Psychologie

Finančně zabezpečený, ale stále ve stresu – jak najít rovnováhu?

Máte dostatek peněz, hezký dům a o finance se v podstatě nemusíte starat. Přesto se stále cítíte pod tlakem, jste ve stresu a nedokážete si odpočinout. Jste zvyklí tvrdě pracovat, ale sklizeného ovoce si nedovedete užít.

Mgr. Lenka Bocková,
14. března 2021 6 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK

Dobrá práce přináší hodně peněž a za hodně peněz si můžete koupit hromadu hezkých věcí. Co když se ale neustále točíte v koloběhu vydělávání a utrácení, pořizování zbytečných drahých věcí nebo naopak přehnaného šetření a hromadění? Obklopujete se věcmi, které k životu nepotřebujete a které vás nakonec přestanou činit šťastnými. Setrváváte v zaměstnání, jež vás nenaplňuje, ba dokonce ho začínáte opravdu nesnášet, ale zůstáváte kvůli vidině vysokého výdělku.

Práce přináší koláče…a stres

Trávíte spoustu času v zaměstnání a domů se vracíte unavení. Neustále se cítíte podrážděně, pokaždé, když jdete spát, máte plnou hlavu myšlenek na práci a problémy, které budete muset následující den řešit. Vaše tvrdá dřina vás dokáže velmi dobře finančně zabezpečit, na úkor toho však strádá vaše emocionální stránka, v horším případě i ta zdravotní.

V práci vás tlačí termíny, šéf vyžaduje stále vyšší výkon, blíží se velké uzávěrky nebo přijde kolega, který potřebuje pomoci. A vy přece parťáka neodmítnete, i když máte sami spoustu své vlastní práce. A tak se na vás valí další hora práce, která začíná být nekonečná. Domů přicházíte zdeptaní, vystresovaní a každá maličkost vás dokáže vytočit. Doma to nefunguje, děti skoro nevídáte. Ale dokážete je finančně zabezpečit, to je přece hlavní, ne? Ano… i ne.

Nejčastější příčiny stresu:

  • strach ze ztráty zaměstnání, nejistota
  • touha po povýšení
  • velké množství přesčasů a nadměrné pracovní zatížení
  • očekávání dobře odvedené práce
  • očekávání plnění úkolů v termínech

Nemáte dostatek volného času ani odpočinku

Pokud máte zaměstnání, které vás časově zcela pohlcuje, nejspíš nemáte dostatek volného času na své vlastní zájmy. V případě, že si najdete chvilku volného času, cítíte se nejistě a jste nervózní. Nedokážete se pořádně uvolnit a máte nutkání vracet se k práci. Své vlastní zájmy – nebo často také rodinu a aktivity s ní spojené – odsouváte do pozadí a soustředíte se pouze na práci.

Dlouhé přesčasy a šibeniční termíny se mohou podepisovat nejen na vaší psychice, ale také na zdraví. Hektický životní styl organismu rozhodně neprospívá. Kromě syndromu vyhoření vás může potkat také selhání organismu z přepracování nebo v nejhorším případě dokonce infarkt nebo mrtvice.

Žil jsem šťastný život, ale chtěl jsem pořád víc

Klára Kubáčková |6 minut čtení

Zdravotní potíže způsobené stresem

Dlouhodobý stres se negativně podepisuje na lidském zdraví. Objevit se může například migréna, podrážděnost a nechutenství, ale také nezájem o fyzickou blízkost nebo sociální kontakt.

  • pocity úzkosti a deprese
  • fyzické vyčerpaní, únava, bolesti hlavy
  • bolest svalů a kloubů
  • problémy se soustředěním, apatie
  • žaludeční a zažívací potíže
  • podrážděnost
  • náklonnost k návykovým látkám (alkohol, cigarety apod.)

Jak poznáte, že se z vás stává workoholik?

Workoholismus není sám o sobě špatný, ale nic se nesmí přehánět. Pokud je pro vás práce koníčkem, snáze si udržíte dobrou náladu a nenecháte se jen tak rozhodit. V opačném případě, kdy do zaměstnání chodíte pouze proto, že je dobře finančně ohodnocené, ale jinak vás nenaplňuje, se mohou s přemírou stresu objevit také zdravotní potíže.

