40690841_s.jpg
i

Foto: 123RF

Občas to zažije každý. Stejně jako příjemné okamžiky je i odmítnutí běžnou součástí života. Vyrovnat se s ním však není jednoduché nikdy, ani když jste tuto situaci zažili už nespočetněkrát. A tím hůř, jedná-li se o odmítnutí v lásce.


Znáte to – líbí se vám, možná spolu i flirtujete, ale nakonec z toho nic není. V horším případě absolvujete jednu schůzku, a zatímco vy si myslíte, že se ubíráte správným směrem, váš protějšek je opačného názoru.

Reakce na odmítnutí jsou různé. Vaše ego je zraněné a sebevědomí klesá. Všechny ty pochyby o vlastní osobnosti se náhle potvrzují a stávají se reálnými. Propast nejistoty se prohlubuje a vy si zase věříte o něco méně. Odmítnutí však nemusíte nutně brát osobně.

Zase jste byli odmítnuti. Au. Jenže co to vlastně znamená? Odmítnutí je pouze projevem toho, že ve vás ten druhý nevidí potenciálního partnera. Vzpomeňte si, kolikrát jste nevydařené rande odpískali vy – učinili jste rozhodnutí, které se možná stejným způsobem dotklo někoho jiného. Nechtěli jste být hrubí, nepříjemní nebo zlí. I přesto každé odmítnutí přesně takto vyznívá.

Nejčastější reakce na odmítnutí

Ať už se jedná o to, že jste nedostali vysněnou pracovní pozici, nebo vás odmítl ten, který měl být vaší láskou, vždycky to bolí. Lidé jsou různí, ale existují způsoby ventilace hněvu a bolesti, jež sdílí většina z nás. Ne všechny jsou však nejvhodnější pro vyrovnání se s nepříznivou situací. Podívejme se na nejčastější reakce, které jste možná sami někdy zažili.

  1. Hledání chyb a sebeobviňování

    Kritika vlastní osoby je vždy nasnadě, zvlášť, když se potýkáte už s několikátým odmítnutím v řadě. Okamžitě vás napadá, že nejste dost atraktivní nebo jste málo zajímaví. Všechny tyto myšlenky naznačují, že máte velmi blízko k vnitřní kritice. Soustředíte se na svá negativa a nevidíte, že máte i dobré vlastnosti.

    Podle odborníků se může jednat o důsledek výchovy. V dětství vás hodně kritizovali, kladli na vás velké požadavky, takže jste se neustále cítili pod tlakem a v napětí z toho, že někoho zklamete. Výsledkem je nízké sebevědomí a nedostatek odvahy pouštět se do složitějších úkolů nebo zdolávat překážky, mezi které patří i odmítnutí.

  2. Deprese

    Začíná to obviňováním a hledáním chyb. Odmítnutí vám na sebevědomí rozhodně nepřidá. Potýkáte-li se s neúspěchem už delší dobu, může se to negativně podepsat na vašem psychickém stavu. Za všechno opět může sebevědomí. Na vině jsou také emoce, které často neumíme pochopit a pracovat s nimi. Výzkumy dokazují, že na odmítnutí reaguje tělo podobně jako třeba na facku nebo silné plácnutí – jednoduše to bolí.

    Podle studií vnímá mozek odmítnutí doslova jako fyzickou bolest.

    S odmítnutím v lásce je to jako s prací – nevybrali si vás ne proto, že nejste dobří, ale proto, že se na danou pozici více hodil někdo jiný. Ve vztazích platí to stejné – nejde o to, že nejste dost atraktivní, vtipní nebo chytří. Místo upadání do deprese se na tuto situaci zkuste podívat způsobem, kterému psychologové říkají „other-oriented blame statements“ (ve volném překladu tvrzení o vině toho druhého). Například: „Nechápal můj smysl pro humor.“ „Nebyl připravený na vztah.“ Tento přístup dokáže změnit nahlížení na vlastní osobu. Pokud si totiž dáváte vše za vinu, vaše sebevědomí trpí.

  3. Vlna pomluv

    Po odmítnutí můžete nabýt dojmu, že zraněné ego je třeba pomstít, a tak začnete salvou pomluv a urážek, které mají dotyčného očernit. I to je cesta, jak se s odmítnutím vyrovnat. Vytváříte si totiž obraz partnera, který je vlastně příšerný a hrozně otravný (i když ještě před chvílí to byl neskonalý gentleman).

    Touto cestou se s odmítnutím vyrovnávají jak lidé s nízkým sebevědomím, tak ti s nezdravě vysokým. Jedná se o obrannou reakci, která má alespoň trošku ulevit zraněnému egu. Pozor na to, aby tato obvinění zůstala soukromá. Neházejte špínu veřejně jen proto, že utrpělo vaše sebevědomí.

Jak překonat zlomené srdce a nepodlehnout negativním emocím

Martina Janoutová |7 minut čtení

Muži vs. ženy

Odmítnutí se nevyhýbá žádnému pohlaví. Existuje však genderový rozdíl ve vypořádávání se s touto situací a jejím celkovém vnímání. Muži pociťují odmítnutí jako zranění ega a berou jej jako výzvu pro jejich mužskost. Odmítnutí je pro ně urážkou, která musí být kompenzována dalším úspěchem.

