Někdy může být obtížné uhlídat vlastní výdaje tak, aby se neutrhly ze řetězu. Ne snad proto, že by rodinný rozpočet dokázaly ohrozit – ale protože váš dům pravidelně zaplavují věci, které vás sice chvilkově potěší, v delším časovém horizontu jsou ale zbytečné.
Jak si zachovat životní úroveň, na kterou jste zvyklí, a zároveň neplýtvat? Jak naučit děti, které dosud dostaly většinu toho, co chtěly, střídmosti a šetrnosti? A může spolu souviset skromnost, život takříkajíc za vodou, a minimalismus?
Otázek je tu víc než dost. V čase blahobytu, ve státě demokracie a svobody slova, v době takřka neomezených možností, kde limity určujeme spíše my sami než ostatní nám, je snadné ztratit ze zřetele pravou hodnotu věcí. Dnešní článek ale není o mezilidských vztazích – tentokrát zaostříme na čisté materiálno.
Lákavé nabídky
Obchody překypují spotřebním zbožím, výlohy prakticky v kteroukoli roční dobu vábí kolemjdoucí nápisy SALE (případně česky „sleva“), na e-mail denně přicházejí akční nabídky e-shopů s ještě lepšími cenami, než byly ty minulé – případně vyzdvihující kvality výrobků coby famóznější než předešlé.
Sociální sítě žijí soutěžemi o trička, kalhoty, čepice (a jiné kusy oblečení), o sportovní výbavu, elektroniku a vlastně všechno, co vás jen napadne. K tomu všemu vaši on-line „přátelé“ chrlí promo fota ze všech koutů světa – tu v novém tričku, tady s desátou kabelkou a támhle s nejméně x-tým kloboukem…
Spotřebiteli se dostává masáž ze všech stran. Zdá se, jako by moderní svět velel: „Nakupuj nebo zhyň.“
Na tom, mít něco nového a pěkného, jistě není nic špatného. Někdy takovou věc potřebujeme a někdy si zkrátka chceme udělat radost. A proč by taky ne. Má to ale háček.
Co nás těší a kolik by toho mělo být
Možná jste se při svých výpravách za novými úlovky přistihli, že kupujete zboží, které ani nepotřebujete. A možná, pokud byste měli více času a ochoty k zamyšlení, je vlastně ani nechcete. Sice vás na chvíli potěší, zaženou nějaký ten splín, pomohou vyplnit nudné odpoledne a umožní vám ukázat se před ostatními – zakrátko o nich ale nevíte. Bez ohledu na to, jestli vás pak utracené korunky mrzí či ne, se váš dům stává, pomalu ale jistě, skladištěm nepotřebných předmětů.
Kdybyste necítili lítost nad vyhozenými věcmi, čeho všeho byste se zbavili a co by vám zůstalo?
Není možné určit, kolik a čeho je až příliš. Ideologická hnutí, která se o stanovení úměry pokoušela, v čase neuspěla. Každý jsme jedinečný, máme své potřeby a přání, jenž často vycházejí nejen z momentální situace, ale i (nebo spíše zejména) z naší minulosti. Z dřívějších nedostatků, které bychom rádi kompenzovali nebo z dávných pocitů štěstí, jaké jsme zažívali a nyní je toužíme zopakovat. Lidské jednání je navíc silně ovlivněno vzory. Ať už se nám to líbí nebo ne, jednání osob kolem nás, minulé či současné, má na naše rozhodování a chování nemalý dopad.Psychologie reklamy
Právě na ovlivnitelnosti vzory jsou založeny mnohé reklamní kampaně. Jen si vzpomeňte na slavné sportovce hrající v dresech značky svého sponzora. Stačí, aby si Brazilec Ronaldo nebo Argentinec Messi oblékli trikot značky Adidas a obrat přední světové firmy se sportovním oblečením a výbavou pořádně nadskočí.
Funguje to však i obráceně. Když se Zion Williamson – vycházející hvězda světového basketbalu – zranil při zápase univerzity Duke a North Carolina v únoru 2019 poté, co mu při zápase praskla bota značky Nike, akcie amerického giganta se sportovním oděním rázem spadly o 1,1 miliardy dolarů! Byl to sice „jen“ 1% pohyb dolů, mezinárodní ostudu, kterou si Nike svým modelem boty utrhl, mu už ale nikdo neodpáře.
