Cholesterol je jedním z faktorů, které výrazně ovlivňují lidské zdraví. V poslední době je stále častěji v měřítku lékařů, a to hlavně z důvodu špatného stravování lidí.


Říkáte si, že nemůžete mít vysoký cholesterol? Vždyť přece do fastfoodů skoro nechodíte. Na vině však nejsou jenom přesmažená jídla, ale celkově špatné stravování – konzumování příliš tučných jídel (i těch domácích), uzenin a živočišných výrobků (jako je máslo) a přijímání velmi malého množství zeleniny.

Dva typy cholesterolu

Cholesterol je látka tukové povahy, která má pro život člověka velký význam. Je jednou ze stavebních jednotek, které tělo nezbytně potřebuje. Napomáhá stavbě buněk, produkuje hormony testosteron a estrogen.

Rozlišujeme dva typy cholesterolu: jeden můžete znát jako „hodný“ HDL cholesterol, druhý jako „zlý“ LDL cholesterol. Druhý typ je právě tím, který v těle způsobuje problémy, protože je transportován z krve do tkání a pouze částečně je odváděn do jater. „Hodný“ cholesterol se stará o odvádění přebytečného „zlého“ cholesterolu, který transportuje do jater, kde je odbouráván.

Jak ovlivnit hladinu cholesterolu v krvi?

Jak jsme se již zmínili, cholesterol je důležitou látkou, která v lidském těle hraje svoji roli. Zvýšená hladina LDL cholesterolu však může být nebezpečná. Jedinou cestou, jak jej udržet pod kontrolou, je správná životospráva. Nikdo neříká, že si občas nesmíte dopřát nějaké to „nezdravé“ jídlo jako hranolky nebo kus slaniny, ale tuky by měly tvořit pouze 30–35 % celkového denního příjmu.

Mezi tuky, které byste neměli přijímat ve zvýšené míře patří především ty živočišné (tedy žádná slanina, krkovice, máslo, sádlo apod.). Naopak byste měli do jídelníčku zařadit více rostlinných produktů – máslo nahradit margarínem, konzumovat více zeleniny a jídelníček celkově odlehčit.

Přehled vitaminů a minerálů, bez kterých se vaše tělo neobejde

Martina Janoutová |13 minut čtení

Upravte jídelníček

Vysoký cholesterol ovlivňuje mnoho faktorů. Ať už jsou to stravovací návyky, nebo jejich důsledky (jako obezita), jako prevence proti vysoké hladině LDL cholesterolu v krvi funguje pouze dodržování zdravého životního stylu. Základem je nízkocholesterolová dieta, při které je důležité omezit potraviny obsahující velké množství nezdravého cholesterolu. Při této dietě byste se měli zaměřit na konzumaci libového masa a ryb, omezit tučná jídla, uzeniny i tučné mléčné výrobky.

Jídelníček by měl obsahovat dostatek vlákniny, kterou lze získat z ovoce a zeleniny. Do jídelníčku začleňte celozrnné pečivo, těstoviny nebo rýži. Přijímat byste měli také dostatek rostlinných sterolů (najdete je ovoci a zelenině, také v rostlinných olejích), které zabraňují vstřebávání cholesterolu do krve a podporují jeho vylučování.

K pestrému a vyváženému jídelníčku patří také změna nejrůznějších návyků jako je kouření nebo nadměrná konzumace alkoholu. Dodržovat byste měli pravidelný pitný režim a nezapomínat se hýbat.

Pohyb a zdravý životní styl jsou tou nejlepší prevencí mnoha onemocnění.

Tipy, jak snížit hladinu cholesterolu

  • Hlídejte příjem tuků

    Pokud máte rádi řízky na sádle, raději si je příště udělejte na rostlinném oleji. Zkuste k vaření používat například olivový olej – některým lidem připadá jeho chuť zvláštní, protože v těchto končinách na něj nejsme příliš zvyklí, ale po čase se přizpůsobíte.

    Olivový olej je všestranný a pro tělo velmi prospěšný. Lze jej použít jak do salátů, tak na smažení.

    Omezte také příjem másla a zkuste jej z větší části vyměnit za rostlinný margarín.

