Zdraví

Chrápání není přirozené: Co ho způsobuje a jak se ho zbavit

Chrápání není nemoc. Pokud ale spánek doprovází každou noc, není to přirozené. Chrápání může dokonce signalizovat závažné onemocnění, které je dobré řešit včas. Nehledě na to, že má negativní dopad na partnerské soužití a kvalitu spánku.

Bc. Martina Janoutová,
21. dubna 2021 8 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK

Je večer a vy uléháte do postele vedle partnera s příjemným pocitem únavy, když v tom vás najednou ze sladkého spánku probouzí hlasitý zvuk. Polekaně sebou trhnete a v duchu už víte, že vás čeká další bezesná noc plná chrčení, které vám trhá uši. Váš partner totiž chrápe. Bohužel si slastně nepochrupává, ale vyluzuje ve spánku tak hlasité a nepříjemné zvuky, že je lze přirovnat k motorové pile.

Neustále se převalujete v posteli s polštářem přimáčknutým na hlavě, jenže to nepomáhá. Pořád slyšíte to nesnesitelné chrápání. Zkoušíte tedy na partnera mlaskat a jemně do něj strkat, aby se z polohy na zádech převalil na bok. Vypadá to ale, že má hluboký spánek, ze kterého ho jen tak něco neprobere. Rezignovaně vstáváte z postele, chytáte polštář do podpaží a peřinu do rukou a smutně odcházíte spát na pohovku do obývacího pokoje.

Je vám tento scénář povědomý? Podle odborníků hlasitě chrápe 40 % mužů a 24 % žen. Problémem ale není jen to, že chrápání ruší ostatní a někdy i samotného spáče, ale že nemusí věstit nic dobrého. Chrápání totiž může zhoršovat kvalitu života a být příznakem obstrukční spánkové apnoe. Chrápajícímu se tak zvyšuje riziko rozvoje metabolických a kardiovaskulárních chorob a hrozí mu nebezpečí při řízení motorového vozidla v důsledku mikrospánku.

S chrápáním se lze setkat u 40 % mužů a 24 % žen. Výskyt stoupá s věkem. Důležité si je také uvědomit, že mezi chrápajícími je vyšší prevalence apnoiků neboli lidí s obstrukční spánkovou apnoí, což je stav, který může vážně ohrozit zdraví.

Příčiny chrápání

Chrápání je zvuk, který vzniká vibrací v horních cestách dýchacích. Příčin může mít několik. Někdy k němu dochází přechodně například při nachlazení. V takových případech se není potřeba znepokojovat. Jakmile ale přetrvává a narušuje spánek chrápajícího i jeho okolí, je dobré vypátrat příčinu a pokusit se ji odstranit. Pokud toho postižený není schopen a chrápání mu jakkoli narušuje běžný život, je potřeba vyhledat lékaře.

  • Obezita – usazování tuku v oblasti krku a horní části trupu zužuje dýchací cesty.
  • Konzumace alkoholu – zejména pití alkoholu před spánkem vede k hlasitějšímu chrápání. Může za to zvýšená svalová relaxace, jež podporuje vibrace v dýchacích cestách.
  • Nachlazení a nemoci dýchacích cest – intenzivní chrápání může také způsobovat astmata, alergická rýma, chronická obstrukční plicní nemoc nebo zvětšení nosní mandle.
  • Kouření – kouření podporuje tvorbu zánětů, zduření sliznice a větší produkci hlenu, což může mít za následek omezení nosní průchodnosti.
  • Anatomické změny – odchylky kostěných struktur nebo měkkých tkání horních cest dýchacích mohou přispívat ke vzniku chrápání.
  • Medikace – různé léky mohou zvyšovat uvolnění svalstva krční páteře a tím podmiňovat vibrace způsobující noční chrápání.

Rezistence a obstrukční spánková apnoe

Někdy je chrápání až příliš zlehčováno. Přitom může poukazovat na závažné zdravotní problémy. U chrápajících jedinců totiž mnohem častěji dochází k syndromu zvýšené rezistence v horních dýchacích cestách a hrozí několikanásobně vyšší riziko vzniku spánkové apnoe. Ptáte se, co to je?

Syndrom zvýšené rezistence je v podstatě prvním stupněm, ke kterému dojde při dlouhodobě neřešeném chrápání způsobeným zejména nezdravým životním stylem nebo patologií v dýchacích cestách. Při tomto stavu musí chrápající člověk vynaložit větší úsilí, aby se nadechl. To vyžaduje zvýšenou práci nádechových svalů. I přesto je ale chrápání abnormálně silné a nadechovaný objem vzduchu je nedostatečný. Zvýšené respirační úsilí nakonec vede k mikroprobuzení, které trvá jen několik sekund a postižený si ho nemusí být vůbec vědom. To však nic nemění na tom, že kvalita spánku se zhoršuje a člověk se přes den cítí unavený.

Výskyt spánkové apnoe v populaci stoupá v důsledku narůstajícího počtu obézních osob. Častěji se objevuje u mužů a u žen po menopauze.

