Zdraví

Bylinky, potraviny a výživové doplňky na podporu imunity nejen před COVID-19

Aktuální téma koronaviru se dotýká jak lidí, kteří jím už onemocněli, i těch, kterým se naštěstí vyhýbá. Snad každý si přeje, aby ho tato krutá mikroskopická „návštěva“ minula. Jak tomu ale pomoci? Zásadní je zdravé tělo a dobrá imunita i psychika. V tomto článku připomeneme různé cesty na podporu imunitního systému těla.

Mgr. Karolina Kudynová,
31. ledna 2021 12 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK

Pro dobrou imunitu je všeobecně důležitá kvalitní zdravá strava, sportování, pobyt na čerstvém vzduchu a slunci. Bohužel kvůli opatřením jsou některé možnosti limitované, ale jsou i alternativní cesty.

Imunita je ochranou našeho těla před viry i bakteriemi. Dá se podpořit přirozeně pohybem, dostatečným spánkem, dostatkem vody a tekutin, zdravou stravou, i pomocí doplňků stravy s vitamíny a minerály. Imunita mnohých lidí je kvůli civilizačnímu stresu a stylu života oslabená, což se projevuje i v této covidové době.

Neslibujeme zaručené rady jak se covidu vyhnout, ale jak pomoci tělu k celkovému zdraví. Určitě můžeme obranyschopnost těla alespoň podpořit.

Kvalitní strava

„Vše co jíme se stane naší součástí“, jak pravil už Buddha. Co sníme velmi ovlivní naše zdraví včetně imunity. Zdravé a vitální tělo potřebuje i živou stravu. Pokud budete jíst dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, ve kterých jsou uchovány aktivní vitamíny, minerály a stopové prvky i enzymy, pomohou vám imunitu zlepšit.

„Zdravá kvalitní strava je základem imunity.

Vhodné jsou také cereálie, celozrnný nebo kváskový chléb, a zdravé obiloviny jako je pohanka, jáhly, oves, quinoa aj., ale i ořechy, saláty, a ryby, které obsahují hodně omega kyselin a vitamin D. Zásady zdravého stravování jsou již poměrně známé - vynechat smažené, tučné, bílý cukr, bílou mouku, polotovary, uzeniny apod.) a naopak využívat zeleninu, ovoce, bílé maso, luštěniny, polévky. Vhodné je doplnit i kefíry nebo jogurty s probiotickou kulturou, tzv. živé jogurty, které podporují zdraví a činnost střev podporujících celkovou imunitu a povzbuzují žádoucí bakterie v boji proti „špatným“ mikroorganismům.

V kuchyni pomohou i rostlinné oleje jak olivový, konopný (plné esenciálních mastných kyselin, vitamínů a minerálů), sezamový, avokádový, dýňový, lněný, olej z ostropestřce, které podporují imunitu a zpomalují stárnutí buněk. Můžete je přidávat do salátů.

Ovoce a zelenina

Podpořit imunitu a pročistit tělo od bakterií a virů můžete poměrně snadno. Známý je česnek a cibule, které mají nejsilnější účinky, když se jedí čerstvé. Stejně tak vám nos a krk pořádně protáhne křen, nebo wasabi. Podporují imunitní systém svými antiseptickými účinky.

Oblíbenou formou plnou ovoce jsou smoothies, kdy můžete mixovat různé ovoce podle vaší chuti. Celkově čerstvá zelenina a ovoce jsou ideální jíst čerstvé, protože tepelná úprava enzymy a důležité látky ničí. Vhodné je i sušené ovoce, které si často mnoho výživných látek vitaminů, minerálů i aminokyselin uchovává.

Vitamíny a minerály

  • Vitamín C - pro fungování organismu je důležitým antioxidantem. Tělo si ho neumí samo vyrobit. Nejvíce ho najdeme v různých druzích ovoce (pomeranče, černý a červený rybíz, kiwi, papája, jahody, kvajáva) , zeleniny (červená paprika, petržel, listová zelenina, brokolice), superpotravin (goji, rakytník, sušený baobab), a prodává se i umělý v prášku nebo tabletách jako kyselina askorbová.
  • Vitamin D – vzniká přirozeně při pobytu na slunci. V zimním období, kdy je slunce méně existují i různé kapsle s vitaminem D. V přirozené stravě ho nejvíce najdeme například v rybách (losos, sledi, sardinky, olej z tresčích jater, tuňák, ústřice, krevety, vaječné žloutky apod.) Vyskytuje se i v potravinových doplňcích jako jsou kapsle rybího oleje.
  • Vitamíny B – také přispívají k podpoře imunitního systému (hlavně B6 a B12).
  • Zinek – tento stopový prvek se často kombinuje s vitamínem C.
  • Železo – podporuje přenos kyslíku, krvetvorbu i důležité fyziologické procesy spojené s imunitou.

