V ruce žmouláte kapesník, přes uslzené oči sledujete romantický film. Hlavou se vám honí výčitky, sebelítost a otázka, proč to tentokrát (zase) nevyšlo. I když vám teď není zrovna hej, neutápějte se ve smutku a využijte rozchod ve svůj prospěch.

Každý rozpad vztahu, do kterého jste vkládali naděje, je bolestivý. Po srážce s realitou zbydou jen oči pro pláč, nitro proděravělé jako cedník a mysl naprogramovaná jediným směrem: donekonečna rozebírat, co bylo špatně a co šlo udělat lépe. Teď už nemá smysl přemýšlet nad co by, kdyby. Co se stalo, nezměníte.

Smutek z rozchodu, žal nad nespravedlivým osudem i bol nad novým ránem bez milované osoby nelze setřást během jednoho dne. Dopřejte si čas. Máte-li pocit, že beztak jinak nemůžete, analyzujte, poplačte si. Ale pak toho včas nechte a vezměte rozum do hrsti.

Není všem dnům konec

Jakkoli velkou bolest nyní zažíváte, vězte, že nic není ztraceno. Čas dokáže zalepit i díry na srdci, umožní vám zapomenout a s rozchodem se vypořádat. Poté vám opět dovolí začít nanovo. Vždyť nebyl jediný na světě. Na Zemi žije přes 7,5 miliardy lidí a vaše druhá polovička, ta nadmíru kompatibilní, je mezi nimi. Nyní máte konečně možnost ji najít. Začít hledat ale nemusíte hned. Dopřejte si nějaký oddechový čas jen pro sebe.

Nebojte se být na čas single. Využijte rozchod ve svůj prospěch a probuďte v sobě své lepší já.

Věnujte čas sami sobě

Nespěchejte. Právě teď se nemusíte nikomu podřizovat, ani se smiřovat s kompromisy. Pečujte o sebe, hrajte si, vzdělávejte se, užívejte si. Zasloužíte si to. Tady je šest tipů, jak se posunout dál – zářivé spektrum nových možností je vám otevřeno.

  1. Truchlete

    Ztráta milovaného člověka je vždy bolestivá. Samotný proces uzdravení však vyžaduje i období truchlení. Připravte se na to, že vás potkají různé emoční fáze od šoku a popírání přes vztek a smutek až k zoufalým pokusům vrátit se zpět. Je důležité projít si všemi fázemi, protože jen tak můžete znovu nalézt vlastní já.

    Rozchody bolí vždycky, proto se nesnažte smutek potlačovat. Pocity ventilujte, neduste je v sobě. Nahromaděná a skrývaná bolest by vám v budoucnu mohla působit problémy. Jednoduše se tomu podvolte a vymezte si nějaký čas na truchlení. Dejte si čokoládu, objednejte si pizzu a buďte smutná.

    V této fázi však nezůstávejte moc dlouho. Příliš se nelitujte, nepřemýšlejte nad tím, co bylo špatně, ale pokuste se situaci přijmout. Poté se zaměřte na budoucnost – co nového vám asi přinese? Bude v ní také nová láska?

  2. Hoďte to na papír

    Ne nadarmo se říká, že papír snese všechno. Zbavte se negativních myšlenek psaním. Vypište vše, na co vám jen mysl přijde. Nejde o sloh ani stylistiku, tahle esej je jen pro vás. Místo klávesnice sáhněte po tužce a papíru. A až dopíšete? Papír roztrhejte, spalte, vyhoďte – a nechejte to špatné odejít s ním. Konečně máte místo na přísun pozitivních myšlenek.

    Někdy vás i dlouho po rozchodu trápí věci, které se staly, nebo události, jež jste nestihli dořešit. S bývalým už je probrat nemůžete, s kamarády se o tom bavit nechcete, a tak vám nezbývá než to všechno dusit v sobě. Nalijte si sklenku vína (ať se vám lépe přemýšlí), vezměte do ruky propisku, nachystejte si papír a pište, pište a pište.

    Vypište ze sebe všechno. Proč jste jej milovala, proč jej nenávidíte a že mu nikdy neodpustíte, jak se k vám zachoval, nebo co vám udělal. Svou zpověď můžete pojmout také jako dopis bývalému. Napište mu vše, co jste mu nestihla říct, popište své momentální emoce. Klidně mu i vynadejte. Napište cokoliv, díky čemu se vám uleví. Dopis potom roztrhejte na malinké kousky a nechte minulost odejít s ním.

    Co nedělat, když se s vámi rozejde partner

    Lucie Vařechová |8 minut čtení

  3. Vyrazte ven a bavte se

    Běžte do společnosti, zajděte si na skleničku nebo jen navštivte své přátele. Pobavte se, na chvíli změňte prostředí a myslete na něco jiného. Pokud vás myšlenky na něj provázejí na každém kroku, zkuste si o nich popovídat s kamarádkou. Myslete stále na to, že co bylo, bylo.