Ženy vnímají odmítnutí více emočně. Cítí, že byly zraněny jejich city a danou situaci si často dávají za vinu. Místo toho, aby hledaly logické argumenty, předpokládají, že je chyba v nich. Připadají si méněcenné a mají pocit, že jim něco chybí. Něco, co mělo za důsledek odmítnutí ze strany partnera. Pokud nenacházejí argumenty, pouští se do obviňování toho druhého místo toho, aby se vrhly vstříc novým výzvám.

Ženy se často snaží se situací spíše smířit a přejít ji, kdežto muži mají ve zvyku se s odmítnutím vyrovnat.

Co v nás odmítnutí zanechává

Psychology Today píše, že pokud je člověk neustále odmítán, má tendence „snižovat laťku“. Jednoduše se začne soustředit na snazší cíle a ubírat ze svých standardů, aby minimalizoval riziko odmítnutí.

Ano, odmítnutí bolí. I když se cítíte pod psa, pokuste se přijmout a pochopit své pocity. Emočně silní a sebevědomí lidé dokáží pracovat i s nepříjemnými pocity. Zklamání, bolest, smutek nebo rozpaky – přiznejte si vše, co cítíte a vypořádejte se s tím. Je přirozené, že se po odmítnutí necítíte dobře, ale život jde dál. Každé další odmítnutí postupně vede k posílení osobnosti.

S každým neúspěchem se stáváte silnějšími a sebevědomějšími. Odmítnutí vám vzalo jen vaše očekávání, nikoli to, jaké by to skutečně bylo, kdyby to vyšlo. Nic jiného, než smíření vám nakonec stejně nepomůže. Nemůžete danou osobu přemlouvat, aby vás milovala, stejně tak nelze před zaměstnavatelem škemrat o práci.

Na odmítnutí se připravte

Neříkáme, že máte předem počítat s tím, že svůj boj prohrajete, ale je dobré brát v potaz všechny možnosti. Možná si ze srdce přejete, aby to tentokrát vyšlo, ale vysněný protějšek vás nakonec stejně odmítne. Bolest může být menší, pokud budete počítat i s touto možností. Život je nevyzpytatelný, proto je dobré počítat s tím, že mohou přijít i negativní zkušenosti.

Ve studii publikované v časopise Journal of Social and Personal Relationships zkoumali vědci odmítnutí v rámci romantických vztahů. Zjistili, že strach z odmítnutí není natolik silný, aby kvůli němu lidé odmítali schůzky. Lidé jsou obecně ochotnější riskovat, že budou odmítnuti, než by zmeškali schůzku s protějškem, který by se mohl ukázat jako láska jejich života.

Jaké z toho plyne ponaučení? Jakkoliv je odmítnutí děsivé (ať už sociální nebo profesní) je součástí života a zklamání vždy po nějakém čase přejde. Na druhou stranu zmeškaná příležitost představuje otazník, který vás v noci možná nenechá spát.

Jak překonat zklamání z odmítnutí

S odmítnutím se každý vyrovnává po svém, ale existuje několik kroků, které můžete udělat pokaždé, kdy se budete cítit pod psa.

  1. Přijměte to

    V první řadě je třeba vypořádat se se situací. Pravděpodobně se hned nezbavíte bolesti, žalu nebo zlomeného srdce, ale je třeba brát věci tak, jak jsou. Berte odmítnutí jako součást života, která potkává každého z nás, nejen vás.

    Přeměňte negativní vnímání této skutečnosti na pozitivní přínosy – nyní jste silnější díky nově nasbíraným zkušenostem.

  2. Dostaňte to ven

    I když se snažíte sebevíc, neustále na to myslíte. Hlavou se vám honí otázky proč?, na které nejspíš nikdy nenajdete odpovědi. Zkuste svůj žal jednoduše hodit za hlavu.

    Najděte si nějaký sport, který vás bude bavit: zajděte si zaplavat, zahrajte si s přáteli volejbal nebo si zajděte na jógu (ta vás dokonale uvolní).

  3. Svěřte se

    Pokud vás trápí smutek z odmítnutí, ulevit vám může sdílení. Podělte se o své pocity s někým z vašeho okolí, komu můžete důvěřovat. Společně proberte, co se stalo. Uvidíte, že se vám uleví. Ne nadarmo se říká, že víc hlav víc ví.

    Ať už je to kamarád, kamarádka nebo třeba sestra, může vám poskytnout svůj názor na věc. Třeba nakonec zjistíte, že vůbec nebylo o co stát.

  4. Soustřeďte se na jiné věci

    Zbavit se myšlenek na nepříjemnou situaci není jen tak. Zkuste se proto zabavit nějakou činností. Nemusí to být nic velkého, bohatě postačí, když uvaříte večeři pro přátele nebo si zajdete koupit něco pěkného na sebe.

    Dostanete se ven a přijdete na jiné myšlenky.

  5. Neobviňujte se

    Každé odmítnutí je jako rána pod pás. Myšlenky ve vaší hlavě neustále křičí, že jste udělali něco špatně. Že nejste dost dobří a nezasloužíte si to. To, že jste se nezalíbili vašemu nejnovějšímu objevu ještě neznamená, že se nebudete líbit nikomu. Napadlo vás někdy, že stejně jako on odmítl vás, odmítl někdy také někdo jej?

    Důležité je uvažovat racionálně a nenechat se semlít negativními emocemi. Vždyť lepší zítřky vás stále čekají!

Zdroj: https://www.psychologytoday.com


SDÍLEJTE ČLÁNEK
2
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.