…pro Váš lepší zítřek
Boj s vlastními pocity méněcennosti můžete vyhrát
i
Zdravý životní styl

Boj s vlastními pocity méněcennosti můžete vyhrát

Ztrpčují život. Vyvolávají v nás trýznivé pocity. Potýkáme se s nimi v dětství, mnohdy nás ale neopustí ani v dospělosti. Jsou nám v patách, ať se v životě vydáme kterýmkoliv směrem. Provází vás pocity méněcennosti? Jste zamindrákovaní? Zjistěte, jak se s vlastními komplexy poprat.

Bc. Klára Kubáčková,
22 června 2020 9 minut čtení


0

Já už na to vážně nemám. Pořád jenom dělám nějaké chyby. Na co sáhnu, to pokazím. Neustále mě dohání výčitky svědomí a opakovaně doplácím na chyby z minulosti. Celý život se snažím dělat věci jinak – přesně tak, jak si to přejí lidé v mém okolí. Jenže teď zjišťuju, že už nemůžu dál. Že to prostě nedokážu. Představám druhých ani svým vlastním se zkrátka nikdy nevyrovnám…

Provází váš život podobné pocity? Nosíte si za sebou stín v podobě pocitů méněcennosti? Pak věřte, že v tom nejste sami. Nároky, které klade dnešní společnost, ale také ideály a hodnoty, které předkládá jako něco, co musí každý dodržet, ovlivňují každého z nás. A tak není divu, že pocity beznaděje a vlastního selhání přepadnou čas od času každého z nás.

Kde se v nás bere komplex méněcennosti

Pochybnosti a přesvědčení, že nedosahujeme stejných kvalit jako lidé okolo nás, provází naše životy obvykle již od raného dětství. První představy o sobě samých si totiž utváříme podle reakcí rodičů. S nálepkou, kterou dostáváme, se nevědomky ztotožňujeme. Reakce širšího okolí nás pak v pozdějším věku v našem přesvědčení ještě utvrzují.

A tak pokud se malému dítěti někdo začne posmívat, že je nešika, jenom proto, že se mu jednou něco nepovedlo, malé dítě tuto informaci obvykle přijme jako fakt. Začne tomu samo věřit, a tak se roztáčí kolotoč pocitů, které si s sebou nese obvykle po zbytek života. Oč horší situace pak nastává v případě týraných nebo šikanovaných dětí.

Při snaze vměstnat se do ideálů, které jsou nastavené ve společnosti, často zapomínáme na vlastní individualitu.

Stín méněcennosti vzniká v naší hlavě

Dětstvím to ale všechno teprve začíná. V období, kdy dítě přichází do puberty, si postupně vytváří hodnoty a ideály, na nichž staví představy o svém budoucím životě. A zde je často zakopaný pes. Všichni totiž chceme být oblíbení a lidmi v našem okolí přijímaní. A tak se většina z nás snaží vměstnat do ideálů, které udává nastavení společnosti, ve které žijeme. Zapomínáme při tom ale na vlastní individualitu.

Dívky obvykle uvěří tomu, že obstojí jen tehdy, budou-li štíhlé, krásné a společenské. Kluci zase chtějí být schopní, vydělávat dost peněz, jezdit skvělým autem a mít kolem sebe neustále dost dívek, které o ně budou projevovat viditelný zájem. A pokud do těchto ideálů z nějakého důvodu přesně nezapadáme, přirozeně to v nás vyvolává pocity méněcennosti. Jak s nimi bojovat?

Část problémů odnese čas

Je přirozené, že některé pocity v našem životě přicházejí a zase odcházejí. Jak postupem času získáváme určité životní zkušenosti, začínáme se opírat o zcela jiné hodnoty. Ženy s překvapením zjišťují, že se mohou líbit, i když jejich míry nejsou zrovna 90-60-90. Muže zase udivuje fakt, že pro mnohé ženy není nejdůležitější tučné konto. Tato zjištění vedou k tomu, že si začínáme věřit, přestože se v mnoha věcech vymykáme společenskému ideálu. A není výjimkou, že se situace zcela otáčí a ve svých odlišnostech nacházíme i jisté výhody. Právě to, že jsme jiní, z nás totiž dělá jedinečné osobnosti.