Superpotraviny

Superpotraviny jsou potraviny bohaté na živiny, vitamíny, minerály a stopové prvky.

  • Zelený ječmen je důležitý zdroj enzymů, chlorofylu, vitaminů, minerálů, aminokyselin a bílkovin.
  • Sladkovodní řasy - spirulina a chlorella patří mezi zelené potraviny stimulující imunitní systém. Jsou velmi výživné, protivirové a antioxidační, obsahují vitamíny A, B, E, H, B12, minerály a mastné kyseliny. Využívali je i američtí kosmonauti při cestách do vesmíru.
  • Kustovnice čínská aneb Goji obsahuje 18 druhů aminokyselin, 20 stopových prvků a betakarotenu, vitamín C, E, i skupiny B1, B2, B6 - je plná antioxidantů. Podporuje játra a ledviny, zdraví a vitalitu a hlavně imunitu. Lze ji jíst sušenou nebo zalít a vypít jako čaj.
  • Baobab (v prášku) je další superpotravina plná minerálů, vitaminů, která podporuje imunitu a má mnoho příznivých účinků.
  • Semena chia – obsahují omega 3 nenasycené mastné kyseliny, vlákninu, vitamíny a minerály, antioxidanty, vápník, hořčík, aj.

Bylinky

Příroda je „boží lékárna“ a nabízí nám širokou škálu možné pomoci. Pro podporu imunity určitě neuškodí, pokud budete pravidelně pít bylinné čaje na podporu imunity. Patří mezi ně například klasický heřmánek a máta. Květ lípy je vhodný při tlumení kašle. Šalvěj má dezinfekční účinky, a na viry je podle některých vhodná šalvěj červenokořenná. Několik studií popsalo schopnost obsahových látek danshenu inhibovat replikaci specifického kmenu HIV, a proto jej hodnotí jako možné přírodní "antiretrovirotikum".

Příroda je boží lékárna

Další oblíbenou bylinkou na imunitu je Echinacea, která se používá při chřipkových epidemiích a hubí viry, některé bakterie a plísně. Chřipky a virózy záhadně zmizely, ale fungují i na jiné viry. Prospěšný je i antioxidant rakytník plný vitaminů C, A, E, D, K i B a dalších látek. I šípek obsahuje velké množství vitaminu C. Vhodný pro nachlazení je i čerstvý zázvor, jehož plátky můžete zalít horkou vodou do šálku čaje. Květ černého bezu nebo sléz maurský má také pozitivní účinky na sliznice dýchacích cest. Obranyschopnost organismu podporují i mateřídouška nebo tymián. Stimulant imunity je i eleuterokok. Ostropestřec mariánský je pak účinným pro detoxikaci těla od nežádoucích látek.

Civilizační choroby a bylinky: Kozlík pomůže s nespavostí, jitrocel se zácpou

Lenka Pospíšilová |7 minut čtení

Pro úsporu času existují i efektivní kombinace prověřené staletími a generacemi předků, například plicní čaj jehož součástí je truskavec, konopice, fenykl, kopřiva, máta, lišejník islandský, květ divizny, tužebník a šalvěj. Bylinky si lze připravit jako čajový odvar. Některé se prodávají i ve formě bylinných kapek. Odvary z bylin lze i inhalovat a posílit tím dýchací cesty a sliznice, nebo přikládat jako obklady.

Koření

Velmi mocné desinfekční koření z východu je kurkuma. Je typická pro indická jídla. Čas od času si můžete jídlo ochucené kurkumou na indický způsob připravit, případně přidat při vaření rýže.

Bazalka a tymián patří mezi bylinky na podporu imunitního systému. V kuchyni můžete pro podporu imunity použít i rozmarýn, levanduli, fenykl, lékořici, badyán, skořici, chilli, meduňku, šalvěj, ale i kardamom nebo kmín, koriandr, šafrán.

Samostatnou kapitolou je med, který je plný vitaminů, minerálů a prospěšných látek a je přírodním antibiotikem - prevence při nachlazení, angíně, zánětech průdušek, i rýmě. Velmi efektivní je pak kombinace nakrájené cibule polité medem při kašli. Jeden z účinných stimulantů imunity je včelí mateří kašička.

