44706742_s.jpg
i
Foto: 123RF

Jste plní sil a vitality, ale uniká vám význam některých slov, se kterými si „mladí“ tykají? Čas běží o překot, a tak se není čemu divit. S naším chytrým slovníčkem vše doženete cobydup – ať je vám sotva třicet nebo sto.


Připravte se. Servírujeme vám ty nejzajímavější úlovky z internetových vod, kterými se to v diskusích, na blozích, ve zpravodajských článcích a youtubových kanálech jen mrská. Znáte je, nebo je vidíte poprvé? Zjistěte, jak na tom jste.

ambasador (značky)

Je jedinec s mediálním vlivem, který reprezentuje značku (jinak též ambasador brand). Může jím být influencer, ale i máma na rodičovské dovolené. Záleží pouze na cílové skupině, kterou je třeba oslovit. V širším pojetí je ambasadorem každý zaměstnanec. Úkolem firmou najatých ambasadorů je nevtíravým způsobem posilovat loajalitu zákazníků, povědomí a pozitivní smýšlení o značce.

bloger

Jinými slovy člověk, který píše blog (internetová obdoba ručně psaného deníku). Blogy mohou být osobní, psané z čirého entuziasmu, nebo firemní – dnešní společnosti berou blogování, coby podporu prodeje a formu komunikace se zákazníky, velmi vážně. Ale ani blogeři, píšící osobní příspěvky adresované široké veřejnosti, se komerci nevyhýbají. Blogováním se totiž dá i něco vydělat.

brand a branding

Jsou mantrou marketingu. Slovíčka známá z reklamní branže zdaleka nevystihují jen firemní značku (brand) a péči o ni (branding). Má-li značka „duši“, pak je to právě brand, který by ji měl vystihnout. Je to způsob prezentace značky, firemní kultury, vizí a uznávaných hodnot. Branding pak označuje strategii budování brandu.

copywriter a copywriting

Slůvko nemá nic společného s kopírováním, jak by se díky „copy“ v názvu mohlo zdát. Copywriter je reklamní textař, autor firemních blogů a tvůrce marketingových textů. Jeho hlavním krédem je originalita, jeho posláním upoutat cílovou skupinu – tedy okruh osob, kterým je reklama určena. Copywriting označuje textové služby copywritera.

coworking

Je způsob práce a zároveň komunita osob, nejčastěji freelancerů, kteří pracují nezávisle na sobě, ale svou sebe-řízenou činnost vykonávají na společném místě. Základem coworkingu tak bývá sdílená kancelář, kterou freelanceři využívají – ať již kvůli sociálním kontaktům, kterých se jim v izolaci vlastních domů příliš nedostává nebo kvůli výhodám spolupráce s obdobně smýšlejícími účastníky coworkingu.

digitální nomád

Živí vás internet? Pokud si skrze něj vyděláváte na cestách, možná jste digitální nomád – alias člověk, který k výdělku místo „židle v kanclu“ potřebuje jen wi-fi připojení a notebook na klíně. Pracuje totiž odkudkoli na světě a často i kdykoli jen chce. Digitálním nomádem může být influencer, zaměstnanec i podnikatel.

fluid

Ani holka, ani kluk, ale fluid. Přesněji „gender-fluid“, aneb nová kategorie pro ty, kteří se necítí pohlavně vyhraněni a jejichž vlastní genderová identifikace v průběhu času kolísá mezi „cítím se jako muž“„cítím se jako žena“.

Tohle označení pro androgynní osobu, která sama sebe fixně pohlavně nevymezuje, najdete Oxford English Dictionary slovníku od roku 2016.

freelancer

Aneb odborník na volné noze. Tyto nezávislé profesionály, podnikající sami na sebe, najímají společnosti na jednorázové či opakované úkoly, kvůli kterým se jim nevyplatí držet vlastní zaměstnance. Pokud freelancery něco definuje, pak je to vysoká míra odbornosti, specializace a vnitřní motivace. Freelancery mohou být copywriteři, webdesignéři, interiéroví designéři, ilustrátoři, grafici a mnozí další.

