stavu, kdy si zachovává všechny živiny
  • působí proti zácpě

Červená řepa

  • obsahuje vitamín A, B, železo, draslík, hořčík nebo fosfor
  • podporuje krvetvorbu, odvádí škodlivé látky z těla
  • pomáhá při vysokém krevním tlaku nebo chudokrevnosti

Bílé zelí

  • bohaté na vitamín A, B, C, E, železo, vápník, draslík
  • dokáže působit proti vzniku rakoviny (díky selenu)

Česnek

  • bohatý na vitamín A, B, C, D, draslík, vápník, hořčík, obsahuje éterické oleje
  • má antibakteriální účinek a dodává zeleninovým šťávám pikantní chuť (dobře se hodí k rajčatům, brokolici nebo špenátu)
  • působí proti střevním parazitům, žaludečním i ledvinovým onemocněním

Brokolice

  • obsahuje hodně vitamínů, především C, D a E
  • najdeme v ní tak enzymy, které podporují detoxikaci jater a správnou funkci metabolismu

Jak zhubnout a nesklouznout k posedlosti kaloriemi a zdravotním problémům

Klára Kubáčková |5 minut čtení

Základní pravidla detoxikace

Proces očištění organismu má svá vlastní pravidla, která bychom měli dodržovat. Nejde o žádnou dietu, takže nemusíme cítit nutnost vyvarovat se našich oblíbených jídel či nějak striktně omezit stravování. Důležité je pouze konzumovat správné potraviny.

Co omezit

Bílé pečivo, alkohol, káva, příliš mnoho sladkostí, kořeněné jídlo, sladké nebo sycené nápoje – to vše bychom při detoxikaci těla měli omezit. Ve větší míře bychom se měli vyhnout také uzeninám. U detoxikace se obvykle jedná o krátkodobý proces, který zahrnuje omezení mnoha běžných potravin, avšak nahrazuje je surovinami kvalitními a zdraví prospěšnými.

Co si můžeme dopřát

Do jídelníčku by naopak měly být přidány potraviny jako je čerstvá zelenina, luštěniny, ořechy a semínka (které jsou bohaté na zdravé oleje), zapomínat však nesmíme ani na zdravé sacharidy (ovesné vločky, quinoa, batáty, brambory), tuky (ty poskytne avokádo, kokosový nebo olivový olej). Dopřát bychom si měli také pořádnou dávku bílkovin. Ty našemu tělu dodá hlavně maso, například ryby. Ty jsou navíc bohaté na omega-3 mastné kyseliny – látky, které podporují správnou funkci celého organismu, snižují riziko srdečních onemocnění a zlepšují funkci krevního oběhu. Správnou funkci jater a žlučníku podpoříme například kapustou nebo květákem, ale také fenyklem či konzumací ředkviček. Ledviny – ústřední orgán močového systému – podpoříme například brusinkami (klidně i sušenými, stačí si jich dát hrst ke svačině).

Změna jídelníčku je při detoxikaci těla nezbytná. Na odlehčený jídelníček plný zeleniny a ochuzený o uzeniny a mastná jídla je potřeba tělo postupně přivyknout. Neměli bychom začínat se striktní stravou ze dne na den, ale najet na ni postupně. Jak jsme si již řekli, nejedná se o dietu, ale o očištění organismu, zbavení těla odpadních látek a toxinů. Díky detoxikaci se tělo zase vrátí do normálního stavu.

SDÍLEJTE ČLÁNEK

5
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.