Proto pamatujte, že to, co vás dnes neuvěřitelně tíží, vám zítra může připadat jako malichernost. Je naprosto přirozené propadat panice, pokud stojíte před nějakým velkým úkolem nebo problémem. Jakmile ale toto období pomine, strach a velké oči rychle zmizí.

Jak překonat sebeobviňování se

Jenže ne každý má takové štěstí, že ho pocity méněcennosti v určitém období nadobro opustí. Prostředí, ve kterém žijeme, a lidé, kteří nás ovlivňují, se mnohdy podepíšou na tom, jak v dětství i v dospělosti nahlížíme na sebe samé.

Pochybnosti nelze dlouhodobě ignorovat. Pokud se jich toužíte nadobro zbavit, čeká vás cesta postavená na několika základních pilířích:

  1. Umět své pochybnosti pojmenovat.
  2. Zjistit, kde vznikly.
  3. Naučit se s nimi pracovat.

Získejte nadhled

Chcete-li ovládnout vlastní pocity méněcennosti, budete se je muset naučit ovládat. K tomu vám pomůže určitý životní nadhled. Zamyslete se: Skutečně hraje konkrétní dovednost ve vašem životě tak důležitou roli, jak si myslíte, nebo jste si jen stanovili příliš vysoký cíl?

Navíc pokud dlouhodobě trpíte komplexy, pravděpodobně vám nedělá problém vidět své slabé stránky. Abyste se ale mohli stát vyrovnaným člověkem, neobejdete se ani bez hledání silných stránek. Vaše mysl je nejspíš nastavena tak, aby je ignorovala. Naučte se vnímat své hodnoty. Pracujte s nimi a važte si jich. Na slabé stránky si tak mnohem snáz zvyknete a nejspíš zjistíte, že na nich skutečná hodnota vaší osobnosti nestojí.

Hledejte pomoc okolí

Se svými pocity se můžete zkusit vyrovnat sami. Pokud je ale budete dlouhodobě držet pod pokličkou, mohou se pro vás časem stát neúnosné. Pokuste se ve svém okolí najít někoho, s kým můžete o svých pocitech viny otevřeně mluvit – někoho, komu doopravdy důvěřujete. Upřímný hovor vás přiměje specifikovat své pocity, pojmenovat je a odhalit jejich příčiny. Nejspíš vám to pomůže vidět věci v jiném, příznivějším světle. A tím se často přirozeně otevře cesta k řešení vašich pocitů.

Získejte na sebe reálný pohled

Možná jste dlouhodobě vystaveni tlaku svého okolí. Někdo vás šikanuje nebo ve vás vyvolává pocity méněcennosti už jen tím, že je. Snažte se si i v takovém okamžiku uvědomit, že jsou ve vašem okolí stále lidé, kterým na vás skutečně záleží. Vaše srdce je možná natolik zlomené, že je pro vás těžké uvěřit tomu, že pro někoho máte skutečnou cenu. V takovém případě vám mohou dodat vnitřní klid konkrétní činnosti, které pozitivně působí na vaši mysl:

  • Pište si deník.
  • Přečtěte si zajímavou knížku.
  • Začněte se věnovat novému koníčku, který jste dlouho odkládali.
  • Poslouchejte hudbu, která ve vás vyvolává pozitivní emoce.
  • Vyhledávejte činnosti, o kterých víte, že vám dávají vnitřní sílu jít dál.
  • Začněte dělat něco pro druhé.
Zdravý životní styl

Každodenní rituály, díky kterým budete v pohodě

7 minut čtení

Zdravý životní styl

3 tajemství, která se skrývají za pomocí ostatním

5 minut čtení

Dbejte o své zdraví

Psychické zdraví je pevně spojeno s tím fyzickým. Zlepšit své sebevědomí vám proto může pomoci i péče o vlastní kondici. Choďte na pravidelné procházky. Věnujte se nějakému druhu cvičení. Stravujte se zdravě a dbejte na to, abyste měli dostatek spánku. Každé zlepšení po fyzické stránce může přinést viditelné výsledky i na vaší psychice.

