Premenstruační syndrom je běžnou součástí života žen, které neužívají hormonální antikoncepci. Některé ženy jej ani nezaznamenají, pro jiné jsou to muka. Co všechno můžete během PMS očekávat?


Co je premenstruační syndrom

Označován bývá zkratkou PMS. Jedná se o různé nepříjemné projevy psychického a fyzického charakteru, které se objevují 1–2 týdny před menstruací v důsledku poklesu hormonů. Diskomfort a emocionální nepohoda se tedy mohou dostavit již po skončení ovulace. PMS prochází cca 85–90 % žen, u každé z nich se však mohou objevovat symptomy různé intenzity. Některé ženy si jej ani nevšimnou, jiným narušuje běžný život.

Mezi nejčastější příznaky se řadí nadýmání, trávicí obtíže jako je zácpa nebo průjem, bolesti břicha, zad, svalů nebo prsou, které mohou být doprovázeny nevyzpytatelným střídáním nálad – smutkem, úzkostí, depresí, bezmocí nebo pocity viny.

Hlavní příznaky PMS

  • únava
  • nesoustředěnost
  • úzkosti a přecitlivělost, sklony k pláči
  • zlost, vztek, podrážděnost
  • deprese
  • tlak a křeče v podbřišku
  • bolesti hlavy, kloubů a svalů
  • otoky končetin a prstů
  • citlivá prsa, napětí v prsou, bolestivé bradavky
  • zvýšená chuť k jídlu
  • snížená sexuální touha

Příčiny vzniku PMS

Proč ženy premenstruační syndrom vlastně trápí, nebylo dosud zcela objasněno. Důvodem je zřejmě hormonální nerovnováha, která nastává asi v polovině cyklu. Po skončení ovulace dochází k výraznému výkyvu hormonů.

Úroveň progesteronu klesá, zatímco hladina estrogenu stoupá. Ve druhé polovině cyklu také dochází ke zvyšování hladiny prolaktinu. Ten je zodpovědný za zvětšování mléčné žlázy během těhotenství a následnou laktaci. V období mimo graviditu může způsobovat citlivost nebo bolestivost prsou či zadržování vody. Na PMS může mít vliv také nízká hladina serotoninu.

Kdo jím nejčastěji trpí?

Premenstruační syndrom postihuje ženy všech věkových kategorií. Intenzivnější průběh mají obecně ženy mezi 20 až 40 lety, statisticky je PMS nejsilnější u třicátnic. Silnější příznaky mohou mít ženy s depresemi nebo úzkostmi, stejně tak ty, které mají PMS v rodině. Vyšší riziko mají také ženy, který byly těhotné. PMS může zhoršovat i některé chronické problémy a nemoci. Nejčastěji jde o alergii, astma, deprese, nebo migrénu.

I když jsou tyto obtíže nepříjemné a každý měsíc jimi trpí velké množství žen, PMS není považován za samostatné onemocnění.

Jedná se o vedlejší příznaky fungujícího menstruačního cyklu. Komplikacím tak někdy není přikládán valný význam. Přesto však u 15 až 25 % žen bývají tyto nepříjemné stavy natolik intenzivní, že znemožňují vykonávání běžných denních činností.

Příznaky premenstruačního syndromu

Zatímco některé ženy trápí pouze mírné obtíže, jiné zažívají muka. Výrazné bolesti, únava a špatná nálada jsou pro tyto ženy opakující se skutečností.

Fyzické příznaky

Mezi nejběžnější potíže patří bolest v podbřišku. Obvykle se projevuje křečemi v oblasti vaječníků a dělohy, případně kručením ve střevech. Může být doprovázena nadýmáním nebo průjmem. Výjimkou není ani zácpa. Kvůli špatnému trávení se navíc můžete cítit nafouknutá. Zároveň může vaše tělo zadržovat více vody. Někdy se přidá i nevolnost, případně zvracení.

V důsledku fyzického nepohodlí někdy dochází k dočasnému snížení libida. Odmítání sexu bývá způsobeno osobním diskomfortem. Prsa mohou být nateklá, citlivá na dotek, bradavky jsou také často bolestivé. Některé ženy trápí zhoršení pleti a jiné kožní obtíže, neobvyklé není ani otékání kotníků a prstů, zvýšená potřeba spánku a celková únava, bolest svalů, kloubů. Zaskočit vás může i silná migréna. Mezi méně obtěžující příznaky patří zvýšená chuť k jídlu, především pak chuť na sladké.

