Diastáza neboli rozestup břišních svalů je obávaným strašákem především těhotných žen. Oslabené a rozestoupené svaly mohou působit značné problémy. Existují však metody, jak se tohoto problému zbavit.


Rozestup břišních svalů dokáže pěkně potrápit. Nejenom, že se kvůli němu mohou objevit problémy s držením těla nebo pupeční hernie, ale mnohým ženám (i mužům) může ubrat na sebevědomí. S tímto problémem však lze bojovat speciálními cviky, které pomohou svalům zesílit a dostat se zpět na své místo.

Co je to diastáza

Diastáza je označení pro rozestup přímých břišních svalů. Jedná se o dva podlouhlé svaly táhnoucí se od hrudní kosti po chrupavkách žeber a končící až na stydké kosti. Svaly jsou spojeny vazivovým pruhem, který je drží u sebe. Když dojde k rozestoupení svalů, vnitřní vazivo se roztáhne.

Rozestup břišních svalů není problémem pouze estetickým, ale také zdravotním. Břišní svaly poskytují oporu vnitřním orgánům i zádům. Pokud nejsou na svém místě, jejich podpůrnou funkci musí zastat vazivová tkáň. Vazivo však není dostatečně silné na to, aby mohlo poskytovat zádům a orgánům dostatečnou oporu.

Nenapravená diastáza a přílišné zatěžování vaziva může způsobit vystouplé břicho, hrozí vznik pupeční kýly a problémy s páteří.

Diastáza vs. rozestup

Nejčastěji se diastáza objevuje u žen, její příčinou je obvykle těhotenství. Nenechte se však mýlit, rozestup břišních svalů může potkat i muže, jen u nich není tak častý. U obou pohlaví může být rozestup způsoben například cvičením, kdy jsou příliš namáhána záda a svaly na břichu a hrudníku jsou rozpínány (sklapovačky, sedy lehy).

Pokud se u vás objevilo vystouplé bříško, ještě se nemusí jednat o diastázu – možná jde „jen“ o rozestup svalů, který bývá někdy s diastázou ztotožňován. Běžného rozestupu se však lze snadněji zbavit. Diastázu naopak může doprovázet poškozená struktura tkáně, kvůli čemuž je těžké se jí zcela zbavit.

Mateřství – očekávání versus realita. Aneb jak se na něj (ne)dá připravit

Klára Kubáčková |9 minut čtení

Přetrvávající „těhotenské“ bříško

Po ukončení gravidity chvíli trvá, než se břicho vrátí do své původní podoby. Ovšem pokud se vám již podařilo zhubnout nabraná kila a břicho se skoro nezměnilo, můžete trpět diastázou. Jak k tomu došlo?

Během těhotenství se výrazně mění postava ženy, nejmarkantněji břicho. Jak miminko roste, začíná se mu uzpůsobovat také matčino tělo. V břišní dutině se postupně tvoří místo, aby mělo miminko pohodlí a zároveň nedocházelo k utlačování vnitřních orgánů matky. Na svaly a vazivo je vyvíjen značný tlak, a pokud není vazivo dostatečně silné, aby svaly udrželo u sebe, dojde k jejich rozdělení. Oporou pro orgány (ale i záda) zůstává pouze vazivo, které však neposkytuje takovou oporu. Po porodu se břicho opět stáhne, ale protože došlo k narušení struktury, svaly zůstanou rozestoupené.

Příčiny diastázy

Diastáza vzniká v důsledku špatného zapojení břišních svalů a pánve během různých aktivit. Jde o soustavné zatěžování příčných břišních svalů a okolního vaziva zevnitř i zvenku. Příčiny mohou být různé:

  • těhotenství
  • pokročilý věk prvorodiček
  • náhlá ztráta nebo nárůst hmotnosti
  • špatně prováděné cvičení
  • namáhavé sporty
  • dědičnost
  • vývojové vady hrudníku
  • zvýšený tlak v dutině břišní (těžká práce, silný kašel)
  • snížená kvalita pojivových tkání

Jak poznat diastázu

Zda trpíte rozestupem svalů můžete zjistit i sami. Lehněte si na záda na rovnou plochu. Pokrčte nohy jako při vyšetření u lékaře, svaly se tak uvolní. Lehce zvedněte hlavu k hrudníku (aktivujete tak břišní svaly), prsty jedné ruky položte nad pupík a zkuste zatlačit.

