68789149_l_normal_none.jpg
i
Foto: 123RF

Vůně hrají v našem životě neodmyslitelnou roli. Ovlivňují nejen naše pocity, ale dokáží nám také připomenout chvíle, na které jsme už zapomněli. Účinky vůní jsou známé už od starověku, teprve teď se ale začalo zkoumat jejich reálné působení na smysly a emoce. Jaké tajemství tedy skrývají a jak nás ovlivňují?


Že vůně působí na váš čich jste si už určitě všimli. Možná jste při závanu dávno zapomenutého parfému ucítili blízkou osobu, kterou jste dlouho neviděli. Nebo při zavětření známé vůně zažíváte zvláštní pocit, skoro až déjà vu, a rázem se ocitáte v živém obrazu kdysi prožité situace. Tímto způsobem se nám často vrací drahé vzpomínky, které si uchováváme v srdci.

Vůně a pachy však mohou vyvolávat i vzpomínky na negativní prožitky. Při zavětření určitých pachů se tak mohou vracet nepříjemné pocity, na které bychom raději zapomněli. Proč tomu tak je?

Nepodceňujme čich

Pro většinu lidí je nekorunovaným králem smyslů jednoznačně zrak. Kdo by si vzpomněl na čich, který obvykle stojí někde v pozadí. Nenechte se ale mýlit – některé studie považují čich za velmi významný smysl. Podle studií si po jednom roce dokážeme vybavit danou vůni až z 65 %. Vůně, se kterými se každý den setkáváme, nám totiž nenápadně utkvívají v mysli, formují podobu našich vzpomínek a uchovávají nám v paměti určitá místa a situace.

Některé studie ukazují, že lidé mohou vykazovat větší mozkovou aktivitu, pokud ucítí vůni, která v nich vyvolává pozitivní vzpomínky. Tímto způsobem se vůní využívá i v marketingu. O účincích jednotlivých vůní máme přehled už několik tisíciletí.

Víme například, že levandule působí uklidňujícím dojmem na psychiku člověka, dokáže zklidnit mysl a pomáhá při relaxaci. Není proto divu, že bývá používána v pečovatelských domech a zdravotnických zařízeních, kde se může objevit zvýšená míra nervozity.

V Japonsku zase používají specifické vůně ke zvýšení produktivity zaměstnanců. Ptáte se jaké? Konkrétně jde o citrusové vůně, které jsou symbolem energie a aktivity.

Vůně milých vzpomínek i nepříjemných zážitků

Do paměti si umíme snadno zarýt pachy, které souvisí s intenzivními emocionálními zážitky. Starší pachové vzpomínky často souvisí s dětstvím – vůně čerstvého pečiva, babiččina koláče nebo starého nábytku. Je to proto, že právě v dětských letech tyto pachy obvykle cítíme poprvé.

Bohužel vždycky nejde jen o pozitivní vzpomínky. Určité pachy v nás mohou vyvolat zapomenuté trauma, na což lékaři už nějakou dobu upozorňují. Studie mluví o souvislosti pachů s posttraumatickou stresovou poruchou. Čichové vzpomínky totiž mohou vyvolávat flashbacky, a tím aktivovat příznaky PTSD.

Asociace vůní a zážitků nemusí nutně odkazovat k minulosti. Nová spojení mohou vzniknout i v současnosti. Spojením vůně s konkrétním zážitkem nebo rituálem si lze vytvořit pozitivní návyky. Určité vůně si tak můžeme přiřadit k odpočinku, jiné zase k práci.

Pro navození dobré nálady lze využít aromaterapie. Esenciální oleje působí na naši mysl blahodárně – umí ji zklidnit, ale i povzbudit.

Jak funguje čich?

K vysvětlení funkce čichu bychom potřebovali daleko více prostoru než jeden článek. Pochopit, jakým způsobem náš mozek interpretuje a kategorizuje molekuly nesené vzduchem, které vnímáme jako pachy, je velmi komplikované. Na dekódování tohoto procesu pracovali dva američtí výzkumníci Richard Axel a Linda Buck, kteří byli za objevení čichových receptorů a organizaci čichového systému oceněni Nobelovou cenou.

A jak tedy čich funguje? Pokud se dostaneme do kontaktu s nějakým pachem (konkrétně s molekulami ve vzduchu), neurony v našich čichových receptorech pošlou signál do mozku. Axel a Bucková zjistili, že při rozpoznávání různých typů pachů sehrává svou roli zhruba 1000 genů. Oblast mozku vnímající a rozpoznávající pachy má přímé spojení s amygdalou (část mozku zodpovědná za zpracování emocí) a hipokampem (oblastí, která kóduje informace a umožňuje uchovávat dlouhodobé vzpomínky). Podle tvrzení neurovědců může být právě toto spojení vysvětlením toho, proč náš mozek dokáže spojovat pachy s konkrétními emocionálními vzpomínkami. (zdroj: Scientific American)

Jak se chová muž, když se mu líbí žena

Lenka Bocková |6 minut čtení

Každý máme jiné preference

Ženy obvykle upřednostňují květiny, muži nejčastěji dřeviny. Mezi preferencemi se však objevují i citrusy nebo čisté vůně moře či lesa. Parfémy jsme obklopováni ze všech stran a může za to zejména marketing. Silná a působivá reklama je pro nás mnohdy jediným kritériem, podle čeho si vybíráme parfém. To, co nám skutečně voní, odsouváme do pozadí.

Účelem parfémů je vydávat líbivou vůni a vyvolávat příjemné pocity nebo touhy.

Už od pradávna používali lidé vůně k tomu, aby zvýraznili svou osobnost a zapůsobili na okolí. Ani dnes nepoužíváme parfémy pouze k překrytí tělesného pachu. Vhodné vůně mohou podtrhnout náš vlastní odér a vhodně jej doplnit. Díky tomu můžeme zaujmout potenciálního, ale i stálého partnera.

Vždyť právě pach je jedním z hlavních kritérií, podle kterého si volíme svého druha. Pokud nám náš protějšek „voní“, je to jasný signál toho, že tenhle vztah je na dobré cestě.

Jak vybrat „ten pravý“ parfém?

Jednoznačná odpověď neexistuje. Každý máme jiné preference a upřednostňujeme jiné vůně. To, co nám voní, je pro nás zkrátka to pravé. Univerzální vůně není, stejně tak, co voní jednomu, nemusí přitahovat druhého.

Parfém si obvykle vybíráme podle toho, jak působí na nás a jak chceme, aby nás vnímalo okolí. Dnes však nemusíme mít v šuplíku pouze jeden flakonek. Zatímco do práce obvykle volíme lehčí svěží vůni, na večerní rande lze sáhnout po těžší vůni, nebo vyhovět preferencím partnera.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
2
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Více informací