  • pracujete více než 12 hodin denně a neustále řešíte jenom pracovní záležitosti
  • nemáte na nic čas; ve volném čase řešíte resty z práce
  • potřebujete mít o všem přehled, tak neustále voláte do práce a zjišťujete informace
  • když nemůžete pracovat, cítíte se nervózně, ve stresu, případně máte výčitky, že „nic neděláte“
  • práce a finance jsou pro vás na prvním místě
  • mimo práci se nedokážete na nic soustředit
  • neumíte vypnout a užívat si volného času

Jak se zbavit stresu

Stres na pracovišti je běžný, někdy dokonce vítaný. Ano, i když to zní možná podivně, stres v práci zvyšuje výkonnost a produktivitu. Ale jak se říká: všeho s mírou. Psycholog práce Jan Urban je toho názoru, že někdy si člověk způsobuje stres sám. Zbytečně si některé věci bere příliš osobně, vnímá pouze nepříznivé stránky věci, strachuje se z událostí, jenž nemusí nastat, nebo se naopak dlouze zabývá věcmi, které již nelze změnit.

Jan Urban doporučuje zvládat stres pomocí různých mentálních technik. Jednou z nich je metoda pozitivního myšlení nebo třeba autosugesce.

V každém případě je potřeba na sobě pracovat a najít si vlastní metody zvládání stresových situací. Chcete-li najít rovnováhu – přinášet domů dostatek peněz, ale zároveň se příliš nestresovat – zkuste zvolnit. Neberte si kritiku v práci příliš osobně – myslete na to, že se nikdy nezavděčíte všem. Kritiku berte s nadhledem, poučte se z vlastních chyb, ale neshazujte kvůli ní celou vaši dosavadní práci. Neberte přesčasy za kolegy jen proto, že nedokážete říct ne. Užívejte si volna s rodinou a nenechte se stresovat prací.

Pokud vám to podmínky dovolí, vypněte si o víkendu telefon, nebo alespoň ztlumte zvuky a zkontrolujte jej jednou za čas.

Změňte svůj životní styl

Pokud chcete i nadále setrvávat ve své současné práci, vyměňte některé vaše dosavadní návyky za takové, které vám pomohou lépe zvládat stres.

  • Dělejte, co vás baví

    Svůj volný čas se pokuste trávit s rodinou, nebo dělejte to, co vás baví. Zkuste úplně vypnout a nemyslet na práci. Víkend si užijte po svém a prací se zabývejte zase až v pondělí.

  • Nehoňte se za penězi

    Prémie za vynikající pracovní výsledky jsou velkým lákadlem pro každého, ale myslete na to, že zdraví si za peníze nekoupíte. Nemusíte omezovat svůj pracovní výkon, ale určete si hranice, které nebudete překračovat.

  • Naučte se relaxovat

    Pokud se vaše myšlenky neustále točí kolem práce, budete se muset naučit relaxovat a uvolnit mysl. Vyzkoušet můžete nejrůznější typy meditací nebo dechových cvičení, které vám pomohou zbavit se stresu.

  • Nezapomínejte na spánek

    Pravidelný spánek je důležitý nejen pro tělo, ale také pro mysl. Odpočinutý člověk dokáže lépe bojovat se stresem. Začněte pracovat na zdravých večerních návycích – v pozdních hodinách omezte příjem kofeinu a těsně před spaním se vyhněte počítačům a televizím, které vás udržují bdělé.

  • Změňte jídelníček

    Stres a nevhodný jídelníček jsou jednosměrnou jízdenkou ke špatnému zdraví. Správná strava je velmi důležitá. Nebojte se zařadit do jídelníčku více zeleniny – obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, díky kterým může lépe fungovat nejen tělo, ale i mozek. Ryby zase dodávají tělu zdravé omega-3 mastné kyseliny. Naopak se vyhněte alkoholu a cigaretám.

SDÍLEJTE ČLÁNEK

4
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.