Zdraví

Jak aktivně budovat imunitu? Stravou, přísunem betaglukanů i pohybem

Rozhodně byste neměli čekat, až vás s podzimními sychravými dny přepadne nějaká infekce. Mnohem lepším receptem je svoji obranyschopnost aktivně a efektivně posilovat. Přinášíme vám pohled na tři zásadní oblasti, které by přitom neměly uniknout vaší pozornosti.

Redakce,
23 října 2020 5 minut čtení


0

Posílení imunity stravou: Co, jak a kdy jíst?

Správnou, kvalitní, pravidelnou a vyváženou stravou můžete svoje šance v prevenci proti bakteriálním a virovým infekcím velmi podpořit. Tím nejhorším scénářem pro vaši imunitu je se ráno vykašlat na snídani, protože spěcháte do práce. Potom zapomenout svačinu, oběd buď vynechat, nebo sníst jenom něco malého, protože na víc přece nemáte pro samé pracovní povinnosti čas, a večer se snažit to všechno u televize dohnat. Budete-li tohle praktikovat, hodně přiberete, a navíc si rozhodíte metabolismus, jehož fungování je samozřejmě na imunitní systém navázáno.

Jak tento špatný vzorec změnit? Snažte se udělat si na jídlo vždy dostatek času, nejíst ve stresu. Patnáct minut na svačinu a půlhodinku na oběd určitě dokážete vyšetřit i v tom největším pracovním vytížení. Jezte také v pravidelných intervalech a spíše menší porce. Pak si můžete dát bez obav i večer druhou večeři.

Potřebujete vitamín C a minerály

Podstatné je samozřejmě nejenom kdy a jak, ale také co jíte. Vsaďte na čerstvé, kvalitní suroviny z místních zdrojů. Potřebujete pořádný nášup vitamínů a minerálů. Dominuje samozřejmě vitamín C, který najdete v ovoci, a to hlavně v citrusových plodech, v kiwi, ale také třeba v jahodách. Ze zeleniny jsou jeho nezanedbatelným zdrojem brokolice, růžičková kapusta či petržel. Hodně vitamínu C obsahují šípky - kromě šípkového čaje zkuste třeba i šípkovou marmeládu či kompot.

Dále se vám pro upevnění imunity budou hodit vitamíny D a E, z minerálů zejména hořčík či zinek, vše najdete v listové zelenině nebo luštěninách, užitečných zdrojem jsou rovněž ořechy. Nezapomínejte na česnek jakožto přírodní antibiotikum. Jogurty a kysané mléčné výrobky podporují trávicí systém, bez kterého se zdravá imunita neobejde. Kyselé zelí je také vítaný zdroj vitamínů, a to především v zimě.

Posílení imunity prospěšnými látkami: Jaké přírodní prostředky vám pomohou?

Obrovskou práci pro lidskou imunitu vám předvedou také betaglukany. Jde o polysacharidy, které v organismu sehrávají roli antigenů, látek, které nastartují imunitní reakci. Stimulují makrofágy, což jsou ve vašem imunitním systému doslova vojáci v první linii. Právě oni jako první zaútočí na viry a bakterie, které se dostanou do vašeho těla. Významné množství betaglukanů najdete v ječmeni, ovsu (ovesné vločky jsou z tohoto pohledu vynikajícím pokrmem) a kvasnicích (nebojte se zkusit drožďovou pomazánku nebo polévku).

Doplňte si betaglukany z hub

Betaglukany se nalézají i v obalových vrstvách zrn obilovin, ty se ale při zpracování odstraňují, i proto je zdravé kupovat celozrnné pečivo, ve kterém se vyskytují. Hodně těchto polysacharidů obsahují také medicinální houby, zejména hlíva ústřičná. Různé doplňky stravy a tablety s hlívou ústřičnou jsou u nás oblíbené, ale sáhnout můžete i po extraktech z dalších druhů hub, mezi něž patří především lesklokorka lesklá (reishi), houba shiitake, ale maitake nebo housenice čínská (cordyceps). Nabízí se ale i doplňky stravy v podobě čistého betaglukanu získávaného z kvasinek. Tak či tak máte naštěstí na výběr z mnoha možností. Ne každý si totiž pochutná na drožďové polévce nebo ovesné kaši a jinak jsou zdroje betaglukanů z potravin poměrně omezené a většinou tudíž nedostatečné.

Posílení imunity pohybem: Na jaké aktivity se zaměřit?

pohyb a budování imunity_.jpg
i

Naprosto nezbytný je pro vybudování obranyschopnosti organismu aktivní pohyb, nejlépe na čerstvém vzduchu. Chcete-li mít zdravý imunitní systém připravený se efektivně a rázně postavit infekci, bez pravidelného posilování fyzické kondice to rozhodně nepůjde. Když bude vaše fyzická schránka v dobré kondici, bude v ní i imunita, toto železné pravidlo platí 100 %.

Neděste se ale, že byste museli hned dělat vrcholový sport. Pro imunitu toho můžete udělat hodně i po malých krůčcích. Stačí třeba denně půlhodinová procházka v parku. Bydlíte ve vyšším patře? Zkuste vynechat výtah a vyšlapat po schodech třeba do čtvrtého patra. Můžete pak postupně přidávat nějaký sport, který vám bude vyhovovat. Tenis, aerobik, squash, fotbal, tanec. Každý podle svého gusta.

Otužujte se a v bytě nepřetápějte

Další významnou aktivitou zvyšující odolnost organismu je otužování. Pokud ale má mít nějaký přínos, musí se provádět pravidelně a správně. Pokud přestanete, ocitáte se znovu na začátku. Dobrým tipem je návštěva finské sauny nebo kryoterapie. V případě, že nemáte tyto možnosti, dá se praktikovat i studená sprcha. Ideální je začít s ní v létě. Stačí 2 minuty, každý den snižte teplotu o 1 °C, neměla by ale poklesnout pod 20 °C. Ve svém bytě byste také neměli přetápět, spát byste měli ve spíše chladnější a dobře vyvětrané místnosti, i tato pravidla přispívají k posílení imunity.

TIP: Nezapomínejte ani na ty nejmenší členy rodiny. Přečtěte si, jak posilovat imunitu batolat a předškoláků.

7
0
SDÍLEJTE ČLÁNEK

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.