Videa ruských bloggerek hroutících se po blokádě přístupu na tuto sociální platformu, kterou ruský cenzurní úřad Roskomnadzor odstranil ze seznamu „povolených“, někteří jen tak nezapomenou.

Instagram je celosvětová a velmi populární síť u nás i v zahraničí. V řadě zemí je dokonce populárnější než Facebook, zejména mezi mladými. Co je na ní tak přitažlivého?


Instagram se od jiných sociálních sítí v mnohém odlišuje. Platforma je postavena na vizuálních vjemech, prim tu hrají fotografie jako třeba u Pinterestu, tím však podoba s druhou jmenovanou sítí končí. Příspěvky (mezi které řadíme i krátká videa) mohou být na Instagramu opatřené textem, ale nemusí.

Ty, co vyvolávající silné emoce, anebo jsou vkládány osobou s velkou fanouškovskou základnou, se skrze nastavení vnitřních algoritmů a sdílení dostávají k většímu počtu sledujících. Na tom ostatně není nic k podivu, stejný princip známe např. z Facebooku. V čem je tedy Instagram o tolik jiný?

Instagram umí perfektně vyprávět příběhy. Ne že by na vás mluvil a vymýšlel si pohádky. On umí lépe než jiné platformy zpřístupnit zážitky, obavy a sny, umožnuje prezentovat sociální bubliny milionů lidí, kteří jej ke sdílení svých prožitků používají – a nalézat další sledující s podobnými tužbami, jako jsou ty jejich.

V zajetí Šeherezády

Stejně jako krásná dívka z dávného příběhu noc co noc vyprávěla jeden příběh za druhým svému mocnému a znuděnému manželovi, králi Šahriárovi, Instagram vypráví širokému publiku dnešních posluchačů. Nebo spíše diváků. Také jejich touha po přídavku, po dalším nahlédnutí do soukromí cizích (kteří vlastně už ani tak cizí nejsou), je zdá se nezměrná.

Lidé na této sociální síti sdílí informace snad ze všech oblastí života. Ať už se jedná o konzumaci jídel, o zážitky z cest, ukázky výpěstků ze zahrad, příběhy o stavbách a rekonstrukcích domů či o tvorbě zahrad, o rodičovství, nebo třeba o seberealizaci… Stačí jen pomyslet na námět a s největší pravděpodobností jej na Instagramu najdete. A s ním i stovky, tisíce a možná miliony dalších přívrženců podobné tematiky.

Instagram je pro mnohé opojný. Na jeho perutích můžete pomyslně doletět do světa fantazijních postav (v podání zdatných grafiků a retušérů), objevovat krásy nejmodernějších velkoměst i středověkých vísek, stát na nejvyšších horách světa, nebo se potápět v nejhlubších úžlabinách planety. To vše zprostředkovaně skrze fotografie a videa lidí, kteří vám na malou chvíli otevřou okna do svých životů.

Jak to začíná?

Jednoduše. Vezmete mobil, cvaknete snímek (např. krásný západ slunce na vaší zahradě), přihlásíte se do svého profilu na síti (který už máte samozřejmě založený), k fotce napíšete třeba „Moje chvíle pohody,“ a celé to nahrajete.

S trochou nadsázky vám za pár chvil začnou chodit srdíčka (lajky) a případně i komentáře. To vše buď od úplně cizích lidí, nebo jen od těch Vámi povolených – podle toho, jak máte svůj profil nastaven: zda pro veřejnost, nebo jako soukromý.

Proč je lidé sdílejí?

Co žene instagramové uživatele ke zveřejňování informací o sobě samých, o své rodině, svých názorech a postojích? Často si kde kdo hlídá soukromí, ale jak dojde na sociální sítě, vyzradí i velikost spodního prádla a předvede bezpečnostní zabezpečení svého domu.

V popředí je hned 5 důvodů, proč jsou lidé za displeji svých telefonů a monitorů odvážní. Mnohem odvážnější, než by byli při osobním kontaktu.

Důvod č. 1: Touha po přátelství (jinými slovy po sociálním kontaktu)

Asi většina z nás si přeje někam patřit, mít kolem sebe „podobně nastavené“ osoby a moci s nimi sdílet své úspěchy i kotrmelce. Mít náruč, která obejme, pogratuluje či ztlumí pád. Sdílený úspěch dvakrát víc potěší a sdílený smutek se lépe snáší. A to i v případě, když vás podpoří člověk, kterého znáte jen z „on-lineu“.