Pokud syndrom zvýšené rezistence přetrvává, může se přehoupnout v závažnější poruchu dýchání nazývanou jako obstrukční spánková apnoe. Pro tento stav jsou charakteristické opakované uzávěry horních cest dýchacích, během nichž postižený na 10 a více sekund vůbec nedýchá nebo se proud vzduchu výrazně sníží. Tyto pauzy se pak objevují více než 5× za hodinu během spánku a následuje prudké probuzení. Spánková apnoe tak jedinci nejen znepříjemňuje klidné spaní, ale i ohrožuje jeho život! Souviset dále může s cévní mozkovou příhodou nebo ischemickou chorobou srdeční.

Rizika chrápání

Ruku v ruce s apnoí a přetrvávajícím chrápáním jdou také další zdravotní komplikace. Nedostatečné okysličování krve a neustálé probouzení během spánku totiž může zhoršit paměť a schopnost soustředění, snížit libido, způsobit roztěkanost a zvýšenou spavost během dne nebo dokonce zapříčinit vznik hypertenze. Z toho jasně vyplývá, že i zdánlivě obyčejné chrápání není radno podceňovat.

Kdy vyhledat lékaře

Navštívit praktického lékaře je vhodné, pokud máte u sebe nebo svého partnera jakékoliv podezření na některou z poruch. Spánkové apnoe si většinou všimne spíš spolunocležník než postižený. Naopak další symptomy, jako je právě celodenní únava, roztěkanost atd., zase pravděpodobně sám na sobě lépe vypozoruje chrápající člověk. Důležitá je tedy vzájemná komunikace a důvěra mezi partnery. Výpověď druhé osoby je navíc významná i pro lékaře, protože žádný postižený nedovede tak obrazně popsat své chrápání tak jako právě spolunocležník.

Jakmile se pro vyšetření a léčbu rozhodnete, praktický lékař vás odešle na ORL a na vyšetření ve spánkové laboratoři. Obávat se nemusíte vůbec ničeho, i když přesvědčit sebe nebo partnera k návštěvě těchto pracovišť nemusí být vůbec snadné. Specializovaných spánkových pracovišť neustále přibývá a možností screeningového vyšetření, což jen přispívá k včasné a přesné diagnostice.

Způsoby, jak se zbavit chrápání

Jelikož příčiny mohou být různé, je jen na vás a osobě, která s vámi spí v místnosti, zjistit, jaké faktory vaše chrápání zhoršují. Tyto okolnosti je pak samozřejmě dobré odstranit. Pokud ale hlasité noční projevy přetrvávají noc co noc a nic nepomáhá, je někdy nutné podstoupit chirurgický zákrok. Ovšem až po řádném vyšetření specialistou. Ještě předtím ale můžete vyzkoušet následující tipy.

  • Upravte svůj životního styl – přestaňte kouřit a konzumovat alkohol ve večerních hodinách. Již od odpoledních hodin pak omezte kofeinové nápoje. Důležité také je chodit spát včas a vstávat ve stejnou hodinu, přičemž by měl spánek trvat přibližně 8 hodin. Večer byste se dále měli vyvarovat aktivizujícím činnostem, jako je práce na počítači nebo fyzický trénink.
  • Zhubněte – redukce hmotnosti je v rámci konzervativní léčby chrápání zásadní. Pokud máte tedy nadváhu, určitě se zbavte přebytečných kil.
  • Poloha hlavy při spánku – dýchání během spánku usnadňuje zvýšená poloha hlavy. Té dosáhnete vypodložením hrudníku, nikoli pouze hlavy a přidáním vyššího polštáře. Nejlepším řešením je polohovací rošt, případně může pomoci kvalitní anatomický polštář.
  • Zvlhčujte vzduch v ložnici – také příliš suchý vzduch může vyprovokovat chrápání. Proto nezapomeňte umístit na topení do ložnice misku s vodou nebo si pořiďte zvlhčovač vzduchu.
  • Zabraňte spaní na zádech – při ležení na zádech dochází k automatickému otevírání úst, což chrápání napomáhá. Výhodné tedy je naučit se spát na boku. To je ale bohužel snazší říci než provést. Na trhu se tak objevili inovativní přístroje, které při otočení na záda vyvolají mírnou vibraci, jež pacienta přinutí změnit polohu těla bez toho, aniž by došlo k probuzení. Případně také může skvěle posloužit měkký míček vložený v improvizované všité kapsičce na zádech pyžama.
  • Promluvte si s lékařem, zda je nutné užívat některé léky – léčiva s myorelaxačním účinkem podporují chrčivé zvuky při spánku.
  • Aromaterapie a bylinky – dobromysl, máta, meduňka, eukalyptus, levandule – to vše jsou bylinky podporující kvalitní a hluboký spánek. Užívat je můžete různým způsobem. Buď si z nich můžete připravit čaj a bylinné kapky, nebo je lze ve formě oleje přidat před spaním do misky s vodou, kterou máte na topení z důvodu zvlhčení vzduchu. Další možností je přidat je do aromalampy nebo pár kapek nakapat na polštář.
SDÍLEJTE ČLÁNEK

4
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.