  • Zvyšte příjem vlákniny

    Vláknina podporuje funkci trávicího traktu, reguluje trávení tuků a je schopna absorbovat vodu. Tělu ji dodáte prostřednictvím ovoce, ale také celozrnným pečivem, které jí obsahuje velké množství.

  • Omezte příjem alkoholu

    Ve větší míře alkohol tělu spíše škodí, proto si jej dopřávejte s mírou.

  • Zařaďte do jídelníčku více zeleniny

    zeleninu můžete jíst neomezeně, proto pokud máte větší apetit, zkuste smažené hranolky nebo bramborovou kaši s máslem občas nahradit zeleninou.

  • Snižte příjem soli

    sůl je pro tělo důležitá, ale měla by být přijímána v určité míře, jídla proto příliš nepřesolujte a vyhýbejte se pokrmům s vysokým obsahem soli.

  • Konzumujte ryby

    jsou velmi zdravé a plné živin. Mořské ryby (losos, tuňák nebo třeba makrela) jsou bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin, tedy tzv. zdravých tuků. Ryby byste si měli připravit ideálně alespoň dvakrát týdně.

  • Neomezujte mléčné výrobky

    Mléčné produkty jsou velmi zdravé, obsahují nejrůznější kultury, které pomáhají s trávením a udržují správnou hladinu střevní mikroflóry.

    U jogurtů si hlídejte hladinu tuku (ideálně kupujte ty, které mají obsah tuku do 3 %), sýry vybírejte nízkotučné (někdy na nich najdete označení „light“), velmi zdravý je také tvaroh. Mléko vybírejte nízkotučné nebo polotučné.

  • Omezte kouření

    Tento zlozvyk sám o sobě nepřispívá ke zvýšené hladině „špatného“ cholesterolu, ale snižuje množství „dobrého“ HDL cholesterolu.

  • Pozor na obezitu

    Nadměrná tělesná hmotnost může vést k ucpávání cév. Důležité je omezit nejenom příjem tuků, ale i cukrů.

  • Kontrolujte svůj tlak

    Vysoký krevní tlak může zvýšit riziko onemocnění cév a srdce.

  • Vyvarujte se stresu

    Nejrůznější problémy v osobním i pracovním životě způsobují stres, který může mít za následek rozhozené trávení nebo různé zdravotní obtíže.

Možné zdravotní komplikace

LDL cholesterol se ukládá v cévních stěnách, kde může způsobit jejich kornatění nebo ucpání. Ucpání cév je velmi nebezpečné riziko. Jakmile k němu dojde, krev nemůže dál proudit a orgán, který céva zásobuje, začne odumírat. Docházet může k ateroskleróze a tím i omezení průchodnosti tepen. V důsledku ucpání cév může dojít až k infarktu myokardu, cévní mozkové příhodě nebo celkovému onemocnění oběhové soustavy.

Cholesterol není ani tak nemocí, jako číslem nebo jakousi hladinou (LDL cholesterol by neměl vystoupat nad 3,00 mmol/l). Tato hladina upozorňuje na zvýšené riziko vzniku ischemiských chorob srdečních, tedy onemocnění, při kterých dochází k nedostatečnému okysličení orgánů. Nedostatek kyslíku v orgánech a špatná průchodnost cév mohou způsobit infarkt myokardu, ten je v České republice bohužel velice častý.

Další ischemickou chorobou, jež může v důsledku vysokého cholesterolu nastat, je angina pectoris (svíravá bolest na hrudi znemožňující jakoukoliv činnost) nebo náhlá srdeční smrt.

Projevy vysokého cholesterolu

Největším problém cholesterolu je to, že se nijak neprojevuje. Pokud pravidelně nenavštěvujete svého praktického lékaře, informace o hladině cholesterolu ve vašem těle nezískáte.

S LDL cholesterolem není radno si zahrávat. Jeho hladina se těžko kontroluje, proto je vhodné chodit na pravidelné kontroly k lékaři. Při odběrech krve lze vyšetřit také hladinu cholesterolu. Díky tomu můžete mít cholesterol vždy pod kontrolou.

Návštěvy u lékaře nepodceňujte, predispozice ke zvýšenému LDL cholesterolu mohou být dědičné.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
4
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.