Přibírání je nedílnou součástí těhotenství, ale má své limity. Zatímco některé ženy si váhu pečlivě hlídají, jiné se řídí heslem „jím za dva“. Jaký váhový přírůstek je optimální a co už je na pováženou?


Nabraná kila bývají pro maminky velkým strašákem. Důležité je však myslet na to, že přibírání je v těhotenství důležité. Váhový přírůstek znamená, že se miminko dobře vyvíjí.

Nabraná kila jsou obvykle po porodu zase hned dole, nebo alespoň jejich značná část. Kolik je tedy ideální přibrat? A lze váhový přírůstek nějak ovlivnit?

Proč se vlastně přibírá?

Nelze očekávat, že si po celou dobu těhotenství zachováte svou původní váhu. Roste ve vás nový život, který bude mít po narození sám asi okolo 3 kg. Další kila navíc tvoří placenta, plodová voda, tělní tekutiny i zvětšená prsní tkáň. To všechno ovlivňuje vaši váhu, takže pokud přibíráte, je to v pořádku.

Váhový přírůstek v těhotenství je individuální. Obvykle se vypočítává podle BMI. Význačnou roli hraje genetika, fyzická aktivita maminky, a především skladba jídelníčku. Uvádí se, že optimálním váhovým přírůstkem je 12–15 kg. Váha však může být ovlivněna mnoha faktory. Jako těhotná byste měla dbát na vyváženou stravu a neřídit se heslem že „jíte za dva“.

Miminko potřebuje především živiny, které mu poskytne právě zdravá strava, nikoli sladkosti a tučná jídla. Extrémní váhový přírůstek neomlouvejte tím, že máte nárok na to přibrat a jíst, co se vám zamane. Příliš velký (ale také příliš nízký) váhový přírůstek by mohl způsobit problémy.

Rozložení váhy

Za předpokladu, že maminka přibere v těhotenství 12–15 kg, jsou nabraná kila rozložena přibližně takto:

  • váha miminka: 3,5–4 kg
  • placenta: 0,5 kg
  • plodová voda: 1–1,5 kg
  • děloha: 1–1,5 kg
  • objem krve: 1,5–2 kg
  • tělní tekutiny: 2 kg
  • zvětšení prsou: 0,5–1,5 kg
  • zásoba tuků a živin: 2 kg

Kolik ideálně přibrat?

Tabulka ukazuje, že přibrat cca 15 kilogramů vlastně není vůbec žádný problém. S vaší postavou se tak nic zásadního ani dít nemusí. Některé ženy mají nadváhu už před otěhotněním, jiné jsou zase příliš štíhlé a během těhotenství se jim nedaří přibrat.

Důležité je nesnažit se držet žádné diety, ty nejsou pro miminko vhodné. Často totiž omezují určité živiny (cukry, tuky), a ty by pak mohly dítěti chybět. I pokud máte těhotenskou cukrovku, nesmíte sacharidy vynechávat úplně, pouze jejich příjem omezit.

Většina žen by měla během prvního trimestru přibrat asi 1 až 2 kilogramy, poté každý týden 0,5 kg až do konce těhotenství. Výše přírůstku ovšem závisí na vaší tělesné konstituci a zdravotním stavu před otěhotněním.

Ženy s nadváhou by měly přibrat méně, a to 7–11 kg v závislosti na jejich původní hmotnosti.

Ženy s nízkou hmotností nebo podváhou by naopak měly přibrat více, asi 13–18 kg.

Pokud maminka čeká více než jednoho potomka, očekává se, že její váhový přírůstek bude vyšší. Například ženy s dvojčaty by měly nabrat cca 17–25 kg.

Váhový přírůstek se odvíjí od původní váhy matky.

Jak mít hmotnost pod kontrolou?

Abyste dosáhla optimálního váhového přírůstku a zároveň zajistila miminku dostatek živin, je třeba dbát na pestrý a vyvážený jídelníček. Během těhotenství se může také stát, že vám diagnostikují gestační diabetes. V takovém případě půjde vaše váha nahoru pravděpodobně velmi pomalu, protože se budete muset vyvarovat všech rychlých cukrů, sladkostí i slaných pochutin.