geek

Je člověk až obsesivně zaujatý určitým tématem, ve kterém vyniká hlubokými znalostmi. Označení geek se vžilo pro počítačové mágy a nadšence do informačních technologií, postupem času však přešlo i na další profese: designový geek, geek v oboru copywritingu, automobilový geek a další. Geek není nerd, ale může být geekovský nerd i nerdovský geek. Zajímá vás víc? Přejděte na nerd.

hejter

Neboli prudič. Nejčastěji prudič písemný. Člověk, který si rád rýpne, rozkládá internetové diskuse a zásobuje je „nakrknutými“ příspěvky (v rámci nich se hejtrům přezdívá trollové). Hejty, které hejtr píše, mohou být komentáře i celé články, jimiž si vybíjí vlastní frustraci ve snaze přenést ji na ostatní. Někdo v hejtrech spatřuje i realisty, kteří se nebojí nastavit zrcadlo jiným. Ať tak či onak, hejtr rozhodně není sluníčkář.

hipster

Alternativec. Ten, kdo nejde s davem, nejčastěji dvacátník či třicátník, který vyznává vlastní názorový proud, ať již je či není zrovna populární. Projevuje se nejen ve smýšlení, ale i v odívání a dalších aspektech života.

influencer

Jinak také člověk s mediálním vlivem. Na formě přitom nezáleží. Může to být bloger, youtuber nebo ten, který dokáže ovlivnit masy lidí přes Instagram, Facebook či jiné sociální sítě. Naopak to ovšem neplatí neboli ne každý bloger je influencer. Ten se z něj může vyklubat až poté, co získá dostatečný počet followerů neboli fanoušků. Ale „kolik“ to je, nikdo nepoví.

lovebrand

Mrkněte nejdříve na „brand“. Lovebrand je značka, kterou lidé milují. Zároveň je i splněným snem každého marketéra, který svůj brand na lovebrand povýšil.

linkbuilder a linkbuilding

Linkbuildera si můžete představit jako člověka, který soustavnou činností buduje povědomí o svém klientovi (tím můžete být vy i vaše firma), a to formou relevantních odkazů na zákazníkovy (vaše) produkty, které umisťuje na cizích webových stránkách. Linkbuilding označuje získávání reklamních pozic, kterými linkbuilder zvyšuje povědomí o značce, produktech a službách svého klienta.

mileniál

V širším pojetí člověk narozený v letech 1978 až 2004, v užším smyslu jedinec zrozený mezi roky 1982 a 1999. Nebo také příslušník generace Y.

nerd

Pojem označuje nadprůměrně inteligentní osobu (či jedince vnímaného tak svým okolím), neschopného lehce navazovat sociální kontakty. Dříve byli nerdi předmětem posměšků stran svých spolužáků, s masivním nástupem moderních technologií se však nahlížení společnosti na jejich jinakost začalo měnit. Dnes jsou nerdi, možná i díky filmům a seriálům s prvky nerdské tematiky (např. Teorie velkého třesku), vnímáni veskrze pozitivně. Jejich intelektuální schopnosti vzbuzují obdiv, který u nich vyvažuje někdy až úsměvnou asociálnost.

troll (internetový) a trolling

Jinými slovy prudič v internetových diskusích, který se baví rozvracením věcných debat nevhodnými příspěvky. Záměrné ubližování ostatním lidem – ať již pisatelům blogů, přispěvatelům na sociální sítě nebo diskutujícím je nazýváno trolling. Podle výzkumu australských psychologů, zveřejněném v odborném časopise Personality and Individual Differences, disponují trollové vysokou mírou sadismu a zároveň vysokou mírou pochopení emocí ostatních, což z nich činí tak nepříjemné a těžko zastavitelné účastníky internetových rozprav.

vloger

Kdo je bloger již víte (případně se dozvíte výše). Vloger je jeho obdobou. Své fanoušky neoslovuje písemně, ale skrze videa, která natáčí a umisťuje na svůj video blog. Zkráceně vlog. Ke své práci nejčastěji využívají světoznámý web YouTube. A stejně jako bloger, i vloger na svých příspěvcích při vysoké sledovanosti může vydělat.

To nejlepší na závěr

Chcete být IN? Pak buďte smart (chytří). Přečtěte si, co trápí nejen české hipstery a přiložte ruku k dílu i vy:

Skončí civilizace, jak ji známe? A jak to zvrátit?

Lucie Vařechová |10 minut čtení

Držíme palce, ať nejste OUT.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
15
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF