Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je dnes pro spoustu lidí důležitější než samotný plat. Neustálý tlak na výkon, dlouhá pracovní doba a nedostatek volného času postupně vedly až ke vzniku fenoménu work-life balance. O co přesně jde a jak ho dosáhnout?

Svobodné čtení bez reklam a sledování. Jen vy a čistý obsah. Pokud nás chcete podpořit, můžete tak učinit tady

Přestože je tento trend skloňován až v poslední době, jeho kořeny sahají do 70.–80. let minulého století. Výrazný vliv měl zejména v USA a Velké Británii, kde byl dáván do souvislosti s větším počtem pracujících žen, a zároveň s tlakem na skloubení kariéry a rodiny.

Dnes už nejde jen o ženy nebo rodiče, kteří by potřebovali dostatek volného času na péči o své potomky. Rozvoj digitálních technologií naopak ukazuje, že zaměstnání si mohou zpříjemnit všichni pracující.

Práce na dálku se stává čím dál žádanější, stejně jako volná pracovní doba. A to je právě to, co současná generace (generace Z) od svého zaměstnání očekává – nastavení zdravých hranic mezi prací a osobním časem.

Rozšíření práce z domova

Celosvětová pandemie Covid-19 byla jedním z důvodů, proč se začal pojem work-life balance, neboli rovnováha mezi pracovním a osobním životem, skloňovat v daleko větším měřítku. Mnoho lidí nemohlo docházet do zaměstnání, takže se v pracovní prostor proměnil jejich domov. S tím přišla i jistá míra volnosti a neformálnosti.

Částečně tak také odpadla nutnost dojíždět do kanceláře, přičemž toto kritérium hraje při výběru zaměstnání důležitou roli i dnes. Lidé kladou čím dál větší důraz na své duševní zdraví, snaží se vyhradit si dostatek času na své koníčky, na pohyb, ale i vztahy.

Díky dostatečnému odpočinku se lidé cítí lépe, bývají produktivnější i loajálnější vůči svému zaměstnavateli.

Proč je work-life balance důležitá?

Ačkoli se může zdát, že se jedná jen o další moderní pojem, není tomu tak. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je klíčovým faktorem pro dlouhodobou psychickou pohodu, fyzické zdraví i pracovní efektivitu.

Pokud člověk věnuje většinu své energie práci a je kvůli tomu nucen odsouvat nebo upozaďovat svůj osobní život, může tíhnout ke stavům trvalého vypětí, stresu, únavy nebo vyčerpání. S těmito aspekty jde ruku v ruce syndrom vyhoření, který dnes také není ničím ojedinělým.

Rovnováha mezi pracovním a osobním životem přináší řadu výhod – zlepšuje duševní zdraví, podporuje kreativního ducha, zvyšuje spokojenost v práci i v soukromí a pomáhá předcházet chronickému stresu.

5 důvodů, proč je work-life balance prospěšná

  1. Zlepšení duševního zdraví

    Dlouhodobý pracovní stres a nedostatek odpočinku mohou vést k úzkostem, depresím, nebo dokonce syndromu vyhoření.

  2. Zlepšení fyzického zdraví

    Nadměrné pracovní vypětí, přetížení, nedostatek spánku nebo odpočinku zvyšují riziko některých onemocnění, například kardiovaskulárních. Mohou mít za následek také oslabenou imunitu.

  3. Zvýšení produktivity

    Odpočatá mysl je jednoznačně produktivnější! Člověk, který pravidelně odpočívá a má dostatek prostoru na svůj osobní život, bývá v práci efektivnější a kreativnější.

  4. Zlepšení vztahů

    Pevné a stabilní vztahy vyžadují čas a pozornost. Jsou-li odsouvány do pozadí, mohou se objevit problémy jako je neporozumění nebo odcizení.

  5. Celková spokojenost

    Lidé, kteří mají čas na všechny aspekty svého života a věnují se věcem, které je naplňují, se cítí celkově šťastnější a vykazují větší kvalitu života.

Co říkají studie?

Work-life balance neznamená jen více volného času na osobní aktivity. Jde o schopnost vědomě řídit svůj čas, umět si nastavit zdravé hranice a určit si priority. Potvrzují to i mnohé výzkumy.

Například studie Workmonitor z roku 2024, kterou provedla společnost Randstad Romania ukázala, že pro rumunské zaměstnance je rovnováha mezi pracovním a osobním životem stejně důležitá jako mzda.

Mezinárodní poradenská společnost v oblasti lidských zdrojů Robert Half International ve své studii zjistila, že zaměstnanci, kteří dosahují vyváženého pracovního a osobního života, jsou až dvakrát šťastnější a produktivnější.

Podobně o přínosu work-life balance vypovídá i studie publikovaná v Journal of Vocational Behavior (2014). Podle jejích výsledků má rovnováha mezi pracovním a osobním životem výrazný vliv na životní spokojenost, a zároveň pomáhá snižovat úzkosti a deprese.

Work-life balance je trvale udržitelným řešením. Rovnováha je klíčem k dlouhodobému fungování bez většího rizika vyhoření.

Tipy, jak udržet rovnováhu mezi prací a osobním životem

  1. Stanovte si pracovní i osobní cíle

    Rovnováha není jen o rozplánování času. Důležité je jasně si stanovit cíle a priority.

  2. Plánujte si odpočinek stejně důkladně jako práci

    Zajistěte si dostatek času na relaxaci a regeneraci. Pokud máte potíže s dodržováním pravidelného odpočinku, naplánujte si ho do kalendáře. Mezi pracovní úkoly zakomponujte také povinnou pauzu.

  3. Po pracovní době si dejte digitální detox

    Nastavte si hranice a naučte se odpojit od online světa. Vypněte notifikace, omezte sociální sítě a svůj čas využijte smysluplně.

  4. Organizujte si den

    Zapisujte si úkoly, které je třeba daný den splnit. Díky tomu na nic nezapomenete a všechno si důkladně rozplánujete. Nezapomeňte do denního harmonogramu začlenit také čas na sebe nebo na svou rodinu. Pečlivé plánování zároveň vytváří prostor pro nečekané změny.

  5. Dopřávejte si malé radosti

    Půl hodiny strávené s oblíbenou hudbou nebo dobrou knihou zklidní mysl, přivede vás na jiné myšlenky a má velký vliv na celkovou pohodu.

  6. Nezapomínejte na své tělo

    Pravidelný pohyb, kvalitní spánek, vyvážená strava i dostatek odpočinku jsou klíčové pro udržení fyzického i mentálního zdraví.

  7. Plánujte i dny odpočinku

    Odpočinek nemusí nutně znamenat dlouhou dovolenou. Dny volna, i když strávené doma, jsou stejně důležité. Zkusit můžete některou z technik mindfulness nebo journaling. Sepsání vlastních myšlenek nebo pár minut meditace může zlepšit duševní pohodu.

Mindfulness pro začátečníky: Jak začít a jaké benefity přináší cvičení všímavosti?

Lenka Bocková |6 minut čtení

Nastolení rovnováhy mezi prací a osobním životem může začít i malými změnami. Nejde o jednorázový úkol, ale o dlouhodobý proces, jehož cílem je najít takový režim, abyste dosahovali efektivních pracovních výkonů, ale zároveň osobní spokojenosti.