Med je přírodní antibiotikum

Doplňky stravy

Pokud máte nedostatek vitamínů ze stravy, můžete si je doplnit pomocí různých doplňků stravy, jejich výběr je velmi pestrý. Využít můžete vitamin C (tablety, šumivé tablety, nebo prášek), případně v kombinaci s dalšími vitamíny. Výhodou multivitamínů je, že poskytují celé spektrum vitaminů a minerálů. Vyplatí se ověřit si kvalitu a množství. Imunitu podporuje i zinek a železo, měď, selenvitamín A a vitamíny B6 a B12. Proto hledejte produkty s tímto obsahem, případně si nechte poradit na online chatu lékáren. V lékárnách nebo na internetu lze také zakoupit vitamin D v kapslích, případně rybí olej s omega 3 kyselinami.

Imunitu mohou podpořit i některé houby (reishi, hlíva ústřičná). 

Z přírodních doplňků stravy také normalizuje imunitní mechanismy mumio, které pomáhá překonávat fyzickou zátěž. Hojivá osvěžující a čistící je i šťáva z aloe vera

Reflexní automasáž

Bylo prokázáno že stimulací některých bodů na chodidlech nebo rukou se stimulují různé orgány. Zapojení pravidelné auto-masáže svých chodidel nebo rukou podpoří prokrvení i vitalitu organismu.

Sportujte i doma

Zavřeli vám oblíbenou posilovnu, wellness, nebo sportoviště? Nenechte se odradit! Cvičit a posilovat můžete snadno i doma. Dají se pořídit jednoduché činky, cvičební lavice, nebo rotoped. Pro milovníky jógy je jednodušší, že mohou cvičit bez náčiní.

Pokud se nemůžete k pohybu přimět sami, zkuste se domluvit s kamarádem nebo kamarádkou, která má podobný motiv, případně využijte online kurzy, které někteří trenéři nabízejí.

Udržujte si dobrou náladu

Vyrovnaná psychika je půl zdraví. Potvrzuje to i řada lékařů, kteří varují, že možná horší než samotný covid je permanentní strašení lidí tímto onemocněním. Pokud se necháte zavalit negativními informacemi, může se to dlouhodobě podepsat na vašem zdraví a stresu. Je dobré covid respektovat, vědět co se děje, ale nenechat se tím úplně psychicky rozhodit.

Hlídejte si pozitivní myšlenky (jsem zdrav/á, silná) a dělejte věci, které vám přinesou radost: oblíbená hudba, chvíle jen pro sebe, povídání s přáteli, prohlížení fotek z oblíbené dovolené, občas si pusťte hezký film, nebo si dopřejte chvíli klidu, relaxace, tance, meditace, cvičení – cokoli vás baví. Jak to půjde zkuste se zasmát. Smích zvyšuje hladinu endorfinu v těle.

Jak funguje imunita?

Imunitní systém člověka je komplexní mechanismus obranyschopnosti lidského těla. Cílem je rozeznat, najít a nevpustit do těla žádné nebezpečné a cizorodé mikroorganismy nebo látky, které by mohly ohrozit organismus. Případně je ihned zneškodnit a vyloučit.

Každý typ bakterie, viru, nebo látky si také dokáže pamatovat, dokonce i způsob, který fungoval na jeho zničení. Imunitní systém je komplexní a složitý mechanismus vzájemně spolupracujících orgánů, jako jsou brzlík, slezina, lymfatické uzliny, mandle, střevní komplex, kůže a plíce. Některé jsou zodpovědné za okamžité vyslání lymfocytů k zahubení viru nebo bakterie.

Byliny dokáží svými látkami jejich složitou činnost podpořit. Imunitní systém člověka má velkou kapacitu a výkon. Pokud je imunita podpořena a funguje správně, tělo se nežádoucích mikroorganismů samo rychle zbaví. Pomůže tomu i detoxikace.

Jak detoxikovat organismus a vrátit ho do normálu

Lenka Pospíšilová |6 minut čtení

Co imunitu oslabuje?

Pokud chcete svou imunitu podpořit, pak se vyhněte následujícím věcem:

  • kouření
  • nezdravý životní styl (špatná strava, příliš mnoho bílého cukru a bílé mouky, a vše co vytváří příliš kyselé prostředí těla a je živnou půdou pro bakterie a viry)
  • nedostatek pohybu zpomalující metabolismus
  • nedostatek kyslíku a slunce
  • nadměrný stres – chronický stres zvyšuje hladinu kortizolu a narušuje imunitu
  • nedostatek spánku – dostatek spánku je zásadní pro fungování těla i imunity, a během něj vytváří tělo melatonin související s tvorbou bílých krvinek zbavujících tělo bakterií a virů
  • nedostatek vody a tekutin
  • tvrdý alkohol a přemíra alkoholu
  • přemíra chemie (léky, čistící prostředky, kosmetika)
  • neustálý strach, negativní myšlení
  • znečištění životního prostředí chemickými látkami, smog, (vzduchu, vody, půdy – a tím i potravin)
SDÍLEJTE ČLÁNEK

5
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.