Člověk se stává tím, čemu věří. Budete-li věřit tomu, že vaše osobnost má své silné stránky, změní se i váš přístup k sobě samým.

Naučte se sami věřit sami v sebe

Nesnažte se nikomu ve svém okolí a ani sobě dokazovat svou hodnotu. Spíše se ji naučte sami vnímat. Pracujte na tom, abyste si uvědomovali vlastní jedinečnost. Tomu, že v něčem skutečně vynikáte, ale musíte i uvěřit. Člověk se totiž stává právě tím, čemu věří. S vlastními pocity se časem ztotožňuje. Budete-li tedy věřit vlastním hodnotám, stanete se přirozeně silnějším člověkem. A vaše přesvědčení o sobě samém už vám nikdo nikdy nedokáže vzít.

Neklaďte si příliš vysoké nároky

S tím souvisí i to, že byste sami sobě neměli ve svých dovednostech nastavovat příliš vysokou laťku. Udělejte si čas od času revizi vlastního uvažování. Mít v životě určité cíle a nechat se jimi vést je jistě prospěšné. Tyto cíle ale nesmí být nesplnitelné. Pravidelně si připomínejte, že nemusíte být nejlepšími, ani se nemusíte snažit být druhým stále na očích, aby si vás vážili.

Stejně tak se snažte, abyste i vy měli zdravý náhled na lidi ve svém okolí. Máte tendenci vidět na druhých jen to dobré? Vyvolává to ve vás pocity vlastní bezcennosti? Pak vám zřejmě uniká, že i ostatní mají své slabé stránky. Učte se hledat výhody i nevýhody různých povahových rysů a uvědomovat si, že každý z nás s něčím bojuje.

Naučte se říkat ne

Nedovolte druhým, aby vás vtlačili do své vlastní představy o tom, jak byste měli vypadat nebo se chovat. Pokud cítíte, že něco nechcete, stůjte si za tím. Vaše pocity méněcennosti vás možná i tak čas od času doženou. Budete-li mít ale v hlavě správně poskládané hodnoty a argumenty, dokážete si stát za svým a zároveň vás nebude tížit pocit, že musíte všem okolo sebe neustále něco vysvětlovat.

Změňte prostředí

Cítíte, že ve vás jednání druhých vyvolává nepříjemné pocity? Nebojte se jim to říct. Neuchylujte se k arogantnímu jednání, ale v klidu a laskavě je poproste, aby s vámi nemluvili zraňujícím způsobem. Vysvětlete jim, jak to na vás působí.

A pokud se situace nezmění, můžete vyzkoušet změnit prostředí. Odstěhujte se dál od rodičů. Změňte práci. Najděte si nové přátele. Zkrátka se vyhněte se těm, kteří vás mají trvale zaškatulkované v krabičce, do které nechcete patřit, a obklopte se lidmi, kteří vás budou podporovat.

Když osvědčené rady nezabírají

Ovládnout komplexy méněcennosti není nemožné. Přesto se může stát, že výše uvedené rady jste už vyzkoušeli a vaše pocity jsou stále stejné. Ubírají-li se vaše myšlenky dlouhodobě negativním směrem, neváhejte vyhledat odbornou pomoc. Nevnímejte to jako další prohru. Naopak – požádat o pomoc psychologa či psychiatra vyžaduje notnou dávku odvahy a je prvním krokem k uzdravení vaší pošramocené duše.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
12
0

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.