Nejeden rodič si myslí, že má doma to nejskvělejší dítě na celém světě. Jeho úspěchy se rád chlubí všem ve svém okolí a předhání se s ostatními rodiči, v kolika letech se to a ono jeho dítě naučilo. Je úplně normální být pyšným rodičem. Jenže, co když se toho za potenciálem vašeho dítěte ukrývá mnohem víc? Dovedete poznat, že je vaše dítě talentované?
Je den jako každý jiný a vy se díváte se na svého malého předškoláčka, jak si už po několikáté se zájmem prohlíží encyklopedii a zjišťuje, jak vznikl vesmír nebo jak žili dinosaurové? Něco ve vás hlodá a intuice vám napovídá, že v tom dítěti prostě „něco je“? Je mimořádně chytré nebo je jeho zájem o svět zcela normální? Jak to poznat?
Možná si kladete stejné otázky a váháte, zda máte doma opravdu výjimečné dítě nebo ne. S potěšením vám můžeme říct, že ano. Každé dítě je totiž výjimečné. I přesto však o některých dětech lze tvrdit, že mají o kapku více nadání než jiné, neboť vykazují určité a mnohdy dost neobvyklé známky chování. Ne vždy to lze ale přímočaře určit a rozpoznat. Někdy je dokonce potřeba dítě více pozorovat nebo se obrátit na odborníky v pedagogicko-psychologické poradně, kteří schopnosti dítěte vyšetří.
Něco za něco
Malého génia paradoxně nepoznáte podle toho, že by ve škole „sekal latinu“, byl vždy poslušný a umírněný nebo domů nosil samé jedničky. Pro nadané děti toto chování nebývá typické, avšak nelze jej vyloučit. Malí géniové mnohem častěji získávají nálepky, které je označují za zlobivce, drzouny nebo ustavičně zvědavé děti. Obvykle totiž vysoký intelekt těchto dětí bývá něčím vykompenzován nebo maskován handicapem (například poruchami pozornosti).
To, že je dítě nadané neznamená, že mu všechno perfektně jde. V některých činnostech může být podprůměrné. Někdy dokonce nadané děti trpí poruchami učení.
Právě z těchto důvodů je mnohdy velice obtížné nadané děti identifikovat a zajistit jim takové školní podmínky, které by podpořily rozvoj jejich schopností.
Co vlastně nadání a talent znamená?
V psychologii není vymezení pojmů nadání a talent jednotné. V některé odborné literatuře se lze dočíst, že nadání označuje vysokou míru rozumových schopností, zatímco slovo talent se užívá pro označení nadprůměrného ovládání schopností specifických. Všeobecně se však oba termíny pokládají za synonyma, což na pravou míru také uvedla Americká národní asociace pro nadané děti. Ta v definici uvádí, že za nadané jedince jsou považováni všichni, kteří vykazují mimořádné schopnosti v jedné nebo více sférách, mezi něž patří například matematika, hudba, jazyky, malba, tanec nebo sport.
Jak poznat, zda je dítě talentované?
Pochopení toho, jak se nadání projevuje, je velice důležité pro jeho rozpoznání. Čím dříve ho totiž u dítěte odhalíte, tím dříve budete moci jeho potenciál rozvíjet. Navíc není žádným překvapením, že děti podávající nadprůměrné výkony vyžadují specifickou péči.
Jak už bylo řečeno, vyšetření schopností mimořádného nadání provádí pedagogicko-psychologické poradny nebo speciální psychologická centra. Jenže než do poradny se svým dítětem vtrhnete, vždy je lepší mít více než jen pouhé podezření nebo intuici. Jak tedy z pozice rodiče poznat, že je vaše dítě nadané? Zkuste si uvědomit, zda u něho nepozorujete některý z těchto bodů:
- Ve všech oblastech není dítě stejně vyspělé. Rozumově odpovídá věku starších dětí, avšak emočně dětem mladším.
- Dítě je neposedné, zvídavé a má neustále spoustu nápadů. Může mít sklony k hyperaktivitě a perfekcionalismu. Když nedosáhne nejlepšího výkonu, může reagovat podrážděně.
- Opakovaně podává ve srovnání s ostatními vrstevníky mimořádný výkon, a to nejen například ve smyslu rychlosti a správnosti, ale třeba také v rámci pochopení, nalezení širších souvislostí nebo nápaditosti zpracování daného úkolu.
- Má mnoho zájmů. Ovšem odlišují se od zájmů vrstevníků. Někdy je velice obtížné dítě od vykonávání oblíbené činnosti odtrhnout. Zájmy také mohou být velice různorodé.