V případě, že v reálném životě nejste zrovna sociálně zdatní, nemáte příležitost se s lidmi setkávat, nebo jen kolem sebe nemáte ty, které vaše téma tak úplně zajímá, svět Instagramu vám může chybějící blízké částečně nahradit. Není tu velký problém najít uživatele s podobnými zájmy a kdo ví, vaše on-line přátelství může časem přerůst i v osobní setkání.

Důvod č. 2: Touha po zábavě

Lidé se na Instagram chodí bavit. Odreagovat se, relaxovat. Nejdou tam typicky pro to, aby se něčemu naučili, nebo aby nakoupili. Vůbec ne. Oni chtějí zábavu. Není proto divu, že nejsledovanější fotografie a videa jsou už na první pohled něčím zajímavá. Může to být v minutě usínající miminko poté, co jej zasněný tatínek jednou dvakrát pohladí jemným peříčkem.

Mohou to být dlouhé vlasy ozdobené květinami, které má v trávě ležící dívka ledabyle rozhozené kolem hlavy jako svatozář. Může to být krátké video o tom, jak fotograf fotí zajímavý optický klam s ukázkou detailního postupu.

Důvod č. 3: Touha po seberealizaci

Prezentovat co umíme, v čem jsme dobří. Nabídnout své služby, ukázat světu že tu jsme a co v nás má. Nebo by mohl mít. Za touhou po seberealizaci přitom nemusí být jen vidina velkých peněz a živobytí, které by všechny naše finanční problémy – jsou-li nějaké – spravilo.

Často je to jen ukázka nějakého koníčku, záliby, která nás velmi těší a se kterou se chceme s ostatními podělit. Z pozitivní zpětné vazby, zejména je-li dlouhodobá, může ale vzejít i vlastní podnikání s vlastní obchodní instagramovou strategií.

Důvod č. 4: Touha předvést se

Umíme toto, máme toto, zažili jsme toto… A vy ostatní protočte panenky. I tato motivace se za některými příspěvky skrývá. Kdo si ale myslí, že takových je na Instagramu většina, mýlil by se. V rámci subjektivního dojmu hodně záleží na tom, jaká témata sledujete a v jaké on-line „bublině“ se pohybujete.

Závist je přirozená vlastnost, kterou někteří u jiných cíleně provokují. Třeba kvůli větší sledovanosti, protože čím víc jsou jejich příspěvky pro některé šokující, tím víc mohou být i v jistém smyslu fascinující. A tím i zábavné. No a jak víme, lidé se na této sociální platformě velmi rádi baví…

Důvod č. 5: Touha vydělat

Instagram není platforma založená na prodeji. Nemůžete si tu nic koupit. To ale neznamená, že zde neinzerují firmy a osoby samostatně výdělečně činné. Kdo umí tuto sociální platformu správně využít, má z části vyhráno.

Podnikatelé (a podnikavci) ji používají ke sblížení se zákazníkem. Pomocí fotek a videí mu dovolí např. nahlédnout do dílny, pustí ho přímo do procesu výroby, prezentují tu hodnoty firmy a klidně i vlastní postoje.

Prezentace firmy na Instagramu ji může zlidštit a přiblížit potenciálním klientům.

Esence blízkosti, inspirace a snahy uspět, která vám nedá spát

„Všeho moc škodí,“ říkává se. A platí to o lecčems. Tudíž i o Instagramu. Mnozí za vyšší sledovanost svých profilů a za touhu zalíbit se, zaplatili životem. Tak schválně, vzpomenete si na některý případ, jenž místo krásné fotky skončil voláním záchranky (kterou si v lepším případě zavolal aktér sám, nebo v horším případě někdo z náhodných kolemjdoucích)?

Sledování Instagramu je návykové. Zpozornit by měli zejména rodiče náctiletých dětí v křehkém období puberty. Většině se nic nastane (třeba jako při jízdě na kole nebo jiných sportech), ale pak jsou tu ti, kteří – bohužel – za svou přílišnou citlivost (či závislost) zaplatí cenu nejvyšší.

Sociální média, co nám dala a co vzala?

Dominika Veselá |6 minut čtení


SDÍLEJTE ČLÁNEK
Přidat na Seznam.cz

Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Více informací