Ztuhlost krku, bolest hlavy nebo zad občas trápí každého z nás. Může za to strnulý posed, nepřirozené ohnutí, těžká manuální práce a také delší sezení u počítače. Pomoci od bolesti si však můžete i sami. Správnou samo-masáží dokážete uvolnit ztuhlé svaly, zbavit se otoků i nepříjemného pnutí.


Po dlouhém dni v práci se můžete cítit zatuhlí. Záda pobolívají od celodenního sezení, krk je namáhán při snaze zaostřit na monitor, nebo vás naopak mohou bolet záda v důsledku fyzicky těžké práce. Když přijdete domů, máte chuť pouze na sprchu a postel. Napadne vás někdy, že by bodla masáž, ale nemá vám ji kdo udělat? Jednoduchými masážními pohyby si můžete pomoci i sami.

Masáž obličeje prsty i válečkem

Po dlouhé práci u počítače, kdy stále mhouříte oči na monitor, mohou přijít bolesti hlavy způsobené napětím obličejových svalů. Najednou cítíte, jak se vám napíná kůže a svaly pod ní tuhnou. Zkuste to tentokrát bez pilulek. K masáži si můžete přivzít pomůcku zvanou roller, ale zvládnete to i bez ní, pouze svými prsty.

Masážní pomůcka roller má obvykle na obou koncích váleček – jeden větší a jeden menší. Větší slouží k masáži ploch obličeje – tváře, čela nebo brady. Menší lze použít pro masáž oblastí okolo očí a nosu.

Válečkem jemně přejíždějte pokožku, příliš na něj netlačte. Vždy masírujte pleť od středu ven a nahoru. Váleček můžete také na chvíli vložit do mrazáku a ráno před prací si dát studenou masáž, která vás zbaví kruhů pod očima, pokožku nabudí a dodá jí svěží vzhled. Rollerem můžete vmasírovat také pleťový olej či vyživující krém.

159397485_s.jpg
i

Masážní váleček Foto: 123RF

Technika Guasha

Alternativou k válečkům jsou masážní destičky nebo kameny, ty lze taktéž využít k promasírování obličeje a krku. Používají se hlavně při čínské masážní technice zvané GuaSha. Roller, destička i kámen bývají vyráběny z polodrahokamů, které jsou známé svými léčivými účinky. Nejčastěji je využíván jadeit a růženín. Jadeit je považován za kámen zdraví. Pomáhá léčit bolesti hlavy, ztuhlost svalů a udržuje správné vibrace celého těla.

Technika guasha má pozitivní vliv na fyzickou i psychickou stránku. Pomůcky z polodrahokamů pomáhají rozproudit krev a mají tak pozitivní vliv na celý krevní oběh, navíc podporují okysličení tkání. Masážemi dokážete rozproudit také lymfatický systém. Guasha může pomoci zbavit se jemných vrásek a obnovit kontury obličeje.

Guasha je metoda, která má doslova „vyškrábat“ nemoci z těla. Prováděna je nejčastěji zakřiveným masážním kamenem z polodrahokamu.

166660995_s.jpg
i

GuaSha masáž obličeje Foto: 123RF

Automasáž bez pomůcek

Rychlou masáž si však zvládnete udělat sami i bez pomůcek. Ukazováček a prostředníček přiložte ke kořenu nosu a podél obočí vykružte oblouk končící u spánků. Díky tomu perfektně uvolníte jemné svaly nad očima.

Podobným způsobem přejíždějte přes celé čelo, poté jemnými krouživými pohyby masírujte spánky. Oblast pod očima namasírujete obkreslením obráceného písmene C – od vnitřního koutku oka k vnějšímu. Tváře uvolníte pohyby prstů od středu tváře k okraji.

Obdobně lze promasírovat i krk, zde postupujte vždy od spodní části nahoru. Během masáže prsty příliš netlačte, masáž by měla být příjemná, ne bolestivá.

Proti bolestem hlavy a ztuhlé šíji

Zase cítíte tu tupou bolest vycházející z krční páteře a máte pocit, jako byste měli hlavu ve svěráku. Tentokrát si zkuste pomoci jinak než pilulkou proti bolesti. Pokud máte dlouhé vlasy, rozpusťte je. Celodenní stahování do culíků nebo drdolů namáhá vlasové folikuly, které napínají kůži, což způsobuje bolest. Vjeďte si prsty do vlasů a krouživými pohyby masírujte lebku. Uvolníte pnutí a vlasy si odpočinou.

Ztuhlé a sevřené svaly způsobují bolest, která může přecházet do ramen a rukou. Vlivem nepříjemných dlouhodobých pocitů se může objevit stres a nesoustředěnost.

Masáží dokážete uvolnit napjaté svaly okolo krční páteře i v oblasti ramen. Připravte si olej, který umožní snadné posouvání prstů po pokožce a zároveň kůži prohřeje. Krk lze jemně promasírovat oběma rukama (pravou rukou na pravé straně a opačně). Jemnými krouživými pohyby nebo dlouhými tahy projeďte celou krční páteř až nahoru k hranici vlasů. Nepoužívejte příliš velký tlak, spíše se snažte jemně povolit zablokovaná místa. Pokud narazíte na obzvláště napjaté místo, můžete jej výrazněji stlačit a rozmasírovat.

Při masáži šíje budete muset ruce vyměnit: pravou rukou začněte masírovat levý trapézový sval – za použití malého tlaku promačkejte pomocí palce, ukazováčku a prostředníčku horní část svalu (od krku po rameno). Malými krouživými pohyby namasírujte také oblast mezi lopatkou a páteří. Bolavá místa můžete prohníst prsty.

