V čase zákazu volného pohybu osob, uzavření škol a některých školek z důvodu zpomalení šíření nákazy novým typem koronaviru, se mnozí rodiče potýkají s tím, jak své ratolesti – uvyklé na neustálé střídání řízených aktivit – doma zabavit. Jak je efektivně vzdělávat a motivovat k činnostem, majícím z pohledu nás, dospělých, alespoň nějaký edukativní přínos?
Zapomeňte pro tentokrát na dělení aktivit podle věku. Mnohdy totiž záleží víc na nápaditosti, představivosti a chuti hrát si než na letopočtu narození. Vyberte si z následujících tipů ty, které jsou vám sympatické a potomky by mohly zaujmout. Pokud nemáte plné ruce práce, využijte čas karantény ke smysluplným hrám a objevům. Právě teď je totiž správná chvíle zpomalit a zaostřit pozornost na své nejbližší.
Vlastní herbář
Vyrobte si společnými silami knihu vylisovaných rostlin. I když nejste studovaní botanici, tento úkol hravě zvládnete. Pro květiny nemusíte chodit daleko. Stačí vlastní zahrada, travnatý plácek u domu nebo blízký les. Lokální pojetí dodá herbáři punc osobitosti. Takovou knihu vzpomínek, třeba na domácí zahradu, si mohou malí objevitelé ponechat až do dospělosti. A jednou, až budou mít úplně jiné starosti, si na vás a svůj domov takto opět vzpomenout.
Návody, jak si herbář správně založit, lehce dohledáte na internetu. Kniha výlisků velmi dobře poslouží také jako nápaditý dárek k nejrůznějším příležitostem.
Město z papíru a obalového materiálu
Co si tak vyrobit maketu New Yorku, Prahy nebo Amsterdamu? Nemusíte shánět potřeby pro modeláře, vystačíte si s tím, co dům dá. Stačí totiž relativně málo. Papírové krabičky od zubních past, mýdel nebo krémů. Vhod přijde i nějaká ta PETka. Obaly polepte bílým papírem a připodobněte je k dominantám zvolených měst. Při společném objevování význačných staveb procvičíte zeměpis a historii. S mladšími potomky pak orientaci v prostoru a jemnou motoriku.
Pokojíček pro panenky, dílna nebo hotel
Také jste si jako malí vyráběli pokojíčky pro panenky? Teď máte možnost pohrát si obdobně se svými dětmi. Potřebujete jen krabici od bot a několik papírových krabiček od léků a mýdel. Pak začne to pravé kouzlení. Nechejte na dítěti, co kam v pokoji (resp. krabici od bot) umístí. Zdá se to banální, ale vezmete-li rozmístění věcí do detailu vč. „elektrických“ zásuvek a jakés takés ergonomie, stojíte před úkolem hodným bytového designéra.
Koho nelákají panenky, upřednostní třeba výrobu dílny, nemocnice s improvizovanými lůžky nebo hotelu. Při tvorbě „pokojíčku“ s dětmi proberete co do kterého zařízení patří, povykládáte si o funkci jednotlivých přístrojů, potrénujete představivost i jemnou motoriku.
Papírové vitríny
Máte doma malého archeologa nebo budoucího geologa? Zamyslete se, zda by neuvítal vitrínu, ve které by vystavoval svoje poklady. Taková nemusí být složená jen ze skla, dřeva a kovu. Šikovné dítě si ji zvládne vyrobit z papíru. Ideálně z tvrdého, formátu A3. Než jej rozstříháte, rozmyslete si, jak by měla vitrína vypadat. Tvarově nejjednodušší je obyčejná police. Nechejte potomka, ať vymyslí, kde papír nastřihnout, aby následně potřeboval co nejméně lepidla a celá „stavba“ šla pokud možno rovnou složit. Až bude hotovo, stačí vzít minerály a do vitríny je vystavit.
Co plave a co jde ke dnu?
Krásná hra pro předškoláky a mladší děti. Venku sesbírejte několik klacíků, kamínků a rostlin. Doma přidejte útržky papíru a drobnosti typu knoflíky, zátky od PET lahví, od piva a jiné. Do umyvadla nebo lavóru napusťte vodu a běžte si s potomkem hrát. Sesbírané věci po jedné vkládejte do vody a nechejte dítě hádat, zda půjdou ke dnu nebo poplavou na hladině. A proč tomu tak vlastně je? Pokládejte otázky a společně se bavte.
Obraz z rostlin a kamínků
Hlavní roli opět hrají sesbírané drobnosti. Kamínky, větvičky a rostlinky (jen pozor na ty chráněné). Tyhle propriety skvěle poslouží k sestavení obrazu. Jakého? To už záleží na vašich nejmilejších. Z darů přírody vytvoříte lidskou postavu, podobu zvířete, domeček či stromy. Sestavit ovšem můžete i písmena. Hravé skládání má edukativní přínos pro předškoláky a mladší děti.
Psaní básní a příběhů
Máte dítě s básnickým střevem nebo takové, u kterého byste lásku k českému jazyku rádi podpořili? Zkuste si spolu vymýšlet básně, pohádky a příběhy. S mluveným slovem si však nevystačíte. Gros tu hraje psaní. Potomek vymyslí a napíše první větu nebo v případě básně verš. Vy přidáte další (a napíšete). Řada je opět na dítěti. Takto se střídáte, až vymyslíte a sepíšete ucelenou příhodu.
Když nároky na psaný text přizpůsobíte věku a schopnostem školáka, natrénovat můžete gramaticky správné psaní slov, krasopis, dělení slov na slabiky (psaní rozdělovníku na koncích řádků), malá/velká písmena i tvorbu rýmů. Podpoříte vyjadřovací schopnosti a upevníte představu dítěte o náležitostech psaného textu (dělení textu na úvod, stať a závěr). Možností je opravdu mnoho.
Návrat ručních prací
Zlaté české ručičky. Umíte šít, plést, háčkovat, vyšívat nebo drhat? Zvládáte i jiné rukodělné činnosti? Naučte je své děti. Jak se v posledních dnech na masovém šití roušek ukazuje, patří tyto schopnosti mezi ty, které pomáhají zachránit lidské životy. I kdyby tomu tak ale nebylo, zábava v podobě ručních prací je velmi uklidňující. Dobijete si u ní baterky.
Zeměpis, biologie a historie s koronavirem
A je to tu. Důsledky aktuálního dění u nás i ve světě doléhají na každého z nás. Ať už snášíte neustávající proud informací o stavu nakažených, uzdravených a zemřelých jakkoli, současnou situaci můžete pojmout pěkně výukově. Ukazovat si v mapách, kde nový typ koronaviru SARS-CoV-2 poprvé zaznamenali, jak se jím lidé nejspíše nakazili a kterak doputoval až k nám? Které státy jsou nejvíce zasažené? Z hlediska biologie, co takový virus vlastně je? Jak se rozmnožuje? A čím se liší od bakterie? Neméně zajímavé jsou příklady epidemií a pandemií napříč historií. Mor, SARS, Ebola, ale také tzv. španělská chřipka a další.
Jen uvažte, nebylo by takové povídaní zajímavé i pro vás, coby dospělé?