ADHD

ADHD: Prospěje hyperaktivnímu dítěti změna jídelníčku?

Tradiční rybí tuk na lžičku, nebo moderní omega 3 mastné kyseliny? Zákaz potravin s Éčky? Anebo vám dokonce zkušení rodiče prozradili, že jejich potomek zlobí po sladkém? Existuje vůbec nějaká speciální „dieta“ proti ADHD?

4 min na čtení

Autor:


14

Tak dokonale popsanou a prověřenou dietu, jako například pro nemocné s cukrovkou, ještě nemáme. Ideálně by měla podporovat normální činnost mozku a zároveň zmírňovat projevy ADHD. Pozorování, zkušenosti i řada seriózních vědeckých výzkumů nám pak určité vodítko dávají.

Stručně o ADHD

Pod zkratkou ADHD rozumíme často diagnostikovanou vývojovou poruchu nervové soustavy. Jak napovídá odborný český název „hyperaktivita s poruchou pozornosti“, hlavními příznaky jsou neklid a špatná pozornost. Z toho plynou problémy s chováním nebo školní potíže. S formou ADHD se můžeme setkat i u dospělých.

K léčbě ADHD využíváme vhodné výchovné a výukové metody, léky na zlepšení pozornosti i jiné léčebné postupy, jako je např. Biofeedback.

Úprava stravovacích zvyklostí je další uznávanou možností. Existují 3 základní přístupy: ve stravování všeobecně, otázka potravinových doplňků a eliminační diety.

Zdravý jídelníček je základ

Cokoliv prospívá mozku, prospívá zřejmě i pacientům s ADHD.

Dostatek bílkovin

Mějte jídelníček bohatý na bílkoviny (maso, luštěniny, sýry, vejce, ořechy).

Tip: Pro zlepšení soustředění (a pravděpodobně i k prodloužení účinků léků proti ADHD) zkuste bílkoviny přidat ráno a k odpolední svačině.

Pozor na cukry

Jezte méně jednoduchých cukrů jako jsou bonbóny, slazené nápoje, cukr, med, výrobky z bílé mouky, bílá rýže a loupané brambory. Přijímejte naopak více potravin, které obsahují tzv. složené cukry, jako je zelenina a některé druhy ovoce (jablka, hrušky, pomeranče, mandarinky, grapefruity, kiwi).

Tip: Večerní přísun složených cukrů může vylepšit noční spánek.

Více omega 3 mastných kyselin

Lidské tělo je nedokáže samo vyrobit a ani skladovat. Proto je tak důležitý pravidelný přísun zvenčí. Jejich zdrojem jsou tučné ryby (tuňák, losos, makrela, sardinky, některé sladkovodní ryby), ořechy a oleje (olivový, kanolový).

Tip: Omega 3 mastné kyseliny jsou rovněž dostupné ve formě potravinových doplňků s obsahem rybího tuku.

Potravinové doplňky? S rozumem.

Užívání potravinových doplňků, jako jsou vitamíny, minerály a další výživové látky (nutrienty), má svůj význam u osob, které trpí jejich nedostatkem ve stravě. Ten se pak totiž může podílet na ADHD příznacích. O jejich podávání dětem se v odborných kruzích stále ještě diskutuje. Je třeba mít na paměti, že velké dávky vitamínů mohou být dokonce škodlivé.

Doporučení: Řiďte se zdravým rozumem a pokud uvažujete o zařazení jakýchkoliv potravinových doplňků, poraďte se nejdříve se svým lékařem.

Eliminační dieta

Podstatou eliminační diety je rozpoznání konkrétní potraviny, která zhoršuje projevy ADHD, a její následné vyloučení (eliminace) z jídelníčku. Pokud nastane zlepšení, budete se jí vyhýbat i nadále.

Éčka

Řeč je o tzv. „potravinářských přídatných látkách“ neboli aditivech, jako jsou umělá barviva, příchutě nebo látky zvyšující trvanlivost výrobku (konzervační látky). První podezření, že určitá aditiva mohou u některých dětí vyvolávat hyperaktivitu, se objevilo už před více než čtyřiceti lety. Dnes považují odborníci za rozumné aditiva ze stravy dětí s ADHD vyloučit.

Vyhýbejte se zejména umělým barvivům (především červené a žluté) a přídatným látkám, jako je aspartam (umělé sladidlo), glutamát (látka zvýrazňující chuť, typicky v pokrmech asijské kuchyně), dusičnany a benzoát sodný (konzervační látky).

Sladkosti

Dobře sestavený jídelníček by měl obsahovat malé množství sladkých potravin. Není ani prokázáno, že by sladkosti přímo způsobovaly vznik ADHD. Zajímavé je ale zjištění, že některé děti se po konzumaci bonbónů a jiných cukrovinek stávají hyperaktivními.

Tip: Stojí za pokus sladkosti na čas úplně vyloučit a sledovat, jestli tato změna nepovede ke zlepšení.

Kofein?

Některé studie ukazují, že malé dávky kofeinu podávané dítěti mohou projevy ADHD zmírnit. Nad jeho příznivým působením však převažují nežádoucí vedlejší účinky, a tak odborníci tento postup převážně nedoporučují.

Může vést úprava jídelníčku k vyléčení ADHD?

Výzkum stále probíhá a zatím nepřinesl jednoznačné výsledky. Většina lékařů nepovažuje tento přístup za hlavní. Shodují se však na tom, že vhodná úprava stravovacích zvyklostí pozitivně ovlivňuje další vývoj dítěte a zlepšuje také příznaky ADHD.

14

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Budete-li nadále prohlížet náš web, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.   V pořádku,