Konec bolavým zádům

Na zádech se nachází několik svalů, jejichž primární funkcí je udržovat vzpřímený postoj a držet páteř na svém místě. Nevhodným posedem nebo častým předklonem v nepřirozeném úhlu mohou svaly ztuhnout a veškerý další pohyb pak působí bolest. I záda si však můžete namasírovat sami. Potřebovat k tomu budete jen pár věcí.

Trapézový sval i široký sval zádový můžete rozmasírovat pomocí malého míčku. Stoupněte si zády ke zdi, lehce pokrčte nohy v kolenou a mezi horní část zad a zeď vložte míček (může to být i tenisák). Krouživými pohyby celého těla lze promasírovat všechny zádové svaly.

Masáž můžete provádět i v leže: potřebovat budete smotaný ručník, deku nebo pěnový váleček (postačí i podložka na cvičení). Vložte pomůcku pod záda do křížové oblasti, nohy pokrčte. Pohyby dopředu a dozadu začněte masírovat zatuhlé svaly kolem páteře.

78892721_s.jpg
i

Foto: 123RF

Masáž břicha uleví od bolestí

Bolesti břicha mohou být způsobeny nedostatečným pohybem nebo i zpomalenou peristaltikou střev či nadýmáním. Mnohé ženy zažívají bolesti také během menstruace. Od nepříjemných pocitů si ale můžete snadno pomoci prostřednictvím jednoduché masáže, a navíc si zlepšíte průchodnost střev. Provádět ji můžete ve i stoje, ale vhodnější je to vleže na zádech, kdy jsou svaly uvolněné a břicho povolené.

Jemnými krouživými pohyby promasírujte celé břicho včetně podbřišku. Tlak zvolte podle vlastního uvážení – masáž by měla být příjemná a nebolestivá. Břicho můžete promnout bříšky prstů obou rukou. Pro lepší přístup k boku se otočte nejprve na jednu stranu, promasírujte břicho od hrudníku k pánvi a směrem k pupíku. Poté opakujte na druhé straně. Lokální sevření nebo bolest můžete uvolnit stlačením daného místa prsty po dobu několika sekund.

Masáž paží a dlaní

Ztuhlé svaly na rukou mohou být způsobeny nošením těžkých věcí, namáhavou manuální prací, ale také namožením při cvičení. Pokud potřebujete ruce protáhnout a uvolnit, zkuste jednoduchou automasáž. Dlouhými tahy jedné ruky přejíždějte po druhé ruce – zápěstí až po ramenní kloub. Zatuhlá místa pořádně promasírujte krouživými pohyby. Opakujte, dokud nebudou paže uvolněné a prohřáté.

Pokud trávíte hodně času u počítače ťukáním do klávesnice, můžete pociťovat ztuhlost a pnutí v dlaních. Svaly a šlachy mezi prsty se těžko protahují, ale lze je poměrně snadno namasírovat. Krouživými pohyby palce jedné ruku promasírujte dlaň druhé ruky, prsty můžete promačkat nebo přejíždět dlouhými tahy.

Pozornost věnujte hlavně palci, kolem kterého je větší sval. Použít můžete také vyživující krém nebo masážní olej, které dlaně uvolní a zároveň je vyživí a hydratují.

Jak ulevit oteklým nohám

27627551_s.jpg
i

Foto: 123RF

Když v práci prochodíte celý den, vaše nohy mohou být nateklé a bolavé. Otoky jsou způsobeny nejen nepřetržitým stáním, ale mohou být také příznakem žilního onemocnění. Ujdete-li každý den 10 000 kroků (což je asi 3,5 km), nohy mají důvod být unavené. Dopřejte jim trochu klidu a odpočinku a namasírujte je! Ocení to nejen stehna a lýtka, ale také chodidla, na kterých jsou důležité akupresurní body.

Stlačováním jednotlivých akupresurních bodů můžete ovlivnit zažívání, zmírnit nachlazení, podpořit funkci vnitřních orgánů nebo se zbavit menstruačních bolestí.

Reflexní masáž chodidel provádějte prsty, především palci. Krouživými pohyby prstů přejíždějte po celém chodidle a nevynechávejte ani nárt. Chodidla můžete masírovat také sevřenou pěstí. Věnujte se i prstům, promněte jejich bříška, a nakonec celé nohy jemnými pohyby uhlaďte.

Stehna a lýtka si můžete také namasírovat sami. Zvlášť vhodné je to, pokud jste lechtiví a dotek cizího člověka vás nenechá klidnými. Nejlépe masáž provedete vsedě s nataženýma nohama. Stehna i lýtka masírujte otevřenými dlaněmi, jako byste je hladili. Palec využívejte k silnějšímu tlaku. Bříšky prstů přejíždějte po celém stehně krouživými pohyby, abyste uvolnili ztuhlé svaly.

Podobným způsobem namasírujte také lýtko a nezapomínejte ani na koleno. Od křečí vám pomůže ráznější masáž – klepejte prsty nebo hranou ruky po celé délce nohy, abyste povolili svalové uzly.

Pokud máte více času, zkuste si relaxaci užít se vším všudy – ztlumte světla, zapalte si svíci, můžete si pustit také uklidňující hudbu. Udělejte si chvilku jen pro sebe, během které zapomenete na všechny starosti, zbavíte se stresu a odpočinete si.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
6
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.