Psychické příznaky

Premenstruační syndrom zasahuje také emocionální stránku. Pozorovat lze zejména výkyvy nálad. Pociťovat můžete nejrůznější emoce od hněvu přes zlost a depresi až po podrážděnost. U romantického filmu můžete brečet jako želva, ale dokáže vás také pěkně naštvat, když někdo hlasitě zabouchne dveře. Přepadnout vás mohou úzkostné stavy, pocity bezmoci, marnosti nebo zbytečnosti. Se špatnou náladou přichází bezdůvodné návaly pláče. PMS navíc může zapříčinit snížený zájem o běžné činnosti, ale i o vyhledávané zájmy.

Během PMS se můžete cítit unavená, hůře se soustředit, být roztěkaná či pociťovat psychické vyčerpání. Kromě lítostivých a plačtivých stavů se mohou objevit zlostné, afektované a agresivní nálady, za kterými následují pocity marnosti a nekontrolovatelný pláč z lítosti. Všechny tyto výkyvy nálad a odchylky od běžného chování jsou způsobeny rozhozenou hladinou hormonů.

Když nechcete být součástí menstruačního byznysu

Luisa Sárová |6 minut čtení

Premenstruační dysforická porucha

Variantou PMS je PMDD. Jedná se o vážnou formu premenstruačnímu syndromu postihující 3–8 % žen v luteální fázi menstruačního cyklu. PMDD je zkratkou anglického pojmenování premenstrual dysphoric disorderzpůsobuje závažnější příznaky než PMS. Patří mezi ně trvalá podrážděnost, pocity smutku nebo zoufalství, někdy se mohou objevit dokonce i myšlenky na sebevraždu. Překvapit mohou také panické záchvaty, nesoustředěnost, velmi nízká míra energie a únava. Mezi fyzické příznaky patří křeče, nadýmání, citlivost prsou nebo bolest kloubů. Symptomy se podobají PMS, ale jsou mnohem intenzivnější.

PMDD vždy diagnostikuje lékař na základně vaší anamnézy. Aby bylo možné stav určit, je třeba vykazovat alespoň pět příznaků. PMDD je velmi nepříjemnou záležitostí, která vyžaduje odborný zásah a léčbu léky proti bolesti, případně antidepresivy. Účinné jsou také relaxační techniky zvládání úzkostí a stresu. Některým ženám mohou pomoci antikoncepční pilulky, u jiných naopak dochází ke zhoršení příznaků.

Jak zmírnit příznaky PMS a menstruace

Příznaky premenstruačního syndromu lze mírnit různými léky proti bolesti nebo také bylinnými čaji či změnou jídelníčku.

Ženy by měly přijímat více vitamínů a minerálů (zejména železa, hořčíku, vápníku a vitamínu B6) a omezit příjem soli, cukru nebo třeba kofeinu. Do jídelníčku by měla být zařazena zelenina, více bílkovin a vláknina, která podporuje trávení. Pomůže také pohyb, jóga nebo relaxační cvičení.

K navození psychické i fyzické pohody dopomůžou bylinné čaje. Vhodné jsou zvláště ty s kontryhelem. V lékárně tyto čaje nejčastěji najdete pod názvem Ženský čaj. Dr. Max například nabízí Ženský bylinný čaj, který přispívá k dobrému pocitu před menstruací a během ní. Obsahuje kontryhel, hluchavku a řebříček. Čaj pro ženy nabízí také značka LEROS Natur, cena je obdobná. Obsahuje kontryhel, dobromysl, mátu, vřes a hluchavku. Pomáhá k premenstruačnímu komfortu a je vhodný také pro ženy v období menopauzy.

Pokud byste raději sáhla po účinném léku proti bolestem zad nebo křečím, spolehnout se můžete na přípravek Nalgesin S 275 mg. Pomáhá při bolestivé menstruaci a má rychlý nástup. Stejně dobře pomohou i silnější přípravky jako, Ibalgin 400 mg, Brufen 400 mg, Paralen 500 mg a další. Všechny tyto přípravky seženete v lékárně. Nezapomeňte se vždy řídit doporučeným dávkováním.

Zdroje:


SDÍLEJTE ČLÁNEK
2
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.