    Negativní emoce vyplavte v posilovně nebo je setřeste v rytmech latinsko-amerických tanců na lekcích zumby. Zajděte do klubu a vytancujte ze sebe všechen vztek i smutek. Vyrazte na výlet nebo na túru.

    Teď je ta pravá příležitost začít se sportem, nebo jej znovuobjevit. Potěšte duši dávkou endorfinů a zlepšete si kondici. Nemusíte trénovat na olympijský víceboj, pro fit tělo bez frustrace plně postačí i obyčejné plavání nebo běh. S kamarádkou pak večer zajděte do kina nebo do divadla.

  4. Facebooku se obloukem vyhněte

    Vysedávání u počítače nesvědčí nikomu – a vám teď obzvlášť. Vyvarujte se prohlížení fotek na profilu ex i úvahám na téma, jak rozpad vztahu oznámit na své oblíbené sociální síti. Vraťte se do reálného života a nechejte ten internetový plavat.

    Sociální sítě a veřejné profily umožňují nepřetržitě sledovat, co kdo dělá. Tomu se rozhodně vyhněte. Jakkoli vás svádí podívat se na profil bývalého a zkontrolovat, co dělá, jak se má nebo zda se taky trápí, nedělejte to. Mohla byste zjistit, že si našel novou partnerku a užívá si někde u moře, zatímco vy sedíte doma na gauči, pláčete a čekáte, až se vám ozve. Po takovémto zjištění ještě více zabřednete do sebelítosti.

    Na sociální sítě vůbec nechoďte, nebo si je na nějaký čas rovnou deaktivujte. Uvidíte, že se vám bude lépe dýchat. Aneb jak se říká: „Čím míň vím, tím líp spím.“ Od svého minulého života se odpoutejte a začněte žít nanovo.

  5. Cestujte a učte se

    Kupte si last minute letenku za pakatel a udělejte si nezapomenutelný víkend ve Francii nebo jen ve vinném sklípku na jižní Moravě. Vyzkoušejte proslulé lázně v Budapešti, ochutnejte pravou italskou zmrzlinu v Římě nebo si zaleťte do Berlína na currywurst – německou specialitu rychlého občerstvení.

    Když už začínáte od začátku, můžete to vzít z gruntu. Je něco, co jste odkládala, protože na to nebyl čas? Teď máte příležitost posunout hranici svého vědění o kousek dál. Můžete se naučit nový jazyk nebo si zdokonalit francouzštinu, kterou jste od střední školy skoro zapomněla.

    Volný čas nahrává také dalšímu studiu – dodělejte si maturitu, pokuste se získat vytoužený vysokoškolský diplom nebo rozšiřte řady studentů univerzity třetího věku. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout a vyrazte mu vstříc. Nemusí to být nic velkého. Teď je ten správný čas dělat to všechno, na co předtím nebyl čas.

  6. Rozmazlujte se

    Kabelka Louis Vuitton nebo nový model od Chanelu? To je jen na vás a na objemu vašeho konta. Budiž vám však útěchou, že mysl občerství i nová kniha – bez průvanu v peněžence a výčitek v hlavě. Přečtěte si nový thriller od oblíbeného autora, nebo se přiučte něčemu novému: poohlédnout se můžete po knihách věnujících se osobnímu rozvoji nebo různým hobby.

    Zkuste nahlédnout třeba do těchto knih:

    • Laurent Gounelle: Den, kdy jsem se naučil žít (2015)
    • Lucie Kolaříková: Učebnice sebelásky (2015)
    • Doris Wolf a Rolf Merkle: Jak překonat negativní emoce a myšlenky: Cesta k duševní pohodě (2017)
    • Blanka Vun Kannon: Návrat domů: Jak být šťastná a plná sil ve 21. století (2019)
    • Jayme Barret: Život podle feng šuej (2017)
    • Tanya Goodin: OFF – Digitální detox pro lepší život (2018)

Kolik času je třeba na truchlení?

Zlomené srdce bolí, ale i přesto se časem jistojistě zacelí a vy začnete opět hledat novou lásku. Čas na uzdravení může být individuálně dlouhý. Bolest může odeznít za pár měsíců, ale možná se vás bude držet i několik let. Netlačte se do nového vztahu jen proto, že okolí říká „Už je čas začít znovu“.

Určitá doba strávená o samotě nahrává vašemu osobnímu rozvoji. Dává vám prostor naučit se novým věcem, utřídit si myšlenky i samotný život a připravit se na nový vztah. Láska se nedá načasovat – možná vás překvapí již několik měsíců po rozchodu, nebo na sebe naopak nechá třeba celý rok čekat.

Ať už se po rozchodu rozhodnete podniknout cokoli, dělejte to pro sebe a pro svůj nový život. Je zbytečné dívat se zpět. Nyní můžete být silnější než dříve. Na své další cestě nasbíráte nejen novou inspiraci, ale poznáte nové přátele a možná i lásku.


SDÍLEJTE ČLÁNEK
17
Přidat k oblíbeným
0
Vstoupit do diskuze
Stáhnout PDF

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Pokračováním souhlasíte s podmínkami.