V dietě však hrají významnou roli zejména vitamíny a minerály, které se získávají z ovoce, zeleniny, masa a mléčných výrobků. Proto nemusíte mít obavy, že by vašemu miminku něco chybělo, i když příliš nepřibíráte. Vaši váhu by měl hlídat ošetřující lékař a na každé kontrole posoudit, zda je vše v pořádku.

Dbejte na vyváženou stravu

  • Jezte celozrnné nebo žitné pečivo.
  • Na svačinu si dopřejte čerstvé ovoce. Je plné vitamínů a zároveň zažene chuť na sladké.
  • Vybírejte kvalitní mléčné výrobky (vždy pasterizované) jako jsou jogurty, sýry (ne plísňové), zakysanou smetanu apod. Jsou bohaté na vápník, který je důležitý pro stavbu kostí a zubů.
  • Ke každému hlavnímu jídlu si dejte zeleninu (syrovou nebo tepelně upravenou).
  • Pijte dostatek tekutin, nejlépe obyčejnou vodu, vodu obohacenou o minerály nebo těhotenské čaje.
  • Tuky neomezujte, ale snažte se jíst více potravin s vyšším obsahem zdravých tuků jako jsou ryby, ořechy, avokádo nebo olivový olej.
  • Vyhněte se nadměrné konzumaci doslazovaným potravinám nebo produktům s umělými sladidly.
  • Omezte konzumaci rychlého občerstvení jako jsou hranolky, smažená jídla, koláče nebo zmrzlina.
  • Jakkoli vás lákají nápoje typu cola, zkuste jejich pití omezit. Jsou plné cukrů, a kromě dobré chuti vám nic víc nedají.

Přílišné přibírání je problém

Vysoký váhový přírůstek může způsobit nejrůznější problémy. Na druhou stranu ani diety nejsou v tomto období vhodné, mohly by poškodit zdraví dítěte. Důležité je jíst zdravou stravu bohatou na vitamíny a minerály. Jen tak se miminko může vyvíjet tak, jak má.

Příliš vysoká hmotnost ženy před otěhotněním může zvyšovat riziko těhotenské cukrovky. Nenechte se však zmást, ta se může objevit i u štíhlých žen. Je totiž způsobena těhotenskými hormony, které produkuje placenta. V takovém případě má maminka v krvi příliš mnoho glukózy a je jí nasazena dieta. Ta nemá za účel snížit její hmotnost, ale omezit příjem sacharidů. Neléčená cukrovka je riziková nejen pro matku, ale také pro dítě. Může způsobit větší porodní hmotnost miminka, ale také problémy s dýcháním a jiné.

Dalším důvodem, proč si hlídat v těhotenství hmotnost, je riziko zvýšeného krevního tlaku, který může vést nejen k otokům, ale také ke vzniku preeklampsie.

Průvodce prvním trimestrem: Co vás čeká v prvních měsících těhotenství?

Lenka Bocková |9 minut čtení

Nízký váhový přírůstek nesvědčí

Příliš nízké váhové přírůstky také nejsou úplně vhodné. Nedostatek živin může vést k nízké porodní váze miminka (méně než 2,5 kg). Hrozícím problémem je také předčasný porod. Pokud tělo neukládá dostatek tuku, je to problém.

Některé ženy jsou však od přírody velmi štíhlé a nepřiberou mnoho kilogramů ani v těhotenství, to ovšem nemusí nutně znamenat problémy s váhou miminka.

Váhou se netrapte, ale hlídejte ji

Podle webu Centers for Disease Control and Prevention získá asi jen 32 % žen během těhotenství optimální váhový přírůstek. Většina žen přibírá mimo doporučení: 21 % z nich příliš málo, 48 % žen zase příliš mnoho.

Optimální váhový přírůstek je individuální a závisí na mnoha faktorech. Zatímco některé ženy díky dobré genetice přiberou jen to, co je nezbytně nutné, jiné se podívají na koláč a váha letí nahoru. Pokud nemáte zdravotní problémy, v jídle se neomezujte, ale vybírejte potraviny, které jsou zdravé. Důležité je přibrat tak akorát, abyste byla zdravá jak vy, tak i vaše miminko.

Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Více informací