facebook pixel
…protože na tom, kým JSME, záleží
Jak nastartovat matematické myšlení předškoláka
Rozvoj myšlení

Jak nastartovat matematické myšlení předškoláka

Nebude moje dítě dyskalkulik? Zatímco Tonda odvedle zná hodiny a coby předškolák sčítá dvojciferná čísla, ten váš splete i základní numero? Možná jen potřebuje pomoc.

5 minut čtení


„Nesrovnávej!“ Slyšíte ze všech stran. Řekne vám to kamarádka u kafe stejně jako učitelka v mateřské školce, která toho vašeho (nebo tu vaši) už dobře zná. K tomu si to samozřejmě přečtete v řadě článků a stovce diskusí, kam s obavami i zvědavostí nahlédnete.

Tento návod je určen všem maminkám, tatínkům, prarodičům a příbuzným, kteří to s dítětem myslí dobře, jen si občas neví rady. Obsahuje tipy, jak u dětí předškolního a mladšího školního věku „nakopnout“ a upevnit matematické uvažování. Aby byly samy se sebou spokojenější a měly to ve škole snazší – a co si budeme povídat, abyste i vy byli klidnější.

Základem jsou kvalitně vybudované „předmatematické dovednosti“, bez kterých se žádné počítání neobejde. A právě ty je potřeba rozvíjet. Jde to nenásilně, hrou, během chvilky, dokonce tak, že si toho dítě skoro nevšimne. Nevěříte? Tady je návod.

Využijte Lego (nebo jinou stavebnici)

Lego je na hru s čísly ideální. Na čtvercích a obdélnících snadno natrénujete rozklad čísla, upevníte představu o sloupcích i řadách, formou hry zvládnete rozpoznat o kolik je ta která kostka delší (nebo kratší) a otevřete dvířka základní představě o násobení, dělení a zlomcích. Lego je vlastně perfektní výuková pomůcka.

Naučte dítě stavět podle předlohy. Kompletováním dílků na základě návodu se učí vyhledat kostičky správné velikosti a tvaru. Zároveň se je učí správně umísťovat. Musí si spočítat, o kolik mají kostky přečnívat, kolik jich má být na sobě apod.

Na Legu vybudujete i základní geometrickou představu o násobení a dělení. Kolik řad a kolik sloupců dílek má? Třeba 4 x 6? Pak je to obdélník o 24 tečkách atd. Čtvercovou kostku 2 x 2 můžete nahradit dvěma dílky 1 x 2 a zjistit, že dvě poloviny tvoří jeden celek apod.

Vezměte na pomoc počitadlo

Pokud máte za to, že počitadlo je nástroj dávno překonaný, u předškolních dětí tomu tak není. Dobře na něm natrénujete počítání přes desítku, pomůže i s násobením a dělením. Využijete ho proto i na prvním stupni základní školy.

Společně trénujte třídění

Autíčka podle barev; ponožky do páru; knoflíky podle tvaru, barvy a počtu dírek; ovoce a zeleninu… S tříděním pomohou pracovní sešity pro předškoláky, ale zvládnete to i s tím, co dům dal. Zároveň pokaždé spočítejte, kolik čeho na hromádce máte. Postupně přecházejte na třídění podle více kritérií, nejen podle jednoho.

Přiřazujte čísla

Není to nic složitého. Představte si třeba, že si dítě hraje s autíčky (vláčky, panenkami, kostkami…). Zapojte se do hry. Požádejte ho, aby vám dal třeba tři auta (začněte vždy nižším počtem). Když vám je odpočítá, napište na papír číslici „3“ a položte ji k autům. Pak to zkuste s jiným počtem. Vyzkoušejte také, zda nebude chtít psát čísla samo, a pomáhat vám tak. Je důležité tvořit vztah množiny prvků (třeba skupiny aut) s číslem představujícím jejich počet.

Nemusíte přitom sedět jen u stolu, přiřazování lze trénovat všude a při všech činnostech. Na procházce pošlete dítě pro tři větvičky, ze kterých poskládáte šipku k pokladu. Spočítejte, kolik hřibů jste našli a napište číslo klacíkem do země. Při skládání oblečení a ukládání do skříně říkejte, kolik kusů máte – třeba „mám šest triček“ a šestku napište neviditelným inkoustem (prstem) na skříň.

Zapojte dítě do domácích prací, při nichž musí počítat

Příkladem je chystání příborů pro všechny strávníky. Musí si spočítat, kolik jich bude a tím pádem, kolik čeho vyskládat na stůl. Stejně tak s miskami, talíři apod.

Hrajte spolu strategické a logické hry, zejména ty abstraktní

Dámu, šachy, halmu (čínskou dámu), mlýn… Začít s nimi můžete již v předškolním věku. Budete-li je s dítětem hrát pravidelně, pokroky na sebe nenechají dlouho čekat. Jen nepočítejte s tím, že vás potomek hned v začátku porazí.

Z moderních her vybírejte zejména logické, strategické a abstraktní. Inspirací mohou být ty, které získaly ocenění Mensa Select udílené členy Americké Mensy (pobočka nadnárodní Mensy International). Každoročně je vybrána pětice originálních, stimulujících a zábavných stolních her (jejich seznam od roku 1990 do současnosti naleznete zde).

Pozn.: Mensa je nevýdělečné apolitické sdružení nadprůměrně inteligentních osob bez rozdílu rasy a vyznání.

Poznámka na závěr – co je to ta dyskalkulie?

Dyskalkulie patří mezi specifické poruchy učení, projevující se oslabenou schopností počítat. Její příčina netkví ve snížené inteligenci. Mezi žáky školního věku bývá její výskyt udáván do 6 %.


Zdroje:

  • Průvodce Mensou [online], mensa.cz, dostupné z: link
  • Mensa Select [online], cs.wikipedia.org, dostupné z: link
  • American Mensa Mind Games [online], mensamindgames.com, dostupné z: link
  • Metodické aspekty dyskalkulie [online], alfabet.cz, dostupné z: link
34

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.