Když méně je více
Máte neodolatelnou potřebu koupit tričko „za pár korun“, nejlépe v akci a s červenou cedulkou -30 % a víc? Dvacátou kabelku? Třicáté boty? Opakované a časté nákupy věcí, které doma zůstávají ležet nepovšimnuty, případně je vynesete na světlo světa jednou za uherský rok, se málokdy vyplatí.
Raději si pořiďte jednu věc v ceně deseti předchozích, opravdu kvalitní, promyšlenou, po které už delší dobu toužíte než svůj domov zaplavit zbytečnostmi. Nepatrně ulevíte i životnímu prostředí.
Máte dojem, že je nákupní horečka i váš problém? Vydržte se řídit předchozí radou alespoň měsíc. Než pak vytáhnete platební kartu, ujistěte se – alespoň co se nákupu oblečení týká – zda je váš vyhlédnutý kousek v barvě, kterou máte s čím skombinovat, velikostně vyhovuje a vy víte, při jaké příležitosti jej vynesete. Snížíte tím pravděpodobnost, že koupíte nepotřebnost.
Ztráta životní úrovně?
Výběrem toho lepšího, podstatnějšího a hodnotnějšího z moře zboží, které na trhu v současnosti je, o svou úroveň jistě nepřijdete. Naopak. Svůj domov povýšíte na sbírkou kvalitních, originálních a výjimečných věcí. Navíc vás čeká odměna v podobě dobrého pocitu z toho, že:
- jste nepodlehli chvilkovému mámení,
- naučili jste se vybírat,
- ušetřili jste (omezením zbytečností nebo dokonce tretek může váš rozpočet jen narůst – a to i v případě, že si jednou za čas koupíte podstatně dražší věc),
- vrátila se vám radost z pořízení něčeho, co jste si už dlouho přáli, ale okamžitě to nedostali.
Jak jít vzorem vlastním dětem
Děti jsou to nejcennější, co máme. Způsob, jakým my sami nahlížíme na život a svět, je ovlivňuje a formuje. Jednou z činností, u které je to významně znát, je hospodaření s penězi. Ze statistik vyplývá, že děti, pocházející z finančně gramotných rodin, zakládají opět rodiny spíše finančně gramotné.
Děti, stejně jako dospělí, jsou ovlivněny vzory. A rodič je tím největším z nich. Jak se při nakupování budete chovat vy, tak se při něm, pravděpodobně, budou jednou chovat i ony.
Naučte své ratolesti prostému pocitu „těšit se“. Pamatujete si, jaké je nedostat vše hned? Pokud ano, zřejmě si vybavíte i pocit uspokojení, prosté radosti, kterou jste měli, když jste své vysněné věci dosáhli. Ať už to byl dárek nebo cokoli jiného.
Minimalismus jako životní postoj
Umělecký směr, který zaznamenal rozmach ve druhé polovině minulého století, se dnešním článkem vine jako Ariadnina nit. Ne že bychom se tu bavili o zařizování interiéru, architektonických návrzích nebo malbě obrazů. Minimalismus postupem času přerostl v názorový směr patrný v literatuře, hudbě, v módě, ale zejména v celkovém přístupu k životu. Coby filozofický proud jej asi nejvíce zpopularizovala japonská autorka Marie Kondo, která ve své knize Zázračný úklid – Pořádek jednou provždy radí, jak se zbavit nepotřebných věcí a docílit trvale uklizeného domova.
Filozofie minimalismu: Méně je více. Upřednostnění kvality nad kvantitou. Promyšlený výběr.
Připomíná vám výše řečené koncept udržitelného života? Ne náhodou. Schopnost podržet si životní úroveň bez vyčerpání zdrojů, ohrožení kvality a životní úrovně dalších generací úzce souvisí právě s myšlenkou výběru. Upřednostnění podstatného od méně významného, omezení konzumu, zamezení plýtvání. Zdrženlivost a střídmost. V globále pak méně spotřebované energie, lidské síly a omezených přírodních zdrojů.