- Zajímá se o to, jak věci fungují. Mezi jeho nejoblíbenější činnosti patří prohlížení encyklopedií a zkoumání věcí. Mnohdy vás překvapí svými hlubokomyslnými otázkami například na smysl života.
- Již od útlého věku preferuje zcela odlišné hračky než jiné děti, například atlasy, hlavolamy nebo šachy. O tyto věci ostatní děti zatím nejeví zájem a podle standardních měřítek jsou tyto hračky určeny pro starší děti.
- Věnuje své zapálení a energii jen určitým činnostem, které je baví. V některých školních předmětech je napřed a v jiných zaostává. Předměty, které ho nezajímají, okázale přehlíží – jeho nezájmu si často všímají i pedagogové.
- Trvá na plnění morálních zásad a slibů. Dítě má své názory a nebojí se smysluplně argumentovat.
- Jeho koncentrace na činnosti nebo podněty, obzvlášť ty, které jej baví, je vzhledem k věku neobyčejně dlouhá. Dovede si zapamatovat několik úkolů, které mu někdo zadá, a následně je posloupně operativně vyřeší.
- Má velkou představivost, kterou projevuje pomocí slov nebo maleb. Tento bod se týká zejména dětí tvořivě nadaných. Jejich zraková představivost jim umožňuje stavět nevídané stavby z kostek, při malování využívat barev netradičním způsobem, tvořit příběhy nebo vymýšlet vtipy.
- Jeho slovní zásoba se rychle rozšiřuje. Nemá problém diskutovat a tvořit dlouhá souvětí.
- Hudebně nadané dítě se dovede velice dlouho soustředit na hudbu a bezchybně vyťukat odposlouchaný rytmus.
- Pohybově nadané dítě ve srovnání s vrstevníky je napřed v rámci vývoje hrubé motoriky. Projevuje se pohybovou všestranností. Rádo cvičí, plave nebo jezdí na kole. Má dobou koordinaci pohybů a většinou je při pohybových hrách hodně odvážné.
To, že některý z bodů vaše dítě splňuje, ale samozřejmě ještě neznamená, že má talent. Stejně tak dítě nelze pokládat za nenadané, pokud nesplňuje všechny body v uvedeném seznamu.
Napovědět vám také může inteligenční kvocient
Jedním z ukazatelů výjimečného intelektového nadání může také být inteligenční kvocient. IQ se u nadaných dětí pohybuje v rozmezí 120–129. IQ v hodnotách nad 130 svědčí o mimořádném nadání. Je potřeba mít ale na mysli, že intelekt dětí může být maskován určitým handicapem jako například autismem nebo poruchou pozornosti. Na základě toho je učitelé ve školách mohou pokládat za zlobivé, nepozorné nebo neposedné.
Nadané děti si s vrstevníky často nerozumí a zadané školní úkoly jsou pro ně příliš jednoduché, a tak se nudí. Odlišit proto tyto děti je z hlediska sociálního dopadu a rozvoje jejich potenciálu velice důležité. Naštěstí existuje možnost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu a také Mensa – mezinárodní společenská organizace pro mimořádně nadané děti s IQ nad 130, kam dítě může vstoupit a v rámci pořádaných programů například trávit čas v kolektivu stejně nadaných dětí. Dále existuje několik speciálních škol pro nadané děti.
Netypické dětství mimořádně rozumově nadaných osob
|4 minuty čtení
Když testy potvrdí, že máte doma nadané dítě
Ať už jste se pro testování svého dítěte rozhodli vy jako rodič, anebo bylo doporučeno učitelem, po vyhodnocení a potvrzení, že je vaše dítě opravdu nadané, by mělo následovat sezení s odborníkem, který navrhne optimální postup vzdělávání vašeho dítěte. Každé dítě je jiné a potřebuje jiný přístup. Špatně ale rozhodně neuděláte, pokud své dítě budete v zájmech podporovat a budete se snažit jeho potenciál dále rozvíjet.
Nikdy však nezapomeňte své dítě vychovávat. Neomlouvejte jeho špatné chování mimořádnou genialitou a slovy: „To nevadí. Máme doma malého Einsteina.“ Tento přístup nepovede k ničemu dobrému. Stejně tak z vašeho dítěte nevyroste člověk se zdravým sebevědomím, pokud bude každý den ze všech stran slýchat, jak je talentovaný a geniální. Nadané děti jsou stále dětmi, které potřebují řádnou výchovu.