Pokud se prsty zanořují, je pravděpodobné, že je mezi svaly mezera, tedy jsou rozestoupené. V této pozici můžete cítit tvrdé okraje svalů a měkkou tkáň uprostřed. Změny těla lze pozorovat i jinak. Pokud se vám nad pupíkem objevuje malá boulička, i to je projevem diastázy.

S diagnostikou rozestupu svalů nespěchejte. Regenerace břišních svalů po porodu může trvat 3-6 měsíců.

Příznaky rozestupu svalů

  • vypouklé břicho
  • vystouplý pupík
  • bolesti zad a špatné držení těla
  • trávicí obtíže
  • občasný únik moči

Prevence vzniku diastázy

Jednou z příčin vzniku diastázy je dědičnost, pokud tedy máte k rozestupu břišních svalů predispozice, jeho vzniku se můžete bránit vhodným cvičením. Cviky na posílení svalů je vhodné provádět ještě před otěhotněním, protože v období gravidity nelze tělo příliš fyzicky zatěžovat.

Diastáza hrozí spíše starším ženám, obzvlášť, pokud čekají dítě v pokročilém věku. Svaly na břichu už nemusí být tak pevné a snadno může dojít k jejich rozestoupení.

V těhotenství může pomoct tejpování, po porodu stahovací pás.

Obáváte-li se genetického vlivu na vaše zdraví, můžete zkusit během těhotenství využít síly tejpování. Tuto variantu volí často ženy, které se s diastázou setkaly během prvního těhotenství.

Tejpování je třeba provést správně, proto se zkuste obrátit na porodní asistentku nebo fyzioterapeuta. Po porodu pomůže s udržením svalů na místě a se správným držením těla stahovací pás.

Jak navrátit svaly do původní pozice

Nejvhodnější metodou je cvičení a posilování svalů. Existuje také možnost odstranit problém chirurgicky, ale ve většině případů opravdu pomůže cvičení. Cviky budete muset pravděpodobně provádět dlouhodobě a především správně. Důležité je vytrvat – neřešená diastáza může vést ke zvětšování mezery mezi břišními svaly.

Pokud uvažujete, že začnete s cvičením, raději hned zapomeňte na klasické sklapovačky. Právě jejich špatné provádění vede k rozestupu břišních svalů. Svaly je třeba posilovat postupně. Nejvhodnější je začít se středem těla (různá cvičební videa najdete často pod názvem „core“), tedy neposilovat výhradně přímé břišní svaly.

Pomoci vám může fyzioterapeut, který určí rozsah diastázy a doporučí vhodná cvičení. Příhodná je také pravidelná chůze nebo cviky zaměřené na dýchání.

Cviky by měly být uzpůsobeny tak, aby docházelo k posílení okolních svalů, ne samotné břišní stěny. Zcela nevhodné jsou zkracovačky, sedy-lehy nebo sklapovačky (posilují přímý břišní sval, což je při diastáze nežádoucí).

Při rozestupu svalů je důležité natrénovat správnou chůzi a nezatěžovat příliš pánev. Naučit se budete muset také správně si sedat, lehat a vstávat, aby břicho nebylo příliš namáháno. Především bude třeba zdokonalit dýchání u prováděných cviků. S tím mívají problém obvykle ženy, které dýchají do hrudníku.

Při cvičení bude třeba naučit se dýchat se zapojením bránice. Zkusit si to můžete i v sedě na židli: opřete se o opěradlo, jedu ruku položte na břicho, nadechněte se a vydechněte do břicha. Při výdechu by mělo být cítit stažení břicha.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
2
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.