Máte pod sebou stovku zaměstnanců? Za krk vám dýchá šéf? Jste sami vlastním pánem? Ať už vyděláváte jakkoli, většina profesí a pracovních pozic má jedno společné. Komunikaci. Čím lépe ji ovládnete, tím větší šanci uspět máte. A nejen v zaměstnání. Pojďme si ukázat, jak na ni.
Je ráno. S pohledem upřeným na hodinky a svírajícím se žaludkem spěcháte za prací. O vydatné snídani nemohla být ani řeč. Myslíte jen na to, co po vašem příchodu opět nastane. Jestli bude mít cholerický boss opět svůj den. 24 hodin, ve kterých není nic dost dobré – jak odvedená práce, tak přístup podřízených. Na kolegyni, která se před ostatními běžně dělá lepší, chytřejší, zábavnější a výkonnější, než skutečně je. Alespoň podle toho, jak to vy sami cítíte.
V porovnání s ní uvažujete také nad kolegou, který naopak, možná aby tuhle nerovnost skrytě vyvážil, je velmi chytrý a pracovitý, ale tichý a vyloženě neprůbojný. To, co zná a umí, nedokáže prodat. A vy jste někde mezi tím vším. Nejste žádní spasitelé, ale cítíte jakousi nespravedlnost. Sami nechcete zapadnout, toužíte se uplatnit a ukázat. Ale bez převlékání kabátů, machinací a úhybů. Mít sílu a odvahu zastat se druhého, když je potřeba, a mluvit za správnou věc. Pohotově reagovat.
Správné komunikaci se dá naučit. Můžete to zvládnout i vy.
Nemusíte být rozený vůdce a spíkr, jemuž visí na rtech každý posluchač. Netřeba ani zastávat významný post, který postřeh a hbitý jazyk vyžaduje více než jiný. Vždy se ale hodí znát pár triků, které využijete v konferenční místnosti, na pódiu, v kanceláři ale i jen tak při rozhovoru s kolegy. Vyhněte se následujícím chybám a komunikujte jako lídr.
Stop pomluvám
Asi nikdo není rád, když o sobě slyší nepěkné věci z cizích úst. Zejména, jsou-li nepravdivé. Nepotěší ani ty částečně dobájené nebo vytržené z kontextu. Když víte, co se nelíbí vám, proč to dělat ostatním? Hranice mezi přátelským klevetěním a peprnou pomluvou může být křehčí, než se zdá – když už bruslíte po tenkém ledě, dejte si alespoň pozor, před kým si pustíte pusu na špacír. Neškodí ani vědomí, že ti, kterých si v životě ceníme především, nás v očích druhých zřejmě nesráží. Inspirujte se a staňte se i vy vzorem pro jiné.
Raději činy. Ne (jen) slova
Ti, kteří vědí, o čem mluví, nepotřebují prázdné fráze. Hovoří k věci a drží se faktů. Poznáte je snadno. Diskutují. Věcně argumentují. Vysvětlují. Ale neokecávají. Nemají to zapotřebí. Vezměte si z nich příklad a když už chcete o něčem mluvit, zjistěte si o předmětu svého zájmu víc.
Přiznat omyl se vyplatí
Chybami se člověk učí. Děláme je všichni. A prošli si jimi i největší lídři všech dob. Důležité je, poučit se a jít dál. Nebojte se mýlku přiznat. Nejen sami pro sebe, ale i před ostatními – a ukázat, jak něco nedělat. Získáte si pozornost i důvěru publika, protože co táhne víc, než reálné zkušenosti na téma Jak se mi něco nepodařilo a kterak jsem to udělal líp?
Jak se poprat s chybou a postavit se k problému?
|4 minuty čtení
Nepřehánějte
To se týká převážně „rybářů“. Ale nikoli těch s pruty a háčky, ale všech, kteří bez mrknutí oka i malou rybku přetvoří v sumce obříka. Budete-li příliš fantazírovat, publikum to pozná. Buďte upřímní a realističtí. Zbytečně nepřehánějte.
Emoce především
Velcí spíkři dokáží své publikum doslova uhranout. Jejich posluchači sedí, ani nedutají a chtějí slyšet víc. Proč tomu tak je? Jedním z důvodů je výborné zpracování emocí. Prezentace těch vlastních, ale i citlivá reakce na ty cizí. Vylaďte se na náladu pléna a komunikujte na jeho vlně. Máte pocit, že jsou lidé v sále nesoustředění? Kolegové za jednacím stolem napjatí? Nebo naopak uvolnění? Zkuste zareagovat vtipnou poznámkou, přizpůsobit rychlost mluvy, více improvizovat.
Přetvářky netřeba
Skuteční lídři si na nic nehrají. Nemají to zapotřebí. V běžné konverzaci zastávají tytéž názory jako ve svých vystoupeních. Vychovávají a pečují, neúkolují. Chcete zaujmout klienty, šéfa nebo jen dobře prezentovat výsledky své práce při firemní poradě? Držte se faktů a představte svůj projekt v reálném světle. Není nutné zmiňovat jen kladné stránky, přiznejte i ty stinné. Co je plus a co mínus. Získáte nejen pozornost posluchačů, ale také důvěru.
Co o vás říká to, jak mluvíte?
|4 minuty čtení
Týmový duch
Tvorba finálního produktu, nastavení firemní strategie, zajištění spokojenosti klientů a mnohé další jsou činnosti, které nebývají otázkou jediné osoby. Mnohem častěji jde o týmovou tvorbu více lidí. Ani právo veta jednoho či několika z nich nebrání vyslechnutí připomínek kolegů a případnému uznání jejich přínosu. Není slabost přiznat, že na vše nestačíte sami. Někdo je založením analytik, jiný detailista a další dotahovač. Využijte schopnosti kolegů naplno a nešetřete pochvalou, když pak vše zdárně dokončíte.
Klíčová motivace
Dokážete se nadchnout? Nebo si aspoň vzpomínáte, jaké to bylo, když někdo nadchnul vás? Zkuste svůj elán přenést na druhé. Motivace a sdílená vize je pro dosažení cílů mnohem důležitější než prosté úkolování.
Jasné cíle, dobře pochopitelné vize
Všichni lépe rozumíme jasným sdělením. Je zbytečné dlouze chodit kolem horké kaše a ztrácet pozornost publika. Jděte k meritu. Aby se vám to povedlo, musíte jej sami dobře znát. Čeká vás porada nebo přednáška s vaší maličkostí v hlavní roli? Ujasněte si, co má být ve vašem sdělení to nejpodstatnější a na to se zaměřte. Podle druhu paměti, kterou mají posluchači silněji rozvinutou (názorovou, slovně-logickou, emocionální) si snáze vybaví ty části vašeho projevu, které jsou jim bližší. Běžný člověk si nezapamatuje úplně vše.
Příklady a příběhy
Spíkři vědí, čím zaujmout. To, co funguje téměř stoprocentně, jsou názorné příklady a demonstrativní příběhy. Jejich prostřednictvím jdou dobře zapamatovatelným způsobem sdělit hlavní myšlenky nebo navodit určitou atmosféru.